C70 Winterproblemen: onrustige motor, olie en koelvloeistof

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Vorig jaar heb ik ongeveer dezelfde problemen gehad, maar voordat ik ze kon laten checken waren ze alweer weg. Sinds een week heb ik de volgende problemen (weer):

- hoog benzineverbruik
- onrustige motor bij stationair draaien en lage toeren (gepaard met licht dimmende verlichting)
- hoog olie- en koelvloeistofverbruik
- waarschuwingslampje van motor (oranje) brandt

Vorig jaar heeft het motor lampje ook even gebrand, maar die was al snel weer weg. Het boekje geeft aan dat er dan een minder efficiente verbranding plaatsvindt. Lijkt me een symptoom, maar geen oorzaak. Hij stinkt inderdaad wel aardig, vooral bij stationair lopen.
Het olie- en koelvloeistofverbruik heb ik vorige winter ook meegemaakt. Ik heb toen de auto laten checken (systemen onder druk gezet etc) en er was niets te vinden. Ik gok op "normale" werking van metaal bij lage temperaturen. Lijkt me een kwestie van even goed op blijven letten.
Vorige herfst heeft mijn accu het begeven en is er een nieuwe accu in gekomen. Ik zag vandaag dat alle tellers recentelijk ge-reset zijn, wat betekent dat het systeem heel kort zonder stroom heeft gezeten. Vreemd genoeg doet de radio het nog wel (niet op security lock), dus heeft alleen de boordcomputer zonder stroom gezeten.
Ook had ik vorig jaar al eens last van een "doorstartende" motor (bij stationair heel even wegvallen en meteen weer starten). Dat heb ik ook gemeld, en daarvan werd gezegd dat het niet echt een probleem is, maar wel erg duur om te fixen. Dit heb ik dit jaar nog niet meegemaakt, maar dat zit er volgens mij wel aan te komen.


Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is????

C70 2.0T 1999
Gebruikersavatar
l1on
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 14.10.2010 - 05:56
Locatie: Den Haag

Geen idee verder wat het precies kan zijn, maar las op het 850forum dat misschien een controle van de carterventilatie wel wat kan verbeteren qua verbruik? Ik heb zelf een stage-0 (alle filters, olie, ontsteking, etc vervangen) toegepast en nog geen problemen verder behalve de genoemde accuproblemen.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

laat de lambda doormeten. die zorgen vaak voor vreemde problemen zonder dat je het echt merkt.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
VolvoC70T5
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 01.09.2007 - 21:48

motor stationair laten draaien..(natuurlijk wel bij een warme motor)
olie dop losdraaien en erop laten liggen..
gaat deze "dansen" dan is zeker weten je carterventilatie verstopt..
mocht dat het geval zijn niet te lang wachten met vervanging ivm je keerringen zich kunnen begeven door de druk...
Gebruikersavatar
VolvoC70T5
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 01.09.2007 - 21:48

en controleer even alle massa kabels...
dat kan ook vage fouten veroorzaken mochten er een paar afliggen en of geknapt zijn..
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”