Deze week een grote beurt (100.000 km) laten uitvoeren op mijn S40 1.6d (2006). Tegenwoordig voert de dealer hierbij middels de zg. service 2.0 een update uit van de aanwezige software. Kennelijk is hierbij iets fout gegaan, want een dag later, bij een langere rit, merkte ik dat de verwarming op hol was geslagen: de uitstroomopeningen links braakten erg warme lucht uit, terwijl rechts alleen koele lucht aanvoerde. Gelukkig heb ik een schuifdak, zodat de ergste warmte afgevoerd kon worden, maar het rijdt toch niet prettig met een wel heel erg warm wordend stuur.
Om een lang verhaal kort te houden: vanmorgen even terug naar de dealer waar na uitlezen van de software (stekker erin, stekker eruit) duidelijk werd dat de kleppen/warmteregeling rechts en links niet gekallibreerd was, wat voor deze storing zorgde. Dus gelukkig geen kapotte condensor, aircopomp etc. Na vijf minuten en een kopje koffie stond ik weer buiten en werkte de verwarming en verkoeling weer zoals het hoort.
Waar is de romantiek van het sleutelen en als gevolg daarvan, vuile handen, gebleven?
verwarming op hol
- sean850
- 2nd Gear member
Auto's tegenwoordig zijn rijdende computers. Dit heeft zijn voordelen, namelijk dat elk elektrisch dingetje afzonderlijk makkelijk is uit te lezen.
Ook zijn er een hoop nadelen, met elke storing dient de auto te worden uitgelezen wat niet altijd zelf kan, ondanks dat het systeem een fout geeft kan niet altijd direct de juiste oorzaak gevonden worden. Het "echte" sleutelen is er dus ook niet meer bij wat soms erg vervelend is omdat sommige monteurs geen storing meer kunnen zoeken en gewoon dingen vervangen totdat het probleem is opgelost.
Dit resulteerde een keer bij iemand in een totale rekening van 700+ euro waarna het probleem een brandstof relais was van 30 euro.
Omdat alles niet meer zo simpel is als vroeger lopen de kosten ook op. voorruit gang is niet altijd verbetering, maar het is allemaal wel zuiniger en veiliger geworden.
Ook zijn er een hoop nadelen, met elke storing dient de auto te worden uitgelezen wat niet altijd zelf kan, ondanks dat het systeem een fout geeft kan niet altijd direct de juiste oorzaak gevonden worden. Het "echte" sleutelen is er dus ook niet meer bij wat soms erg vervelend is omdat sommige monteurs geen storing meer kunnen zoeken en gewoon dingen vervangen totdat het probleem is opgelost.
Dit resulteerde een keer bij iemand in een totale rekening van 700+ euro waarna het probleem een brandstof relais was van 30 euro.
Omdat alles niet meer zo simpel is als vroeger lopen de kosten ook op. voorruit gang is niet altijd verbetering, maar het is allemaal wel zuiniger en veiliger geworden.
opel astra 1.4 '94
land rover series III 2.25 '74
volvo 440 1.8 '94
ford scorpio 2.3 '98
volvo 850 2.0 10v '95
volvo 850 2.3 T-5 '94
volvo v50 2.0d '05
land rover series III 2.25 '74
volvo 440 1.8 '94
ford scorpio 2.3 '98
volvo 850 2.0 10v '95
volvo 850 2.3 T-5 '94
volvo v50 2.0d '05
- Oceanracer
- Geartronic member
Die zuinigheid en veiligheid mag dan wat kosten... 
Wel fijn dat het zo eenvoudig (en kosteloos neem ik aan?) is opgelost.

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 1st Gear member
All-inclusive bij de grote beurt!Oceanracer schreef:Die zuinigheid en veiligheid mag dan wat kosten...
Volvo 66 (1979) - Volvo 480 (1987) - Volvo S 40 1.6 D edition II (2006) Sagitta 17"; - Seasonline- Premium Dolby Surround Prologic II