Remblokjes vervangen

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
hmv
2nd Gear member

Vandaag bezig geweest om de remblokjes achter te vervangen. Leek me een redelijk eenvoudig klusje, maar dat viel tegen. (Ben dus ook niet toegkomen aan kleppen en ontsteking, zie ander topic.) Een van de twee borgpinnen zat muurvast, met veel moeite heb ik die uiteindelijk los gekregen. Het verwijderen van de oude remblokjes was daarna vrij eenvoudig. Maar... het ene blokje was duidelijk dikker dan het ander (de een was ongeveer 1,5mm, de ander 2,5). Het plaatsen van een nieuw remblokje aan de binnenkant ging vrij eenvoudig. Remvloeistofreservoir had ik open gezet, en de zuiger was met een waterpomptang goed naar binnen te drukken. Bij het buitenste remblokje lukt dat helaas niet. In de zuiger is geen beweging te krijgen. Na veel martelen buurman er maar eens bij gehaald, die het idee opperde om het rempedaal in te trappen. De zuiger bleek ook toen niet te bewegen, terwijl het andere (nieuwe) remblokje wel tegen de schijf werd aangedruk. Blijkbaar remt de auto bij dat wiel al een tijd op een blokje, en dat lijkt me niet goed voor de remschijf...
Is er iemand die een idee heeft van wat er aan de hand kan zijn? Is er een manier om die zuiger eenvoudig weer aan de praat te krijgen? Of kan ik beter direct de garage opzoeken?
Overigens, ik weet niet of het er mee te maken heeft, maar ik merk al wel een tijdje (vooral als het koud is) dat de auto niet direct alle remkracht beschikbaar heeft. Na even warmrijden remt de auto beter. Kan het zijn dat de defecte zuiger het dan weer doet?
Iroll
6th Gear member

De remzuiger zit duidelijk vast, ws is het afdichtrubber wat om de zuiger zit gescheurd waardoor er vocht tussen zuiger en cilinder gekomen is. Soms kan je 'm met een hoop heen en weer bewegen weer voor een paar maanden gangbaar krijgen. Maar de enige juiste remedie is om een ruil remklauw te halen en die monteren. Kan je gelijk de remvloeistof helemaal verversen, daar komt na een jaar of 2 ook teveel vocht in wat de corrossie van het inwendige remsysteem bevorderd. Er zijn op de 140 twee merken remklauwen gemonteerd geweest ATE of Girling, de laatste is te herkennen aan een grote G op de buitenkant. Kosten van een revisieklauw zit rond de €110
hmv
2nd Gear member

Duidelijk verhaal. Afdichtrubber rond die zuiger is inderdaad niet erg goed. Vanochtend nog even geprobeerd of er nog beweging in te krijgen was, maar tevergeefs. Garage gebeld, en maandag gaan ze eens kijken wat ze er mee kunnen.
B-lennium
4th Gear member

Heb je geprobeert de zuiger te draaien met een waterpomptang? Soms gaan ze dan los.
Het klinkt alsof je een nieuwe remklauw nodig hebt.
Trucker
6th Gear member
Contacteer:

hmv schreef:Duidelijk verhaal. Afdichtrubber rond die zuiger is inderdaad niet erg goed. Vanochtend nog even geprobeerd of er nog beweging in te krijgen was, maar tevergeefs. Garage gebeld, en maandag gaan ze eens kijken wat ze er mee kunnen.

Soms kun je ze er ook uit persen door een paar keer hard de rem in te trappen, dan gaat vaak de zuiger er wel uit
maar als de boel is aan geroest kom je niet onder een paar nieuwe (andere) klauwen uit.
Zelf de klauw reviseren kan wel maar dan moet je wel weten wat je doen en hoe je dat moet doen, het zijn wel je remmen van je auto!
Gr Trucker

Volvo V40 D2 R-Design

Volvo C30 2.0 Momentum R-Design
Volvo V70,
Volvo V40,
Volvo 340 GL,
Golf diesel,
Dutsun sunny 120Y,
Mazda 818,
Mazda 1300
mightyspawn
5th Gear member

Ik hang ze altijd op een fietspomp of perslucht. Uiteraard de klauw in wat doeken wikkelen. Anders heb je dadelijk een schedelbasisfractuur en moeten ze de zuiger operatief verwijderen.

Maar na zoveel jaar is een gereviseerd exemplaar wel aan te raden. Misschien een tip om dan het hele remsysteem onder handen te nemen.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
hmv
2nd Gear member

@ B-lennium: Van alles geprobeerd met een waterpomptang, maar geen beweging in te krijgen.
@Trucker: Heb inderdaad ook geprobeerd de rem een paar keer hard in te trappen, maar het lijkt erop dat hij al een aantal maanden vast zit. En inderdaad: veiligheid voor alles, en aangezien ik een beginner ben met autotechniek, laat ik het maar doen.
@mightyspawn: heb liever dat de auto naar een 'dokter' moet dan ikzelf... ;) Als beginner ga ik me er niet aan wagen. Laat maandag het hele remsysteem eens controleren.

Bedankt voor jullie reacties.
admiral
5th Gear member

Dit had ik ook met een remklauw van een amazon combi die had 1,5 jaar stil gestaan en ook een remcillinder die bleef kleven. Spul in de bankschroef gezet blokje hout ertussen en in een keer 10 bar lucht erop. Met grote knal kwam hij los het blokje hout zorgde ervoor dat hij er niet verder uit kon vliegen.
Botje
2nd Gear member

Als het met perslucht niet lukt kan je ook gebruik maken van een vetspuit. Hiermee kan je meer druk opbouwen dan met de compressor.
Zelf goede ervaring mee, alleen het vet verwijderen kost wat meer tijd.
Bezig met: Volvo 164 automaat (1969)
Afbeelding
hmv
2nd Gear member

Vandaag bij de garage geweest (Lokhorst in Kampen). Met op de leestafel de 'VolvoDrive'. Toch leuk.
Ze hebben de auto eens helemaal nagelopen, en op het cosmetische werk na is hij nog in behoorlijk goede staat. Altijd mooi om te horen. En dat hij er niet mooier op wordt... Nou ja, dat had ik zelf ook al wel gezien. ;)
Maar, on-topic, ze hebben inderdaad eens wat meer druk op die remcilinder gezet, en hem weer losgekregen. Goed ingevet, en hij zou nu weer even mee moeten kunnen. De rest van het remsysteem was gelukkig nog gewoon gangbaar.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”