iksee90 schreef:Ik gebruik altijd een pijp van ca. 4 cm. lang die precies over de slotbout heengaat. die las ik aan de binnenkant van de pijp op de slotbout vast. Door de overstekende rand van de pijp beschadigd de velg niet door het lassen. Daarna las ik een moer op de pijp, waarmee 9 van de 10 keer succes behaald wordt.
Maar het blijft rommelen!!!!!!!!!!!!
Achteraf kijk je een koe in de kont...
Achteraf den ik dat dit "iksee90" het beste recept is.
succes @Michiel747
Vandaag is de auto weer bij de dealer geweest en: Ze hebben het gefikst zonder de velg op te offeren!
De manier: Alle 4 de normale bouten uit het wiel gedraaid en alleen de vaste slotbout laten zitten en dan even een stukje rijden! (je moet er niet aan denken als die enige bout afbreekt....) Door die krachten is de bout toch iets losser gekomen. Daarna een moer er op gelast en toen kwam ie er af.
Netjes afgehandeld dus, zoals je van een originele dealer verwacht. Blij dat ik geen boze brief naar Volvo heb gestuurd.
Dan was de schade vele malen hoger geweest dan wat een nieuwe velg had gekost. Laat dan die andere 4 bouten er op zijn minst een deel inzitten. Echt een vage manier van werken...
Zou het niet kunnen dat ze met 2 bouten zijn gaan rijden? Met één bout is toch kamikazewerk? Met het risico dat je een fijne hoop schade veroorzaakt aan de auto als het wiel eraf dondert.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
@Michiel: ben blij voor je dat het verhaal goed is afgelopen. Ik wil je niet opstoken, maar als jouw verhalen over deze "dealer" echt de zuivere waarheid vertellen, dan ging ik vanaf nu uitzien naar een betrouwbaarder adres voor mijn onderhoud. Is er trouwens goed gekeken naar betreffend boutgat en draad ?
4 bouten een mm eruit draaien, zodat ze spanningsvrij zijn de ene slotbout draagt alles, totdat ie breekt??? dan hang het wiel nog op 4 andere bouten.
niet mooi, maar niet zo heel levensgevaarlijk
Dat lijkt me al een heel stuk waarschijnlijker dan boven omschreven werd.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Zolang het onduidelijk is hoe er werkelijk gehandeld is, blijft het gissen en speculeren!
En om daar maar even mee door te gaan, lijkt ook mij bovenstaand scenario, in combi met enkele meters (heen en weer) rijden in de garage, waarschijnlijker dan werkelijk een blokje om met maar 1 bout in het wiel.
Ik vraag me af hoeveel omwentelingen zou je moeten maken met 1 aangedraaide vaste bout, met ca. 500 kg op die ene bout, voordat deze losser gaat zitten?
Daarnaast hoeveel kracht is er nodig om 1 (vastzittende) wielbout (M-12?) te laten breken op rek of afschuif? Ik weet het niet hoor, maar als er met beleid mee omgegaan is dat zie ik niet zo 1,2,3 gebeuren.
(Alles kan kapot, maar snel even gegoogled en wat ik zo vind komen die krachten ergens in de duizenden, 5000+, kilogrammen uit... maar goed, ik kan het natuurlijk mis hebben.)
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue