Omdat ik een identieke slechte radio ontvangst had ik twee auto''s (Volvo en BMW) navraag gedaan bij een autoradio installatiebedrijf.
Klacht was: verlopende ontvangst met veel en minder ruis.
Vele zenders waren niet te bereiken.
Oplossing: Maak de binnenbekleding in de kofferruimte los en verwijder deze.
De antenne zit aan de buitenzijde met een moer vastgedraaid. Deze is met een passende sleutel te verwijderen en de antenne zal in de auto zakken. Maak de antennekabel los en inspecteer beide connectoren op roest. Bij erge roest de antenne vervangen.
De antenne zelf heeft een gekartelede driehoek op de basis. Als deze ernstig verroest is ook de antenne vervangen.
Als e.e.a niet verroest is de basis goed schoonmaken en ook de onderkant van het plaatwerk schoonkrabben waar de driehoek tegenaan komt.
De storingen worden namelijk veroorzaakt door slechte massa van de antennevoet. Om zeker te zijn dat de massa goed is ,een kabel vastmaken aan de voet met een slangenklem en de andere kant van de kabel aan massa leggen van de auto.
Antenne weer monteren en uitproberen.
Indien goed, de binnenbekleding weer aanbrengen.
In mijn geval heb ik in beide auto's de oude antennes kunnen gebruiken en er is nu een prima ontvangst.
John
Slechte radio ontvangst 1994 440 (MASSA-probleem)
-
- 1st Gear member
IK heb een soortgelijk probleem denk ik, alleen door mijn massa gebrek lijkt het alsof de radio helemaal geen spanning heeft (geen licht niets) terwijl deze het paar dagen geleden toen ik deze nieuw had aangesloten wel werkte....
Ik begrijp dus goed dat de massa van de autoradio via de antenne loopt?
Ik begrijp dus goed dat de massa van de autoradio via de antenne loopt?
-
- 2nd Gear member
Hallo Silbertanne,
Je conclusie is niet goed.
De massa van je radio komt via de massakabel van de radio zelf vanaf het massaaansluitpunt onder het dashbord. Kan zelfs een zelftappende schroef in de plaat zijn. In jouw geval is de stekker losgeschoten of je hebt een kabelbreuk. Wat ook mogelijk is dat je zekering eruit gevlogen is.
Kijk eens in je zekeringenkastje. Op het deksel kun je zien welke zekering voor de radio is bedoeld. Als dit het geval is heb je een ander probleem.
De massa van de antenne is nodig voor een goed antennesignaal, zodat je een goede ontvangst krijgt.
Vr.groet,
John
Je conclusie is niet goed.
De massa van je radio komt via de massakabel van de radio zelf vanaf het massaaansluitpunt onder het dashbord. Kan zelfs een zelftappende schroef in de plaat zijn. In jouw geval is de stekker losgeschoten of je hebt een kabelbreuk. Wat ook mogelijk is dat je zekering eruit gevlogen is.
Kijk eens in je zekeringenkastje. Op het deksel kun je zien welke zekering voor de radio is bedoeld. Als dit het geval is heb je een ander probleem.
De massa van de antenne is nodig voor een goed antennesignaal, zodat je een goede ontvangst krijgt.
Vr.groet,
John
Als het goed is....................moet je het goed laten.
-
- 1st Gear member
Okay, dat verheldert het eea.
Ik heb de zekeringen allemaal al nagelopen (op de radio en onder dashboard). ik moet dus de massakabel (ik vermoed de zwarte kabel, die na een andere connector bruin wordt...) na lopen?
Ik heb de zekeringen allemaal al nagelopen (op de radio en onder dashboard). ik moet dus de massakabel (ik vermoed de zwarte kabel, die na een andere connector bruin wordt...) na lopen?
-
- 1st Gear member
Na het doorgemeten te hebben lijkt het erop dat er wel spanning op de radio staat. In ieder geval op de aarde van de connector achterin de radio en de rode draad, daarover loopt 11.95v. dat zou toch voldoende moeten zijn lijkt me.
Hoe kan ik testen of ik wel of geen massa/aarde heb?
Hoe kan ik testen of ik wel of geen massa/aarde heb?
-
- 2nd Gear member
je hebt dus spanning.
Trek even een hulpdraad van een goed massapunt naar het huis van de radio.
Vaak zit er een bevestigingschroefje op.
Zet de radio aan en kijk of hij het dan doet.
Vr.groet,
John
Trek even een hulpdraad van een goed massapunt naar het huis van de radio.
Vaak zit er een bevestigingschroefje op.
Zet de radio aan en kijk of hij het dan doet.
Vr.groet,
John
-
- 1st Gear member
even 2 concrete vragen voordat ik verder ga:
1. is de zwarte draad de massa? (normaliter)
2. de gele draad behoort toch spanning te hebben als de motor loopt of op contact staat?
1. is de zwarte draad de massa? (normaliter)
2. de gele draad behoort toch spanning te hebben als de motor loopt of op contact staat?
-
- 2nd Gear member
De dikke zwarte draad is massa.
dunne zwarte draden zijn massa voor de luidpsrekers.
Vaak is dik rood de voeding voot de radio, maar dit kan ook een dikke bruine zijn (vlgs europese normgeving)
Geel weet ik niet zeker, maar zou de voedingsdraad van de verlichting van de radio kunnen zijn die samen met de dashboardverlichting aangaat.
Mijn radio zit keurig ingebouwd en kan hem er niet even uithalen om te kijken.
Vr.groet,
John
dunne zwarte draden zijn massa voor de luidpsrekers.
Vaak is dik rood de voeding voot de radio, maar dit kan ook een dikke bruine zijn (vlgs europese normgeving)
Geel weet ik niet zeker, maar zou de voedingsdraad van de verlichting van de radio kunnen zijn die samen met de dashboardverlichting aangaat.
Mijn radio zit keurig ingebouwd en kan hem er niet even uithalen om te kijken.
Vr.groet,
John
-
- 1st Gear member
geel is de memory, daarvan was de zekering verstopt buiten de zekering kast (ws. nieuwe draad getrokken ooit) nadat deze zekering was vervangen werkte het weer!