De EGR slang heb ik met regelmaat los en maak hem schoon. Maar het deel wat er voor en na zit, dat zou ook eens schoon moeten (maar heb geen idee wat ik me daarbij op de hals ga halen).
Ik ben niet materiedeskundig verder maar de punten die je noemt kan ik me wel wat bij voorstellen. Toch maar eens rekening mee gaan houden.
Dank voor de reactie.
Zelf onderhoud doen
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16550
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- VolvoRob
- 5th Gear member
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 15.08.2006 - 11:18
- Locatie: Omgeving Utrecht
Bij mijn vorige Volvo (V70 D5) werd de olie om de 20.000 km vervangen. Nooit geen centje pijn mee gehad. Die wijsheid kwam van mijn specialist, die dezelfde redenen opvoerde als Thijs hierboven. Als je dan de verhalen hier leest over dichtgeslibde kanalen, regenererende filters etc. dan betaal ik liever een paar liter olie extra dan dat ik met dat soort problemen geconfronteerd wordt.
@dbosker: ik denk dat jij jouw situatie als individueel moet zien. Je geeft immers zelf al aan dat je meestal snelweg-km maakt...... Mijn 40.000 km per jaar is veel meer verdeeld over snelweg, regionaal, en stadsverkeer. Dan heeft de Volvo ook meer te lijden, en is een verversing om de 20.000 km geen slecht idee.
@dbosker: ik denk dat jij jouw situatie als individueel moet zien. Je geeft immers zelf al aan dat je meestal snelweg-km maakt...... Mijn 40.000 km per jaar is veel meer verdeeld over snelweg, regionaal, en stadsverkeer. Dan heeft de Volvo ook meer te lijden, en is een verversing om de 20.000 km geen slecht idee.
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16550
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Heren:
Is het dan niet tijd geworden om eens na te gaan denken over een N.O.W.D?
(Noordeljke Olie Wissel Dag)
Ik roep ook maar naar wat ik aan verstand heb (nait al teveul) maar ik kan mij daarbij iets van een Groupby vwb olie en filters voorstellen en dan allemaal samen gezellig de handen zwart en olie en filterjes vervangen.
Mogelijk zelfs in combiantie met een EGR cleaning?
Is het dan niet tijd geworden om eens na te gaan denken over een N.O.W.D?
(Noordeljke Olie Wissel Dag)
Ik roep ook maar naar wat ik aan verstand heb (nait al teveul) maar ik kan mij daarbij iets van een Groupby vwb olie en filters voorstellen en dan allemaal samen gezellig de handen zwart en olie en filterjes vervangen.
Mogelijk zelfs in combiantie met een EGR cleaning?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik ga zoals gezegd morgen even informeren wat de VW-dealer voor mij wil/kan doen, maar als we daar niet uitkomen, ga ik binnenkort de olie maar eens zelf wisselen. Stelt vast allemaal niks voor, maar voor mij is het wel nieuw.
Als anderen het leuk vinden zich hierbij aan te sluiten, zijn ze van harte welkom. Om op verzendkosten te besparen zou zelfs een Group Buy een goed idee kunnen zijn.
Als anderen het leuk vinden zich hierbij aan te sluiten, zijn ze van harte welkom. Om op verzendkosten te besparen zou zelfs een Group Buy een goed idee kunnen zijn.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
De recirculatie komt niet alleen als aanslag in de luchtkanalen (is dus nog het minst erg van alles) maar zal langs de zuigerveren ook in de olie terecht komen.V70/2.4D/2003 schreef:De EGR slang heb ik met regelmaat los en maak hem schoon. Maar het deel wat er voor en na zit, dat zou ook eens schoon moeten (maar heb geen idee wat ik me daarbij op de hals ga halen).
Ik ben niet materiedeskundig verder maar de punten die je noemt kan ik me wel wat bij voorstellen. Toch maar eens rekening mee gaan houden.
Dank voor de reactie.
(Met chippen de EGR dichtzetten is dus helemaal zo gek nog niet voor de levensduur van je motor/olie)
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16550
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Ik ben geen chip-fan (behoudens in de combinatie met bier
) Wat als ik alleen maar de EGR dicht zou laten zetten?
* Krijg ik dan gedonder met het motormanagement?
* Wat doet dat ten aanzien van de huidige prestaties van de motor?
* Wat doet het ten aanzien van de uitstoot van de motor?
Ze zullen dat EGR-gedoe in Göteborg toch niet voor de grap hebben uitgedacht en gemonteerd?
@Toppertje: er staat geen straf op om dan gewoon eens per half jaar een wissel te doen, ongeacht het aantal kilometers. Ik doe zo'n 30k per jaar dus om het half jaar zou dan niet zo heel erg idioot zijn.
* Krijg ik dan gedonder met het motormanagement?
* Wat doet dat ten aanzien van de huidige prestaties van de motor?
* Wat doet het ten aanzien van de uitstoot van de motor?
Ze zullen dat EGR-gedoe in Göteborg toch niet voor de grap hebben uitgedacht en gemonteerd?
@Toppertje: er staat geen straf op om dan gewoon eens per half jaar een wissel te doen, ongeacht het aantal kilometers. Ik doe zo'n 30k per jaar dus om het half jaar zou dan niet zo heel erg idioot zijn.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
En zes liter olie kost om en nabij de € 50,00 dus daar hoef je het ook niet voor te laten.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3813
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
maar als jij net in december ververst hebt,dan ga je in bv. januari of februariV70/2.4D/2003 schreef:Ik ben geen chip-fan (behoudens in de combinatie met bier) Wat als ik alleen maar de EGR dicht zou laten zetten?
* Krijg ik dan gedonder met het motormanagement?
* Wat doet dat ten aanzien van de huidige prestaties van de motor?
* Wat doet het ten aanzien van de uitstoot van de motor?
Ze zullen dat EGR-gedoe in Göteborg toch niet voor de grap hebben uitgedacht en gemonteerd?
@Toppertje: er staat geen straf op om dan gewoon eens per half jaar een wissel te doen, ongeacht het aantal kilometers. Ik doe zo'n 30k per jaar dus om het half jaar zou dan niet zo heel erg idioot zijn.
toch niet weer verversen?
ik bedoel maar,niet iedereen rijd evenveel km in het zelfde tijdbestek.
geen glans zonder wrijving
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3813
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
zie hier:V70/2.4D/2003 schreef:Ik ben geen chip-fan (behoudens in de combinatie met bier) Wat als ik alleen maar de EGR dicht zou laten zetten?
* Krijg ik dan gedonder met het motormanagement?
* Wat doet dat ten aanzien van de huidige prestaties van de motor?
* Wat doet het ten aanzien van de uitstoot van de motor?
Uitlaatgasrecirculatie (EGR) is een NOx(= stikstofoxide en stikstofdioxide)-reductiemethode die gebruikt wordt bij interne-verbrandingsmotoren. EGR staat voor Exhaust of Emission Gas Recirculation.
Het principe van EGR is dat er een hoeveelheid van de uitlaatgassen uit de motor teruggeleid wordt naar de verbrandingskamer(s). Daar dit uitlaatgas gemengd wordt met de inkomende lucht, zal het zuurstofgehalte (en dus ook de lambdawaarde) van het verbrandingsmengsel dalen. Er wordt dus meer inert gas in de verbrandingskamer gebracht. Bij verbranding van de brandstof moet de ontstane warmte nu over meer massa worden verdeeld. Hierdoor daalt de verbrandingstemperatuur en daarmee de NOx-uitstoot, doordat NOx vooral ontstaat bij hoge verbrandingstemperaturen. Met deze toepassing wordt het stikstofoxidegehalte in de uitlaatgassen tot 30% verminderd. De resterende NOx in de uitlaatgassen kan gedeeltelijk gereduceerd worden in een driewegkatalysator of met een NOx-reductiekatalysator: NOx-trap of ureum-SCR.
Bij benzinemotoren, gebruikt in de automobielsector, wordt de uitlaatgasrecirculatie geregeld door de EGR-klep. Deze klep bevindt zich tussen het uitlaatspruitstuk en het inlaatspruitstuk. Bij de eerdere systemen werd de klep bediend door drukverschillen in het inlaatspruitstuk. De mechanische bediening was zo afgeregeld, dat de klep alleen geopend werd bij deellast. Bij modernere systemen gebeurt dit overwegend met behulp van een elektrisch bediende klep, wat een betere aansturing mogelijk maakt. Een volgende stap is het gebruik van variabele in- en uitlaatkleptiming (interne EGR), waardoor de inwendige vervuiling van het inlaatsysteem wordt gereduceerd en er sneller op wisselende rijomstandigheden kan worden gereageerd. EGR is een belangrijk onderdeel bij de emissieregeling van voertuigen. Een groot nadeel is het vermogensverlies en een versnelde inwendige vervuiling van de motor.
Bij dieselmotoren is een bijwerking van het EGR-systeem dat er meer roet uitgestoten wordt. Minder NOx leidt tot meer roet en omgekeerd. Voor elke motor moet een optimum gevonden worden door deze af te stellen. Bij gebruik van een roetfilter zijn de grotere emissies van roet door het gebruik van EGR niet meer zo belangrijk, aangezien het roet toch wordt afgevangen. Zo krijgt men lage NOx-emissies en hoeft er geen geld in NOx-behandeling geïnvesteerd te worden. Het inlaatsysteem kan op den duur zwaar vervuild raken met roetaanslag.
Bij hogedruk-EGR worden de uitlaatgassen van voor de turbo teruggevoerd naar na de compressor. Het voordeel is dat de hoeveelheid EGR relatief snel aangepast kan worden aan de hoogdynamische motortoestand. Dit principe is standaard voor dieselmotoren van de Euro III-generatie en later.
Als alternatief is er ook lagedruk-EGR bekend bij dieselmotoren, waarbij er na het uitlaatgasbehandelingssysteem uitlaatgas afgetakt wordt, dat weer teruggevoerd wordt naar de compressor. Dit systeem is nog niet veel in gebruik.
geen glans zonder wrijving
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
En hoe kom je er achter of je Volvo wel of geen EGR heeft?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
-
945i
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Bij een diesel kan dat zomaar gebeuren als het niet regelmatig schoongehouden wordt ja.. (heb de JTD ook afgedopt, heb geen spatje meer roetuistoot..)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3813
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
dit is wel erg extreem.Oceanracer schreef:Als ik dan dit soort foto's zie, ga ik mij toch enige zorgen maken.
als je rijd als een ouwe l*l,en het nieuwe rijden toepast,dan kan dit
idd je deel zijn.
maar dit speelt niet zo bij benzine motoren
geen glans zonder wrijving
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
En toch ga ik zo even kijken of ik ook zo'n ellende-ding heb. :x
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
Gast
Gisteren net nog even de boel weer schoongebrand op de autobahn.
Ik ben er wel van overtuigd dat dat veel verschil maakt.
Het soort gebruik maakt veel uit.
Veel snelweg met af en toe de teugels even loslaten (is hier in Duitsland wat gemakkelijker), in tegenstelling tot veel file-/stadsgebruik.
Laatste lijkt mij toch aanzienlijk ongunstiger voor de motor.
Ik ben er wel van overtuigd dat dat veel verschil maakt.
Het soort gebruik maakt veel uit.
Veel snelweg met af en toe de teugels even loslaten (is hier in Duitsland wat gemakkelijker), in tegenstelling tot veel file-/stadsgebruik.
Laatste lijkt mij toch aanzienlijk ongunstiger voor de motor.
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Hallo Ger,V70/2.4D/2003 schreef:Ik ben geen chip-fan (behoudens in de combinatie met bier) Wat als ik alleen maar de EGR dicht zou laten zetten?
* Krijg ik dan gedonder met het motormanagement?
* Wat doet dat ten aanzien van de huidige prestaties van de motor?
* Wat doet het ten aanzien van de uitstoot van de motor?
Ze zullen dat EGR-gedoe in Göteborg toch niet voor de grap hebben uitgedacht en gemonteerd?
Rica heeft bij mij alleen de EGR softwarematig dichtgezet. Je merkt hier helemaal niets van. Prestaties zijn exact hetzelfde. Het verbruik neemt niet toe maar ook niet af.
Geen idee wat het met de uitstoot doet, maar ik kom zonder problemen door de Apk en dat is het belangrijkste.
Ik heb de EGR slang er al een keer tussendoor afgehaald en die is bijna brandschoon. Dus het helpt wel.
De dealer kan wel zien dat er aan de software is gerommeld want je krijgt een ECM foutmelding in Vida. De checksum van de software klopt niet meer. Dus niets verontrustends.

















