onregelmatig toerental

Plaats reactie
joepmaloen
Starter

hoi mijn s80 2,9 1999 160dkm loopt bij warme motor heel onregelmatig en de verlichting danst dan vrolijk mee dus ik hier lezen lezen en vanmiddag het gasklephuis verwijderd en schoongemaakt met remreiniger helaas geen verbetering zou dit betekennen dat er een nieuw gasklephuis in moet of zou dit de stappenmotor kunnen zijn

gr joep
EVV
5th Gear member

Als je de probleem gasklep hebt, heb je geen stappenmotor: Die functie is door de gasklep over genomen. Heb je de auto uit laten lezen op foutmeldingen?
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
rvo033467
4th Gear member

Ik had precies hetzelfde probleem. Met warme motor liep die heel onregelmatig net alsof er een cilinder niet meedeed. Toerental was echter wel constant.
Eerst door dealer de ETM laten vervangen zonder resultaat. Na 2e bezoek dealer bleek de nokkenasversteller soms vast te lopen. Deze is vernieuwd en probleem was opgelost.
Kan bij jou natuurlijk ook iets anders zijn maar kan wel zeggen wat een nieuwe ETM kost bij de dealer, nl €250 euro ex btw. Hierbij komt dan wel eventuele montage en software reload.
Rolf
Volvo 440 1.8
Volvo S80 2.4 1999
joepmaloen
Starter

ok geen stappenmotor weer wat geleerd
vandaag laten uitlezen nokkenas zender kapot dus daar maar mee beginnen ?
is het zo dat bij een kapot gasklephuis de hele verlichting mee gaat dansen en dat de motor s ochtends de eerste 10km prima loopt ?

GR Joep
EVV
5th Gear member

Gasklephuis problemen kan allerlei verschillende problemen veroorzaken, mijn S60 liep altijd perfect stationair, alleen tijdens het rijden merkte je kleine fluctuaties in trekkracht, alsof het hard waaide. Dat bleef eigenlijk zo totdat de gasklep er ineens helemaal mee ophield: Geen stationair toerental meer kunnen vinden en daarna noodloop.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
vlovo
Starter

Ik heb een identiek probleem gehad, ook bij een 1999 S80 2,9. Bij warme motor en stationair toerental een onregelmatige loop, verlichting die hierop meegaat. 'S ochtends bij koude motor idd geen probleem. Nieuwe bougies bleken de oplossing. Ik ben benieuwd wat bij jou het probleem was.
Plaats reactie

Terug naar “S80”