Mijn 142 met B20A maakt de laatste tijd een wat tikkend/ratelend geluid. Vooral bij de wat lagere toerentallen valt dit op, bij hogere toerentallen wordt dit geluid meer overstemd door alle andere geluiden. Verder heb ik het idee dat de motor niet mooi gelijkmatig loopt. Zelf zat ik te denken dat dit misschien met de ontsteking te maken heeft. Kan dat zo zijn? Of heeft iemand een ander idee van wat het kan zijn?
Of het nu de ontsteking is of niet, ik wil hoe dan ook de ontsteking eens een keer nalopen. Al was het maar om te leren hoe dat precies in elkaar zit. Heb op het forum en via google al zitten zoeken, maar kan geen goede 'how to' vinden voor het afstellen van de ontsteking. Is dit goed zelf te doen voor beginners? En weet iemand waar ik een duidelijke handleiding ontsteking afstellen voor dummies kan vinden?
Alvast bedankt!
Mark
Ontsteking afstellen voor dummies
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59
Mooi uitgangspunt, iets willen leren. Alles aan de B20 en 140 is goed te doen met minimaal gereedschap, heel leerzaam.
Koop "Het Beste autoonderhoudboek", staat alle ouderwetse schroefjes en moertjes techniek van begin af aan in uitgelegd: http://link.marktplaats.nl/510354503
Download de originele B20 boeken erbij: http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... als_en.php
Koop "Het Beste autoonderhoudboek", staat alle ouderwetse schroefjes en moertjes techniek van begin af aan in uitgelegd: http://link.marktplaats.nl/510354503
Download de originele B20 boeken erbij: http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... als_en.php
- hmv
- 2nd Gear member
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 12.11.2009 - 20:02
- Locatie: Franeker
Bedankt voor de reacties!
Kleppen stellen heb ik twee maanden geleden nog gedaan, maar ik zal nog eens controleren of ik toen niet ergens per ongeluk te veel speling op heb gezet.
De howto voor de ontsteking is mij nog niet helemaal duidelijk, al snap ik nu wel beter waar de timing voor nodig is.
"Het beste autoonderhoudboek" kende ik nog niet. Heb wel de Haynes, maar die veronderstelt nog best wel wat voorkennis.
Kleppen stellen heb ik twee maanden geleden nog gedaan, maar ik zal nog eens controleren of ik toen niet ergens per ongeluk te veel speling op heb gezet.
De howto voor de ontsteking is mij nog niet helemaal duidelijk, al snap ik nu wel beter waar de timing voor nodig is.
Welke afstand geeft nu het aantal graden ontsteking aan? En welk lampje moet gaan branden? En wat moet ik allemaal demonteren voordat ik de contactpunten kan zien?De afstand tussen de geeft het aantal graden ontsteking aan. Van 30 tot 0 is voor het BDP (dus voorontsteking), van 0 tot 10 is na het BDP (dus na-ontsteking). De afstelling is correct als het lampje gaat branden (contactpuntjes open) op het moment dat het aantal graden voorontsteking tegenover het nokje staat (vergeet niet het contact aan te zetten).
"Het beste autoonderhoudboek" kende ik nog niet. Heb wel de Haynes, maar die veronderstelt nog best wel wat voorkennis.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
- hmv
- 2nd Gear member
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 12.11.2009 - 20:02
- Locatie: Franeker
Afgelopen weekend bezig geweest met de kleppen. Zaten er toch weer drie te strak (30) en een te los (55). Alles weer op 45 gezet, en het klinkt alweer een stuk beter. En nu nog eens kijken of ik ga begrijpen hoe de ontsteking werkt.