Ouderwetse Airco Afvullen?

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roeland
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 10.07.2005 - 09:34
Locatie: Maarssen

In de 240 van mijn broertje (240 Super Polar 2.0 uit 1991) zit een airco die het niet meer doet. Waarschijnlijk moet die opnieuw afgevuld worden. Nou is dat een ouder systeem heb ik me laten vertellen die niet zomaar afgevuld kan/mag worden als ze dat gas niet meer op vooraad hebben (niet meer te bestellen??). Het loopt dan behoorlijk in de papieren. Heeft iemand hier ervaring mee? Of tips waar dat wel zou kunnen?

Roeland
66 - 740 2.3t - 850 2.5 GLT - V70XC Classic - V70II D5 - 460 1.8i + V70XC - V40 2.0t + XC90 D5 - V70
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Hallo Roeland,

Lees even deze thread door:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=89800#89800

Ik heb zelf de vulling zoals rhs60 heeft beschreven (overigens niet bij Bouman laten doen, maar bij een bedrijf bij mij in de buurt) en het werkt tot op heden perfect. Deze vulling is iets duurder dan wat in de moderne systemen gebruikt wordt, maar je hoeft tenminste geen materiele aanpassingen te laten verrichten.

rhs60:
Een oude R12 (freon) airco kan gewoon worden gevuld met R416A. Dit is een vervanger, waarbij de koelcapaciteit wel iets zal afnemen, maar het tast i.i.g. niet de rubber dichtingen e.d. aan.

Ik heb mijn andere auto vorig jaar hier laten vullen met R416A:
http://www.woutbouman.nl/cat-info/auto_airco.php

Goed adres en mijn airco werkt uitstekend!
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

Dat met R416A werd afgeraden door Car Cool Systems in Helmond.
Omdat mijn airco-compressor lek was en vervangen moest worden, zit er nu R134A in met een ander soort smeergas (retrostick). Dit schijnt het Freon12-systeem van mijn 91-er niet aan te tasten en goed te werken.
Enne, ik kan je verklappen dat het ook met dit weer buitengewoon koel kkan blijven met de airco 8)
Gebruikersavatar
Henri144
3rd Gear member
Berichten: 447
Lid geworden op: 23.06.2006 - 16:44
Locatie: Grunn!

Is er ook een kostenindicatie te geven? Wij hebben ook airco die niet geweldig meer werkt, maar als het te veel kost, draai ik voorlopig het raampje gewoon maar open :D
Good Old Vierkante Bakken Rule!
Getattooeerd armpje uit het raam en opzien baren maar....:D :headbang:

V70 Classic 2.5 10V-1998 & 245 GLE B230-1992 & 144 B18A-1967

The Dude: 'I once dabbled in pacifism, not in 'Nam of course'

The Big Lebowski Quote Generator
Gebruikersavatar
rhs60
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 13.06.2006 - 12:14
Locatie: Rijsbergen (N.Br.)

Ik was voor het druktesten/ vacumeren / afvullen met R416a en fluor dye 150 euro incl. BTW kwijt. (vorige zomer)

Geloof me, met dit weer is me dat dubbel waard geweest!
Brandweer rode S60, 140 pk, op LPG
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

Ik heb onlangs dus ook de compressor laten vervangen, dus 't is een wat dure hobby geworden. Maar ik vind 't beslist de moeite waard. En je krijgt er één jaar garantie op.
Komtie:
UVK 035 Compressor €300
Afvullen en vacumeren R134A €100
Retrostick €95
Arbeidsloon à 1 uur €40
alles excl. 19% BTW

(anderhalf jaar eerder laten afvullen en vacumeren R416 kostte excl. BTW €137.50)
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”