300+ pk loslaten op een AWD ??

Voor kenners: de "Roffel"
Gebruikersavatar
phillip s70 t5
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 18.11.2009 - 18:57

hallo

ik rijd nu in een mooie 850 T5 met een pkje of 280-290
en heb bij een leuk stoplicht sprintje af en toe het gevoel de de twee voor bandjes dat vermogen niet echt leuk vinden.
nou is de 850 niet helemaal mijn ideaale model. dus ben gaan kijken voor een V70R T5 AWD

maar nu lees ik aan aantal zaken dat de tussenas vaak verwijderd word. maar heb dat alleen gevonden bij een automaat.

is dit ook zo het geval bij een handbak, dat de overbrenging naar achter dat vermogen niet goed kunnen handelen?

graag advies/ervaring of het verstandig is te laten tunen? of maar beter gewoon standaard laten?

gr
VOLVO 850 T5 Rica tuned uit 1996
VOLVO S7 T5 KNALLERT UIT 1997
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Wat zoek je, een stoplichtsprinter of een comfortabele vlotte reislimousine ?

In het eerste geval en als je een combinatie van die twee zoekt, heb je de verkeerde keuze qua auto gemaakt.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Bij oudere AWDs werd bij ernstige slijtage door sommigen de achteraandrijving wel eens verwijderd, maar dan heb je een doodgewone voorwielaandrijver.
En bij een stoplichtsprintje spinnen de wielen dan vreselijk door.
Bij een goed werkende AWD heb je een perfect werkende stoplichtsprinter, omdat bij de minste voorwielfrictie de achterwielen al meedoen en je dus weg kunt knallen zonder spinnen.

Mijn vorige auto (S80 met 204 pk) had dus veel last van spinnen en mijn huidige AWD heeft daar nog nooit last van gehad.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

De classic v70 met een AWD hebben veel last van kapotte tussenbakken schade ontstaan door een verschil in profieldiepte van de voor en achterbanden, waardoor wrijving ontstaat in de tussenbak.
de kosten voor zulke reparaties lopen al snel op naar de 4000 euro, vandar dat sommige de verbinding naar achteren verwijderd hebben.
maar dan nog blijf je met een auto zitten die wat hoger op zijn wielen staat en 200 kg zwaarder weegt wat elek 3 maanden weer een aanslag op de knip is natuurlijk.
de latere AWD's hebben dit euvel niet meer, en ja met veel vermogen is er niets fijner dan de aandrijving naar alle 4 de wielen te hebben, maar wees gewaarschuwd voor een V70 classic AWD
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Bestaat de T5 AWD wel? Heb ze iig weinig gezien, de R daarentegen kom je nog wel eens tegen, die kan het vermogen zeker kwijt!
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

bestaat idd niet
Volvo for life
eric vermeer
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 29.03.2005 - 22:00
Locatie: alphen

Ikzelf rijdt een gechipte v70R Awd tot nu toe geen problemen al zorg ik wel voor bijna geen verschil in profiel diepte en bandenspanning

Als ik in een scherpebocht flink gas geef merk ik wel dat hij het zwaar heeft de Awd
Dus dat vermijdt ik maar als je met verstand rijdt is een Awd de uitkomst
volvo S70R 1998 B5234T4 M59
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
Gebruikersavatar
phillip s70 t5
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 18.11.2009 - 18:57

Hoi. Ja daar bedoel ik idd de V70R T5 AWD mee.

Als ik het zo lees vergt dat erg veel aandacht. En als je dat ff vergeet is de tussenbak dus gauw kapot.
De verbinding is nogal star 1op 1 als ik dat zo lees.
Is daar niet een goede oplossing voor?
De nieuwere type tussenbak monteren bijvoorbeeld? Of gaat dat niet passen?
VOLVO 850 T5 Rica tuned uit 1996
VOLVO S7 T5 KNALLERT UIT 1997
Gebruikersavatar
phillip s70 t5
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 18.11.2009 - 18:57

Om precies te zijn gaat het om deze auto

http://m.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/ ... ousPage=lr

Uit 1997 met 273. --- km
VOLVO 850 T5 Rica tuned uit 1996
VOLVO S7 T5 KNALLERT UIT 1997
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Ziet er zo uit als een nette auto. Redelijk stevige prijs voor een 97-er, zeker zonder garantie etc
Het zal wel een redelijk uitdaging worden om daar al gelijk 300 pk uit te halen. Dat red je niet met een chipje, dan heb je gelijk ander uitlaat systeem erbij en grotere turbo/injectoren etc.

Het AWD systeem is niet het meest degelijke wat er is, erg gevoelig voor verschillen in profiel diepte van de banden

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
koen.s
4th Gear member
Berichten: 525
Lid geworden op: 11.07.2010 - 19:08

Geen stoplichtsprints anders is de tussenbak zo kapot.
Gebruikersavatar
phillip s70 t5
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 18.11.2009 - 18:57

ok thanks mannen

dan weet ik wel ff genoeg denk ik. dan word het wss ff doorsparen voor een nieuwer type. tegen die tijd zal het wel een ander model worden denk ik dan.
aangezien de ruimte die ik nu heb makkelijk is voor mijn hobby Karten. en die kan ik zo achterin de auto schuiven. lekker makkelijk die ruimte. later wss niet meer nodig.

het is idd een stevige prijs voor die wagen. hij is wel erg mooi.
maar als ik m check op autweek.nl staat de auto niet geregistreed als zijnde V70R T5 AWD. maar als V70 ;R AWD 2.5 T

ben du sook bang dat de auto een ander motortje heeft gekregen.
en dus geen orgineel (top) model is

zal van de week ook even info vergaren bij rica enkhuizen

dank voor jullie snelle en goede info
dacht dat het alleen bij automaten het geval was
VOLVO 850 T5 Rica tuned uit 1996
VOLVO S7 T5 KNALLERT UIT 1997
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

Qua uiterlijk ziet hij eruit als een echte "R" daar is er geen twijfel over.
Een blik onder de motorkap kan uitsluitsel brengen.
Alleen de R variant had een ( donker) blauw kleppendeksel.
Zetel bekleding was leder/ alcantara. De tellerpartij was ook aangepast van kleur.
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

phillip s70 t5 schreef:ok thanks mannen

dan weet ik wel ff genoeg denk ik. dan word het wss ff doorsparen voor een nieuwer type. tegen die tijd zal het wel een ander model worden denk ik dan.
aangezien de ruimte die ik nu heb makkelijk is voor mijn hobby Karten. en die kan ik zo achterin de auto schuiven. lekker makkelijk die ruimte. later wss niet meer nodig.

het is idd een stevige prijs voor die wagen. hij is wel erg mooi.
maar als ik m check op autweek.nl staat de auto niet geregistreed als zijnde V70R T5 AWD. maar als V70 ;R AWD 2.5 T

ben du sook bang dat de auto een ander motortje heeft gekregen.
en dus geen orgineel (top) model is

zal van de week ook even info vergaren bij rica enkhuizen

dank voor jullie snelle en goede info
dacht dat het alleen bij automaten het geval was
Ik denk dat je nog een hoop te lezen hebt.

Bij de rdw zijn een hele hoop R-en als T5 bekend.
Wij hebben momenteel onze 3e S70R en allemaal staan ze als T5 bij de RDW.
Beetje afdingen op de rpijs en je hebt er een prima auto aan, mits...de historie bekend is. Je kan op het AWD systeem leeglopen als bijv de vorige eigenaar het niet zo nauw genomen heeft met onderhoud.
Ook op een nieuw type(V70 R AWD) kan je trouwens leeg lopen.

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

V70R T5 bestaat niet. Het is of V70 T-5 of V70R. Blijkbaar gaat het niet om een V70R.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

het interieur lijkt me echt R
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
phillip s70 t5
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 18.11.2009 - 18:57

sbv schreef:
phillip s70 t5 schreef:ok thanks mannen

dan weet ik wel ff genoeg denk ik. dan word het wss ff doorsparen voor een nieuwer type. tegen die tijd zal het wel een ander model worden denk ik dan.
aangezien de ruimte die ik nu heb makkelijk is voor mijn hobby Karten. en die kan ik zo achterin de auto schuiven. lekker makkelijk die ruimte. later wss niet meer nodig.

het is idd een stevige prijs voor die wagen. hij is wel erg mooi.
maar als ik m check op autweek.nl staat de auto niet geregistreed als zijnde V70R T5 AWD. maar als V70 ;R AWD 2.5 T

ben du sook bang dat de auto een ander motortje heeft gekregen.
en dus geen orgineel (top) model is

zal van de week ook even info vergaren bij rica enkhuizen

dank voor jullie snelle en goede info
dacht dat het alleen bij automaten het geval was
Ik denk dat je nog een hoop te lezen hebt.

Bij de rdw zijn een hele hoop R-en als T5 bekend.
Wij hebben momenteel onze 3e S70R en allemaal staan ze als T5 bij de RDW.
Beetje afdingen op de rpijs en je hebt er een prima auto aan, mits...de historie bekend is. Je kan op het AWD systeem leeglopen als bijv de vorige eigenaar het niet zo nauw genomen heeft met onderhoud.
Ook op een nieuw type(V70 R AWD) kan je trouwens leeg lopen.

ik had het in het type motor en niet het model
een 2.5T is heel wat anders dan een T5 dat scheelt gewoon tussen de 35 en 60 pk standaard op het motorblokje

bij de autoweek heeft deze auto volgens hun 193 pk

kan natuurlijk een foutje bij autoweek zijn
ik heb de papieren van deze auto namelijk niet gezien.

het gaat mij erom dat ik met een AWD ook gewoon af en toe ff flink kan gassen. je hebt niet helemaal voor niets zoveel pkjes onder je kont. anders kan ik net zo goed een 1.6 kopen ben je veel minder kwijt in aanschaf en wegenbelasting.
ik vind het gewoon heerlijk om ff op een polderweggetje te knallen en van die stoere pikkies in een getunde wagentjes op hun plek te zetten met een knappe wagen.
en om dat te doen met een FWD in een volvo T5 vind ik nu niet leuk meer dat heb ik gehad. dus zat omdat probleem op te lossen te kijken naar een mooie AWD. grootste deel van het probleem opgelost dacht ik zo. maar voor zover ik hier ff een snelle blik op het forum deed. las ik over een paar probleempjes die kunnen optreden in de overbrenging. maar had dat alleen nog maar gelezen over een automaat. en dat is nou wat ik ook weer niet wil. mijn S70 was ook automaat en dan moet je gewoon zitten wachten tot het vermogen naar de banden word gestuurd. een handbak kun je dat zover mogelijk lekker zelf bepalen.
kon zo snel hiet nog niet echt ff wat vinden over de AWD handbak overbrenging. en heb deze post gemaakt.

en met 300+ pk bedoel ik meer tussen de 300 en 400 pk na tuning van de motor. en heb geen zin om dat bij mijn huidige 850 uit te gaan voeren door het tekort komen aan grip op de voorbandjes. en het gewicht dat ze mee moten trekken. in mijn ogen dan.

ik wil niet zeggen dat het gehele probleem is opgelost bij de nieuwere modellen zeg uit 2005 ongeveer.
maar lees hier een paar posts booven dat het wel een stuk beter is geworden met die slijtage. en de krachten die ze moeten opvangen.
VOLVO 850 T5 Rica tuned uit 1996
VOLVO S7 T5 KNALLERT UIT 1997
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ik zou zeggen vergeet het idee, ga voor een Subaru impreza oid. die kunnen dat hebben, ga je een AWD Volvo naar dat vermogen brengen rook je geheid binnen de kortste keren de koppeling op.
En je sloopt het AWD systeem.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

945i, wat kan den mensch dan nog zeggen? Slechts +1.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

ja, ik zou ook een echte "ragbak" kopen,
dat zal het petjesvolk leren.

ik ben ook bang dat een volvo awd niet tegen het geweld
bestand is dat "philip s70 t5" heet.
geen glans zonder wrijving
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”