Onderhoud aluminium velgen, nadelig voor remklauwen?

Hier alles over de verzorging van de auto. Wassen, poetsen, zuigen, borstelen, kortom alles wat de auto mooier kan maken of houden.
Plaats reactie
den toerist
5th Gear member

Mijn Volvo word wekelijks gewassen. Waarop mijn schoonvader soms een smalend zegt dat ik de lak er eens zal afwrijven. 8) Nu was ik ook steeds de velgen met een platte velgenborstel, omdat je dan ook de binnenkant van de velg helemaal proper krijgt, wat ook een mooier zicht heeft. Nu maakte mijn schoonvader daar een opmerking over, dat daardoor de remklauwen ook nat komen te staan. Dit zou volgens hem nadelig zijn voor de remklauwen, omdat deze niet kunnen opdrogen.
Is dit niet een beetje ver gezocht? Of heeft hij toch gelijk?
Fredhead
Geartronic member

Drogen kunnen ze wel, enige wat ik wel zou kunnen bedenken is dat het vet in de klauwen ook "weg wordt gespoeld" waardoor de boel sneller vast komt te zitten.

Aan de andere kant... als je door een plas rijd wordt de boel ook nat en dat gaat ook prima.
Zou me er niet te druk over maken :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Dat (koper) vet is bestand tegen de (extreme) hitte die ontstaat door het remmen. Dat spoelt niet weg door een beetje water. Als er ellende in de klauw ontstaat is dat meestal te danken aan een kapotte keerring of te ver afgesleten blokken en schijven.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Schorpioen
5th Gear member

Water kan in principe geen kwaad voor je remklauwen. Problemen kunnen ontstaan door het veelvuldig afspuiten met zeep wat ontvettend kan werken en zo de smerende werking teniet kan doen.
Zout op de wegen in de wintermaanden zijn ook niet bevoordelijk voor je remklauwen. Om die reden spuit ik de wielen in de winter ook regelmatig schoon.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging”