Ervaring en Advies gevraag voor aanschaf XC70 (MY08)

Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Als het kan (ze zijn wat schaars in NL) zou ik er eentje met Four C proberen te vinden. Rijdt aanmerkelijk strakker en dat kan een XC goed gebruiken!
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

Thom schreef:Volgens mij komt er ergens in Friesland of Flevoland binnenkort een ramvolle XC70 D5 te koop :wink:.

Dat die D5's zo zuipen op snelheid...dat is toch eigenlijk niet meer van deze tijd.
hahaha in brabant hoor!!
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

sanco schreef:@ Thom: ik vind het eigenlijk best meevallen. Is 1 op 12/13 op de autobahn, waarbij je vlot meedoet, ook bergop, over 2200 km nu echt zo heftig voor een hoog op de poten auto van ca 1700 kg? ik denk dat om maar eens wat te noemen, een beetje Q5 met 170 ? pk TDI het niet veel beter doet.
Laat staan die zogenaamde zuinige CO2 wonderen.
Ok, korte rondjes met de GT moet je niet gaan maken, maar ook dat geldt voor veel meer auto's. Appels met appels vergelijken, dan zeg ik niet dat we voorop lopen, maar ik vind het acceptabel, en dat heeft m.i. niets met deze tijd te maken, waarbij de grootste CO2 winst zou zitten in het weer afschaffen van die *&^O(*@# roetfilters.

@ Lemmer: ik ben erg benieuwd hoe het jou straks vergaat met je magnifieke Beamer. Maar qua verbruik verwacht ik daar ook geen wonderen van. ALs je zoveel onder het pedaaltje hebt, dan schat ik jou wel zodanig in, dat je er af en toe even van geniet, en dat heeft nu eenmaal zijn prijs. Dus ook na aflevering ons graag op de hoogte houden hoor... wie weet rijden we dan over een paar jaar allemaal wel Duits :lol:

O ja, @ Mad: maakt veel uit of je 1000 ritjes van 10km maakt in een jaar, of 100 ritjes van 100km.... maar ik ben het met je eens: 10k is voor een dergelijke wagen eigenlijk te weinig.... maar ik voorspel joost: eens aan boord, en je jaarkilometrage gaat zomaar een factor x omhoog.
Wat dat betreft schatten mensen aan de voorkant vaak te laag in. Een paar extra kilometers in een diesel zijn dan uiteindelijk minder begrotelijk dan een 3.2 benzine met zeg 1 op 7 / 8 ....

Het woord is aan Joost.
ik ga jullie op de hoogte houden, voorlopig houden we de xc nog, ik ben een hobbyboer op de zeeuwse klei, en daar ist ie perfect voor, maar echt een xc70 zuipt als geen andere, een landrover discovery heeft hetzelfde gebruik komt door de gigantische ontwerpmisser in de eindreductie, de D5 op zich is een efficiente motor.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

Thom schreef:Als het kan (ze zijn wat schaars in NL) zou ik er eentje met Four C proberen te vinden. Rijdt aanmerkelijk strakker en dat kan een XC goed gebruiken!
zit erbij mij op hoor! stuur maar een pm als je interesse hebt, hij staat nu op 135000 km
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Ik vind het fijn dat U ons op de hoogte wilt houden landheer Lemmer...

ik begrijp ineens de Zeeuws meisje reclame niet meer "ons bint zuunig" :lol:
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

sanco schreef:Ik vind het fijn dat U ons op de hoogte wilt houden landheer Lemmer...

ik begrijp ineens de Zeeuws meisje reclame niet meer "ons bint zuunig" :lol:
Meisje is zunig, daarom hoef ik het niet te zijn. :P
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Gebruikersavatar
Rob@XC70
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 28.07.2010 - 14:22
Locatie: Alkmaar e.o.

Thom schreef:Als het kan (ze zijn wat schaars in NL) zou ik er eentje met Four C proberen te vinden. Rijdt aanmerkelijk strakker en dat kan een XC goed gebruiken!
Als ik nu de keuze had om Four C er op te krijgen had ik dat gedaan. Soms is ie wel een wat week. Daarentegen is het een ideale auto om al die lamlendige drempels met een wat hogere snelheid te nemen dan je gewend was.
Ik heb overigens nog nooit met Four C gereden maar ik ga er van uit dat ie dan wat harder is. Ik heb ook wel eens navraag gedaan om er Ohlins schokbrekers er op te zetten: niet mogelijk.

Vraag 3:
Ik heb diverse reviews gelezen waarbij aangegeven werd dat de geartronic niet zo vlot mee gaat. Wat is jullie ervaring en waar zou ik op moeten letten bij mijn keuze maken?
Dat had ik ook gelezen. Ik heb redelijk snel mijn XC laten tunen met RICA software. De bak blijft hetzelfde alleen mijn gevoel was dat ie iets mee doortrok. Het 'ouwe lullen' schakelgedrag heb ik daarmee flink verminderd. Maar je kan natuurlijk ook altijd nog handmatig schakelen :-0
Volvo V90 Cross Country D5 AWD Pro & Polestar Engineered - (11-2017) - Inscription Crystal White
Volvo XC70 D5 AWD Geartronic Summum -RICA ECM upgrade (226 pk - 460 Nm) - (03-2008) - Oyster Grey -
Volvo V50 2.0D Momentum - (10-2004) - Electric Silver Metallic
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

Rob@XC70 schreef:
Thom schreef:Als het kan (ze zijn wat schaars in NL) zou ik er eentje met Four C proberen te vinden. Rijdt aanmerkelijk strakker en dat kan een XC goed gebruiken!
Als ik nu de keuze had om Four C er op te krijgen had ik dat gedaan. Soms is ie wel een wat week. Daarentegen is het een ideale auto om al die lamlendige drempels met een wat hogere snelheid te nemen dan je gewend was.
Ik heb overigens nog nooit met Four C gereden maar ik ga er van uit dat ie dan wat harder is. Ik heb ook wel eens navraag gedaan om er Ohlins schokbrekers er op te zetten: niet mogelijk.

Vraag 3:
Ik heb diverse reviews gelezen waarbij aangegeven werd dat de geartronic niet zo vlot mee gaat. Wat is jullie ervaring en waar zou ik op moeten letten bij mijn keuze maken?
Dat had ik ook gelezen. Ik heb redelijk snel mijn XC laten tunen met RICA software. De bak blijft hetzelfde alleen mijn gevoel was dat ie iets mee doortrok. Het 'ouwe lullen' schakelgedrag heb ik daarmee flink verminderd. Maar je kan natuurlijk ook altijd nog handmatig schakelen :-0
Four-c geeft de wagen het karakter wat bij hem past. In comfort lange afstanden, lekker zoeven en deinen. Doordeweek op sport, heeft ie een veeeeeel betere wegligging en is extreem koersvast. De hoogste stand is voor 160 + op de autobahn, maar eigenlijk niet fijn, je kiezen klapperen de hele tijd op elk steentje.
De giertronic is zelfs bij handmatig een k.....teding, van trap 1 tot 3 gaat hij gewoon door de koppelomvormer heen en is traag met schakelen. Het is goed dat de D5 lekker doortrekt, anders was het echt een afgang.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Wat een quatsch lemmer, Advanced is helemaal niet spijkerhard. Ok, venijnige richels en dwarsnaden voel je, maar het is geen BMW met M onderstel heur :wink:. Verder kan ik met je meegaan, Four C haalt veel deining uit de wagen en dat is nu net de achilleshiel van een XC. Klaverbladen en dergelijke zijn geen straf meer met de juiste stand. Toch denk ik dat een MY12 met die 19" en nivomat eronder dat ook prima doet.
joostvdl
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 03.08.2011 - 22:12

Is er overigens een lijst met standaard issues en de xc70? Voor de BMW 5 serie is die er em daar wordt je ook al niet vrolijk van. het is wel handig om die bij de hand te hebben wanneer ik naar een auto ga kijken. Of te wel een soort van checklist.

Al weet ik wel dat je alleen de klachten op internet leest en niet de "succesverhalen"
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

Thom schreef:Wat een quatsch lemmer, Advanced is helemaal niet spijkerhard. Ok, venijnige richels en dwarsnaden voel je, maar het is geen BMW met M onderstel heur :wink:. Verder kan ik met je meegaan, Four C haalt veel deining uit de wagen en dat is nu net de achilleshiel van een XC. Klaverbladen en dergelijke zijn geen straf meer met de juiste stand. Toch denk ik dat een MY12 met die 19" en nivomat eronder dat ook prima doet.
Dan zeg ik het mischien niet goed, advanced is onprettig hard bij de volvo, omdat de rest zoals stuurgevoel, en wagenhoogte (dus zwaartepunt) gelijk blijft.
Bij een van mijn vorige volvo's T5R zat het er ook op, was gewoon niet prettig i.c.m. de rest van de hardware in de ophanging.
Overigens is het onderstel van my 2012 identiek, en niveaumat veranderd niets aan de weke voorkant.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

Overigens heb ik bewust voor Four-c gekozen, zonder vond ik hem echt niet rijden, met Four-c is hij gewoon top, en inderdaad kun je er gewoon lekker mee raggen. Met dank aan de ingenieurs van Ford!!! die de bodemplaat hebben ontworpen.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Ik ga helemaal met je mee...echter...de eerste series waren wel heel week (MY08), er is door Volvo wel degelijk aan gesleuteld in de loop der jaren. Nu nog niveauregeling toevoegen en iedere XC70 moet er standaard mee worden uitgerust :!:
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

joostvdl schreef:Is er overigens een lijst met standaard issues en de xc70? Voor de BMW 5 serie is die er em daar wordt je ook al niet vrolijk van. het is wel handig om die bij de hand te hebben wanneer ik naar een auto ga kijken. Of te wel een soort van checklist.

Al weet ik wel dat je alleen de klachten op internet leest en niet de "succesverhalen"
Hoi Joost,

Ik kan je zo geen lijst met vaak voorkomende "gebreken" aangeven.
Laat je zeker niet al te bang maken door alle geleverde commentaren.
Zoals je zelf al zegt: klachten komen vaker duidelijker naar voren, dan gewoon probleemloos functioneren. Natuurlijk is het wel zo dat een grotere, minder vaak voorkomende auto met specifieke techniek duurder uitpakt in onderhoud en exploitatie, maar om nu te zeggen dat een XC daarin afwijkt van de grote 3... dat geloof ik niet.

Controleer de onderhouds status en de kilometers. Klopt dit, volgt dan je hart en je gevoel, heb je iets leuks op het oog, laat evt een aankoopkeuring uitvoeren, (het gaat immers om serieus geld) en beslis dan op grond van een proefrit en het totaalplaatje.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Four C is leuk, behalve als het systeem kapot is, trek dan je portemonnee maar....ben blij dat ik het NIET heb. :lol:
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Het valt mij op dat de laatste paar dagen veel probleem topics bestaan over het AWD systeem waarbij de achterwiel aandrijving de geest geeft.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Als je dit topic bedoelt, das een XC70 uit 2003, dus nog met Visco AWD. Die gaan inderdaad regelmatig stuk. Bij Haldex gebeurt dit een stuk minder ;)
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
Discovery
5th Gear member
Berichten: 1444
Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
Locatie: Delft

Is wel Haldex, zelfde probleem komt ook voor bij XC90 die alleen maar Haldex heeft.
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Ik dacht dat Haldex pas kwam vanaf 2004, na de facelift... :-k
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Four C is leuk, behalve als het systeem kapot is, trek dan je portemonnee maar....ben blij dat ik het NIET heb.
Wat zou er stuk moeten gaan aan een stel schokdempers van een gerenommeerd merk?
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”