Hallo allemaal,
Nog steeds erg tevreden met onze v70 (2.0T, 180pk) , rijdt heerlijk comfortabel. Alleen wel iets vreemds opgemerkt.
1) (koude toestand) Als ik de auto start dan gaat het toerental soms sterk op en neer. Het varieert tussen de 800 en 1200rpm, dit duurt een seconde of 15. Tegelijkertijd varieert de verlichtingsintensiteit van zowel de koplampen als het dashboard mee. Na die 15 seconden loopt alles redelijk stationair.
2) (warme toestand) Ik geef gas in vrij en laat dan los. Zodra het toerental terugvalt en dan eventjes onder zijn uiteindelijke stationaire toerental komt, ook dan zie je de dashboardverlichting eventjes inzakken. Meestal goed te zien aan de km-teller.
3) (warme toestand) het stationaire toerental varieert lichtelijk, je hoort het wel maar je ziet het niet terug in de toerenteller. Als de AC uit is, dan hoor je het lichtjes, is de AC aan wordt het duidelijker.
Ik snap dat verbruikers vermogen vragen, maar dan zou het toerental toch wel stationair moeten blijven. En als er toch geen verbruikers aan staan, dan zou het toch allemaal mooi rustig op 1 toerental moeten lopen?
Vwb verlichting. Hier zorgt toch in principe de spanningsregelaar van de dynamo voor?
Er wordt gezegd dat het varierende toerentalverlichting normaal is bij de v70's. Is dat zo? ervaren jullie dit ook?
Ben verder uitermate tevreden met de verkoper, reuze goede kerel.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
groet
steven
Starten V70 & stationair lopen (2.0T, 2002, duitser)
- Steven Volvo
- 3rd Gear member
- edraket
- 7th Gear member
Gasklep schoon maken. Als jij al een electronische gasklep hebt zou dat het probleem kunnen zijn. Dus electronische gasklep experts, kom er eens in!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Steven Volvo
- 3rd Gear member
Bedankt voor de eerste reacties, als ik het zo eventjes zie is het dus niet normaal. Kan ik die onstekinsmodule ergens vinden, ben nog wel een beetje onwennig in de auto. Hoe kan ik het verschil zien tussen een electronische en mechanische gasklep? Ik neem aan dat er bij de mechanische gewoon een kabel van het gaspedaal komt zoals vroeger?
Zit de gasklep voor of na de turbo? Lijkt mij na toch?
Dat van die verlichting is toch ook vreemd?
Bedankt voor de info.
Groet
Steven
Zit de gasklep voor of na de turbo? Lijkt mij na toch?
Dat van die verlichting is toch ook vreemd?
Bedankt voor de info.
Groet
Steven
V60 T6 MY25
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
V60 T6 Recharge 2020
- EVV
- 5th Gear member
Je dynamo zal bij 800 rpm moeite hebben om de 14v te maken, over het algemeen hebben die wat meer toeren nodig om genoeg te kunnen leveren. Dat kan het gedrag van de verlichting verklaren.
Je hebt zeker een elektronische gasklep, alle 5 cilinders vanaf 1999 hebben een elektronische. Alleen bij de eerste generatie (van Magneti Marelli) verslijt intern een koolstof baan, waardoor de gasklep niet meer weet in welke positie die staat. De gasklep krijgt van het motor management de opdracht "10% open", maar kan deze niet vinden aangezien hiervoor deze koolstof baan gebruikt wordt (werkt als een variabele weerstand). Hierdoor gaat de gasklep zoeken rond de positie, wat een variërend toerental oplevert. Op een gegeven moment geeft de gasklep het helemaal op en gaat in noodloop. Dan reageert die niet meer op het gaspedaal maar blijft op een standaard opening staan.
Rond 2001/2002 zijn de gaskleppen vervangen door een Bosch, deze heeft dit probleem niet. Helaas zijn ze niet uitwisselbaar, als je een foute hebt, wordt deze vervangen door een exemplaar met hetzelfde probleem. Normaal gaan ze ongeveer 200.000 km mee, beetje afhankelijk van de rijomstandigheden.
Variërend toerental is iets wat absoluut niet normaal, zelfs toen mijn S60 gasklep bijna helemaal "op" was, draaide hij nog heel strak stationair. Ik zou hem even uit laten lezen bij de dealer, die kan je dan ook vertellen als het goed is of je een probleem geval hebt of niet. Indien je garantie hebt, laten vervangen en niet schoonmaken, dat is uitstel.
Je hebt zeker een elektronische gasklep, alle 5 cilinders vanaf 1999 hebben een elektronische. Alleen bij de eerste generatie (van Magneti Marelli) verslijt intern een koolstof baan, waardoor de gasklep niet meer weet in welke positie die staat. De gasklep krijgt van het motor management de opdracht "10% open", maar kan deze niet vinden aangezien hiervoor deze koolstof baan gebruikt wordt (werkt als een variabele weerstand). Hierdoor gaat de gasklep zoeken rond de positie, wat een variërend toerental oplevert. Op een gegeven moment geeft de gasklep het helemaal op en gaat in noodloop. Dan reageert die niet meer op het gaspedaal maar blijft op een standaard opening staan.
Rond 2001/2002 zijn de gaskleppen vervangen door een Bosch, deze heeft dit probleem niet. Helaas zijn ze niet uitwisselbaar, als je een foute hebt, wordt deze vervangen door een exemplaar met hetzelfde probleem. Normaal gaan ze ongeveer 200.000 km mee, beetje afhankelijk van de rijomstandigheden.
Variërend toerental is iets wat absoluut niet normaal, zelfs toen mijn S60 gasklep bijna helemaal "op" was, draaide hij nog heel strak stationair. Ik zou hem even uit laten lezen bij de dealer, die kan je dan ook vertellen als het goed is of je een probleem geval hebt of niet. Indien je garantie hebt, laten vervangen en niet schoonmaken, dat is uitstel.
- Steven Volvo
- 3rd Gear member
Hoi EVV,
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik heb alleen ervaringen met Bosch dynamo's en die moeten toch bij een warm stationair toerental van 8/900rpm gewoon 14,3-14,6 Volt Dc opbrengen zonder verbruikers? (dat was althans bij al mijn vorige auto's zo). Is volvo in die zin anders?
Ik vermoede al zoiets van die elctronische gasklep. De verkoper heeft aangegeven dat hij de lmm zal laten uitlezen dus ik zal hem hierop attenderen. Nu vermoed ik dat dit:
1) geen foutmelding zal geven in de computer, dus uitlezen zal niets opleveren
2) binnen mijn 3 maanden garantie niet noemenswaardig zal veranderen. Wat kost zo een Magneti Marelli gasklep?
Zijn de Bosch gaskleppen in NL in '01/'02 geintroduceerd of volvo breed? Dit, omdat ik een duitse 2.0T heb uit 2002.
Alvast bedankt!
groet,
Steven
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik heb alleen ervaringen met Bosch dynamo's en die moeten toch bij een warm stationair toerental van 8/900rpm gewoon 14,3-14,6 Volt Dc opbrengen zonder verbruikers? (dat was althans bij al mijn vorige auto's zo). Is volvo in die zin anders?
Ik vermoede al zoiets van die elctronische gasklep. De verkoper heeft aangegeven dat hij de lmm zal laten uitlezen dus ik zal hem hierop attenderen. Nu vermoed ik dat dit:
1) geen foutmelding zal geven in de computer, dus uitlezen zal niets opleveren
2) binnen mijn 3 maanden garantie niet noemenswaardig zal veranderen. Wat kost zo een Magneti Marelli gasklep?
Zijn de Bosch gaskleppen in NL in '01/'02 geintroduceerd of volvo breed? Dit, omdat ik een duitse 2.0T heb uit 2002.
Alvast bedankt!
groet,
Steven
- EVV
- 5th Gear member
Volgens deze link zou je veilig moeten zijn, aangezien je een turbo uit 2002 hebt. De Bosch gaskleppen zijn wereldwijd geïntroduceerd. Het klinkt wel verdacht veel als een gasklep probleem, misschien heb je een Bosch die intern sterk vervuild is. Dan zou schoonmaken wel kunnen helpen.
- Steven Volvo
- 3rd Gear member
EVV, thanks.
Ik zal zometeen eens even onder de kap kijken. Neem dat er groot Bosch opstaat als het zo is. Haynes is onderweg vanuit de UK ;=)
Mijn ervaring zegt ook dat het iets in de regeling moet zijn. Ik weet wel dat de dikke pijp in het motorruim welke in het midden van voor naar achter loopt een beetje viezig is. Lijkt mij de aanzuigbuis voor de turbo? Kan dit nog iets te maken hebben met EGR (Electronic Gas Recirculation toch?) Of ben ik nu klok-klepel bezig?
ETM schoonmaken met remmenreiniger heb ik gelezen. Heeft slangen vernieuwen zin?
Stel dat het een bosch is, hebben die ook bekende problemen? Of is het dan eerder een sensor probleem. Omdat het ergste geheel na 20 seconden weg is, lijkt het me niet in de koudstartverrijking te zitten.
Steven
Ik zal zometeen eens even onder de kap kijken. Neem dat er groot Bosch opstaat als het zo is. Haynes is onderweg vanuit de UK ;=)
Mijn ervaring zegt ook dat het iets in de regeling moet zijn. Ik weet wel dat de dikke pijp in het motorruim welke in het midden van voor naar achter loopt een beetje viezig is. Lijkt mij de aanzuigbuis voor de turbo? Kan dit nog iets te maken hebben met EGR (Electronic Gas Recirculation toch?) Of ben ik nu klok-klepel bezig?
ETM schoonmaken met remmenreiniger heb ik gelezen. Heeft slangen vernieuwen zin?
Stel dat het een bosch is, hebben die ook bekende problemen? Of is het dan eerder een sensor probleem. Omdat het ergste geheel na 20 seconden weg is, lijkt het me niet in de koudstartverrijking te zitten.
Steven
V60 T6 MY25
V60 T6 Recharge 2020
V60 T6 Recharge 2020
- EVV
- 5th Gear member
Helaas is het niet zo eenvoudig bij Turbo motoren, daar zit die weggestopt onder het inlaat spruitstuk. Het verschil is wel te zien, de Bosch is rond, de Marelli rechthoekig.
Of je met remmenreiniger aan de gang kunt is even de vraag, er zit wat elektronica in, ik weet niet of dat goed gaat.
Of je met remmenreiniger aan de gang kunt is even de vraag, er zit wat elektronica in, ik weet niet of dat goed gaat.
- Steven Volvo
- 3rd Gear member
Hi, ik ga morgen met de lunch maar eens op onderzoek uit denk ik.
Wat ik vandaag trouwens wat sterker merkte is dat als de motor koud is bij het optrekken in z'n 1 de motor best bokkig is. Er is dan niet echt een vloeiende trekkracht. Misschien is het nu ook wel psychisch hoor
Staat er in de haynes manual een beschrijving voor het reinigen van de ETM of kan ik het beste laten doen door de garage die de tank vlotter gaat vervangen?
Groet
Steven
Wat ik vandaag trouwens wat sterker merkte is dat als de motor koud is bij het optrekken in z'n 1 de motor best bokkig is. Er is dan niet echt een vloeiende trekkracht. Misschien is het nu ook wel psychisch hoor

Staat er in de haynes manual een beschrijving voor het reinigen van de ETM of kan ik het beste laten doen door de garage die de tank vlotter gaat vervangen?
Groet
Steven
V60 T6 MY25
V60 T6 Recharge 2020
V60 T6 Recharge 2020
- Steven Volvo
- 3rd Gear member
Hier maar een korte update.
Van de week is het gasklephuis schoongemaakt en de problemen van staionair halen en het vreemde starten zijn weg. Tevens lijkt er wat meer pit in de motor te zitten, en het optrekken gaat veel gelijderlijker. Best fijn!
Wij zijn dus zeer tevreden met de aftersales. Ben dus nu wel benieuwd of dit ieder jaar moet gebeuren of dat ik er voor de komende jaren vanaf ben?
Heeft iemand van jullie ervaring met schoonmaken dat alleen op korte termijn effect had?
Groet
Steven
Van de week is het gasklephuis schoongemaakt en de problemen van staionair halen en het vreemde starten zijn weg. Tevens lijkt er wat meer pit in de motor te zitten, en het optrekken gaat veel gelijderlijker. Best fijn!
Wij zijn dus zeer tevreden met de aftersales. Ben dus nu wel benieuwd of dit ieder jaar moet gebeuren of dat ik er voor de komende jaren vanaf ben?
Heeft iemand van jullie ervaring met schoonmaken dat alleen op korte termijn effect had?
Groet
Steven
V60 T6 MY25
V60 T6 Recharge 2020
V60 T6 Recharge 2020
Ervaringen op dit forum zijn, dat het meestal maar van korte duur is.Steven Volvo schreef:Heeft iemand van jullie ervaring met schoonmaken dat alleen op korte termijn effect had?
- blastaway
- 5th Gear member
Zelfde gehad met mijn 2.0t en na schonen ongveer 1 jaar terug geen problemen meer gehad.
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
- Steven Volvo
- 3rd Gear member
EVV, ik heb het helaas niet gevraagd, zal ik morgen nog even achteraan bellen bij de garage.
(als het een marelli-huis zou zijn, dan zou het schoonmaken ervan toch niet helpen tegen de versleten koolstofbanen?)
Als het schoonmaken niet meer helpt, wat zijn dan eigenlijk de meest voorkomende failure modes? Ik zag een topic met een opengewerkte gasklep, daar waren de tandwielen gewoon afgesleten! Of zijn het dan electronica fouten?
Groet
Steven
(als het een marelli-huis zou zijn, dan zou het schoonmaken ervan toch niet helpen tegen de versleten koolstofbanen?)
Als het schoonmaken niet meer helpt, wat zijn dan eigenlijk de meest voorkomende failure modes? Ik zag een topic met een opengewerkte gasklep, daar waren de tandwielen gewoon afgesleten! Of zijn het dan electronica fouten?
Groet
Steven
V60 T6 MY25
V60 T6 Recharge 2020
V60 T6 Recharge 2020
- EVV
- 5th Gear member
Die was van een diesel. Bij de Marelli verslijten inderdaad de koolstofbanen. De gasklep krijgt van het management systeem de opdracht een bepaalde stand aan te nemen, hiervoor worden die banen gebruikt, x% open is y Ohm weerstand. Alleen kan y Ohm niet meer gevonden worden, omdat net op dat punt er geen koolstof meer zit, waardoor de weerstand ineens veel hoger is. De klep gaat dan zoeken, om het uiteindelijk op te geven.
Bij de laatste versie van de software de gasklep dan in een standaard stand staan, ik dacht ongeveer 20-30% open, zodat je in ieder geval nog vooruit komt. Bij een automaat is dat wel heel vervelend rijden.
Bij de laatste versie van de software de gasklep dan in een standaard stand staan, ik dacht ongeveer 20-30% open, zodat je in ieder geval nog vooruit komt. Bij een automaat is dat wel heel vervelend rijden.