hoog verbruik

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Guestuser

Hoi,

Ik heb een 440 18i uit 1994, sinds een paar weken heeft mijn auto een hoog benzine verbruik, ik heb de auto een grote beurt laten geven en de monteur gewezen op het hoge verbruik van 1 op 10, was altijd 1 op 13 a 14.

De monteur heeft niks bijzonders kunnen ontdekken, wat kan de oorzaak zijn, luchtfilter etc zijn nagekeken en zonodig vervangen.
Ik tank tegenwoordig bij de Tango, ik hoor vaker van mensen die daar getankt hebben dat hun auto minder zuinig is gaan rijden, is dit zo'n indianen-verhaal of waarheid.

ik rijd gemiddelde afstanden, dus wat stadswerk en langere ritten, dit reed ik ook voor het hogere verbruik, ik heb zo goed als alles na gelopen maar zie ik nog meer punten over het hoofd, wie kan mij het antwoord geven.

gr leen
Reitse
5th Gear member
Contacteer:

Brandstof kan zeker uitmaken.
Verder kan de olie ook uitmaken, ik heb net nieuwe olie in het blok gegoten en het loopt een stuk beter en zuiniger weer.
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
burnerchief
1st Gear member

laat de lambdasonde checken /vervangen geeft vaak het probleem

zonder lambdasonde loopt motor ook wel alleen het ding regelt de fijnafstelling van de benzine/luchtverhouding

met een goede cotester kun je de lambdawaarde laten meten

:P
Guestuser

Na een tank van de BP, is mijn verbruik idd verbeterd, nu heb ik een persoon gesproken die mij iets over de goedkope benzine heeft verteld, namelijk het volgende;

De benzine van de merkloze en goedkope tankstations, blijkt restbenzine te zijn, deze benzine heeft te lang in de opslag tanks gezeten en daardoor is het octaangehalte teruggelopen van bij 95 naar 92.
Hierdoor loopt je motor een stuk minder mooi rond, krijg je veel meer koolafzetting in de verbrandingruimte, maar vooral op de kleppen.

Nu krijgt mijn monteur gelijk als hij zegt dat hij al mensen heeft gehad, die verbrandde kleppen hadden, dit blijkt te komen door die slechte verbranding van de oude restbenizne's, deze mensen hadden bij de merkloze tankstations getankt.

Nu is het probleem van het hogere verbruik op te lossen, door een reinigingsmiddel aan de benzine toe te voegen, of een paar keer V-Power te tanken, deze benzine zou een reinigende werking op koolaanslag hebben.

Nu geloof ik die man op zijn woord, hij heeft dicht bij het vuur gewerkt (o.a. tankwagen chauffeur), dus kan het weten, ik heb elders een tank V-Power getankt en ga dat hierna nog een keer doen, als hiermee het verbruik weer normaal wordt, heeft het aan de goedkope benzine gelegen.

Opmerking van deze man; al zou je met V-Power of superbenzine, 50 tot 70 km verder zou komen op een tank, dan ben je per saldo dus goedkoper uit met iets duurdere benzine, tja ik kan hem niet geheel ongelijk geven.

Jullie horen wel weer al ik ervaring heb opgdaan met deze V-Power.

gr leen
roever
4th Gear member

BP heeft sinds kort ook een soort van "super" benzine in het assortiment. onafhankelijk onderzoek heeft aangetoond dat deze benzine extra vermogen geeft en minder vervuilend is. Ook schijnt deze benzine je motor goed te reinigen. Misschien kan dit een oplossing zijn voor je probleem?

Ik vond het zo een beetje een marketing praatje, maar na wat meer onderzoek te hebben gedaan blijkt het toch echt een heel andere soort benzine te zijn dan gewone '98 of V-power. Helaas heb ik nog niet de mogelijkheid gehad om het zelf te testen, zijn er hier geen gebruikers die ervaringen hebben?
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
Guestuser

Nu is het zo, dat TNO ook onderzoek heeft gadaan naar V-Power, en het doet wat het beloofd, dus iets meer vermogen, betere verbranding, reiniging en een beter verbruik.

Ik heb vanochtend V-Power getankt, en zal volgende week wel zien wat het verbruik is geworden.
Hier moet wel een kant-tekening bij volgens de betreffende persoon, omdat ik mijn tank nog niet leeg had 3/4, zou ik hierna nog 2 tankbeurten met V-Power moeten doen, om het juiste verbruik te kunnen meten, dit komt omdat de V-Power met de andere (euro 95) is gemengd, dat is er pas uit na 3 tankbeurten.
Jullie horen meer, voorlopig loopt mijn motor een stuk mooier rond, minder bokkig.

gr leen
roever
4th Gear member

Moet zeggen dat ik wel een keer 98 getankt heb, maar ik merkte daarmee bij mijn auto geen verschil (verbruik of zuiverder lopen).

Meestal tank ik bij Total of Shell (in Duitsland, hier vlak over de grens). Een enkele keer bij de tango, maar ik merk eigenlijk geen verschil in gebruik. Ongeveer 1 op 12-12.5 met mijn 1.8. Wel verbeterde mijn verbruik enorm na het vervangen van de filters, olie en bougies.

Maar hou ons op de hoogte over je bevindingen, misschien wordt t dan eens de moeite om V power te gaan tanken (in duitsland krijg je zelf V power met octaan gehalte 100)...
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
Guestuser

Het verbruik van mijn 18i ging met de benzine van Tango van 1 op 14 naar 1 op 10, en mijn motor ging bokkig lopen, naar een grote beurt liep de motor nog niet veel beter, wel moest de monteur het 1 en ander bijstellen om de Co waarde binnen de grenzen te stellen, dat had ik voordat ik bij Tango tankte nooit.

Vandaag heb ik een kleine 70 km gereden en bij thuiskomst merkte ik al verschil, dat wil zegen, mijn motor loopt mooier rond en loopt een stuk rustiger, mijn vrouw viel dat ook gelijk op.
Idd in Duitsland heb je het octaan van 100, in Nederland is het octaan van V-Power 97.

Ik meld alle veranderingen zolang ik op V-Power rij, ik ga dit zoals gezegd, 3 x tanken en dan weer euro 95, om het verschil op te merken.

gr leen
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Contacteer:

Lees dit eens Feye
uit:
http://www.adac.de/Search/SearchResult/ ... okieValue=
ADAC-Test

Benzin: Shell "V-Power" im Test

Volle 100 Oktan fließen aus der V-Power - Pistole. Zum Vergleich: "Super " hat 95, Super Plus 98, und das bislang von Shell angebotene "Optimax" 99. Damit nicht genug: Neue Additive sollen motorreinigend wirken und ein »Friction Reducer« die leistungshemmende Reibung zwischen Kolbenring und Zylinder gezielt verringern. Mindestens neun Cent mehr pro Liter als bei der Konkurrenz (Super Plus) kostet der edle Saft - gut angelegtes Geld? Ein Anlass für den ADAC, den Sprit, von dem Schumi-Bruder Michael so schwärmt ("...der beste, den ich je gefahren habe...") unter die Lupe zu nehmen.

Die Ergebnisse

Ernüchterung macht sich breit- lediglich beim VW und dem Porsche konnte mit V-Power eine geringfügige Leistungssteigerung festgestellt werden – doch die lag deutlich unter zwei Prozent und damit innerhalb der Messtoleranz.
Und fünf Prozent mehr Drehmoment? Wieder Fehlanzeige: Alle Prüflinge lagen – teilweise sogar mit schlechteren Fahrleistungen – im nicht statistisch verwertbaren Toleranz bereich. Aufgrund der Messergebnisse in der Tabelle hat sich der saftige Aufpreis in puncto Leistung für keines unserer Testfahrzeuge rentiert.

Audi A3 2.0 FSI BMW 316i Prosche Boxter VW Golf 1.4 16V
ermittelte Leistung (kW) Mittelwert
mit empfohlenem Kraftstoff 109,2 88,0 165,3 59,7
mit Shell V- Power 109,5 87,7 167,5 60,7
Verbesserung (%) + 0,3 - 0,4 + 1,3 + 1,7
ermittelte Elastizität 60 - 100km/h (s) Mittelwert
mit empfohlenem Kraftstoff 9,65 11,63 8,30 15,61
mit Shell V- Power 9,61 11,67 8,41 15,29
Verbesserung (%) + 0,4 - 0,4 - 1,3 + 2,1
Überholvorgang 60 - 100km/h (s) Mittelwert
mit empfohlenem Kraftstoff 5,99 6,84 4,01 10,03
mit Shell V- Power 6,03 6,91 3,99 9,91
Verbesserung (%) - 0,8 - 0,9 + 0,5 + 1,2

Wer also braucht den neuen Super-Kraftstoff? Wenn man der Fahrzeugindustrie glauben darf: niemand. Denn – so argumentieren die Autobauer – die Klopfsensoren aktueller Motoren wären auf höchstens 98 Oktan ausgelegt und könnten ein 100-Oktan-Potenzial unter Normalbedingungen gar nicht ausnutzen. Im übrigen verweist Mitbewerber Aral darauf, dass dort "innovative" Additiv-Zusätze schon seit vier Jahren zugesetzt werden – und das selbstverständlich ohne Aufpreis. Gleicher Preis für Shells beste Qualität - dieser Werbeslogan würde uns gefallen.

So haben wir getestet

Was bringen 100 Oktan in Motoren, die zum einen auf 95, zum anderen auf 98 Oktan ausgelegt sind?
Der ADAC stellte drei repräsentative Fahrzeuge, die 98 Oktan benötigen, wahlweise mit herkömmlichem Super Plus und mit dem neuen V-Power auf den Leistungsprüfstand bzw. fuhr mit ihnen Praxisversuche analog dem ADAC-Autotest: einen Audi A3 2.0 FSI als modernen Direkteinspritzer, einen BMW 316i mit variabler Ventilsteuerung und den Porsche Boxster als Sportwagen mit einem hohem Leistungsvermögen (162 kW). Als vierter Testkandidat wurde ein VW Golf 1.4 16V untersucht, der als herkömmlicher Saugrohr-Einspritzer 95-Oktan-Super braucht.

OF:

http://www.autokiste.de/start.htm?site= ... 7/2199.htm
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
440GL
4th Gear member

Ik ken deze teksten inderdaad; en natuurlijk komen d'r ook geen PK's bij dat is onmogelijk. Ik durf dan ook niet aan de deskundigheid van de ADAC te twijfelen; maar de ADAC gaat voorbij aan het reinigende effect van V-Power.
En dat is er wel; ik ken verschillende voorbeelden uit eerste hand op dit gebied.
Autovisie heeft dit eens gestest en kwam tot reinigende resultaten en daardoor een lichte toename van de prestaties (omdat de motor daarvoor vervuild was en nu niet meer), en Peugeot garage bevelen voor sommige motoren ook V-Power aan om wegens emissieeisen verkleinde kleppen bij een niet zo scheurderige rijstijl schoon te houden en daarmee klachten te voorkomen.
Naar mijn mening moet V-Power uitgelegd worden als reinigend en daardoor prestatieverhogend, en niet zondermeer als prestatieverhogend.
Ik kan mij wel voorstellen dat V-Power bij de gemiddelde Duitse auto niet zoveel doet; ik denk dat de motor van de gemiddelde Duitse auto qua koolaanslag een stuk schoner van binnen is dan de Nederlandse, puur omdat er hogere snelheden worden gereden en dat het zaakje dan ook wel schoonbrandt.

mvg
Guestuser

@Leen: Ben jij niet toevallig een paar weken geleden bij Volvo Frank Klijn in Heerlen aan de balie geweest? Tenminste, ik kreeg namelijk precies dezelfde vraag van een klant met een B18U 440. Die scheen naar zeggen ook meer dan het baasje zelf te drinken :lol:
Guestuser

Heerlen ligt even net iets te ver van Kampen om even advies te gaan vragen :) ,
maar dat V-Power meer vermogen zou gaan geven weet ik niet, maar na een lange rit, heb ik kunnen constateren, dat de motor minder lwaai maakt, ook op de snelweg, de motor beter oppakt ook bij lagere toerentallen, alles lijkt wat meer met gemak te gaan.
De motor loop echt veel mooier rond, het verbruik lijkt mij beter te zijn geworden.
Ik heb het ook niet getankt om prestatie verhoging, maar om de reinigende werking, want ik kan mij er wat bij voorstellen, dat veel aanslag in de verbrangsruimte, de motir niet goed doet, aangezien dat V-Power een octaangetal van 97 heeft, is de verbranding sneller en beter, waardoor de motor soepeler gaat lopen, vooralsnog moet je een paar V-Power tankbeurten doen, om de beste werking te kunnen opmerken, dus verbruik e.d.

Maar voorlopig ben ik al redelijk positief, mocht het zo zijn dat deze auto meer blijft drinken dan het baasje zelf, dan zal dit beestje toch een ander baasje moeten gaan zoeken, want 1 op 10, vindt ik toch redelijk veel voor deze auto, temeer omdat ik weet dat hij ook met gemak 1 op 14 kan halen.
Maar we wachten eerst af wat deze benzine gaat doen.

gr leen
Guestuser

Nee oke, ik wist niet precies waar je ergens vandaan kwam :D
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Contacteer:

Het punt is dat je tijdens een lange rit beter je motor benut.

En dus komt je gebruik sowieso gunstiger uit:
voorbeeld:
normaal rij ik 1 op 8,5
In de vakantie (6 man, vol bepakt en skikoffer er op) 1 op 10
laatst een stukje Oss-Lelystad-Joure vv (410 km) 1op 10,7 met zijn zessen

Je zult ongetwijfeld zuiniger zijn gaan rijden maar of het van de V power komt....?

er is maar 1 manier om dat te testen

een tank met 95 nemen een groot stuk rijden bijvoorbeeld, met snelweg, stadsverkeer 80 km weg (file)
en daarna met V-power hetzelfde stuk
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
tijne
2nd Gear member
Contacteer:

ik moet eerlijk zegen dat ik met v power iets zuiniger rij (geeft me boordcop zelfs aan, maar het weegt niet op tegen de meer prijs dat het kost oke hij reageert wel iets vlotter maar dat is dan ook de enige winst die ik er uit haal en dat is het me dus niet waart.

gr tijne
volvo of opel als het maar rijd
Reitse
5th Gear member
Contacteer:

Ik hou m'n verbruik vrij precies bij en heb es een statistisch programma laten puzzelen of het nou een significante verbetering was... SPSS heeft er over nagedacht en het was naar mijn maatstaven niet significant (0,28 meen ik me te herinneren (oftewel 28% van de variatie in het gemeten verbruik is toe te wijzen aan de andere brandstof, 72% ligt daarbij dus aan andere dingen)). Wel heb ik gevoel dat de motor er mooier op loopt en dat het toch ietsje zuiniger is (of ik probeer gewoon extra zuinig te rijden...)
Guestuser

Heren,

Na een tankbeurt van euro 95 en de laatste V-Power, is mijn verbruik gereduceerd tot 1 op 14.68, dit was 1 op 10, dus V-Power heeft zich nu voor mij bewezen.
Ik ga nog een tankbeurt of 3 V-Power doen en het verbruik bijhouden, maar dat het werkt staat vast.

Mensen kijk niet wat je bij de pomp aan euro's kwijt bent, maar kijk eens wat je auto verbruikt, dan zal je zien in sommige gevallen, dat je met de brandstof voordeliger bent.

blije groet Leen
Johan Braziltraveller
4th Gear member

Klein deukje in m'n portemonee maar ik ben wel overtuigd V-power laat m'n moter rustiger lopen, minder dB zeg maar (was al niet veel maar nu veel minder). Verder geeft de wagen een betere response.

ff rekensommetje:
verbruik gereduceerd tot 1 op 14.68, dit was 1 op 10
€ 01,33 --------------> 1:10 (Euro95 // Shell)
€ 53,20 --------------> 40:400km

€ 01,38 --------------> 1:14 (V-Power // Shell)
€ 55,20 --------------> 40:560km

VERSCHIL V-Power & E95 160km op 40ltr brandstof dat is 16ltr extra E95 a €21,38 !!

Ok 'k ben geen wiskunde-God maar wanneer in bovenstaande een vergissing staat dan hoor ik dit graag.
VOLVO 440 1.8i '96
Johan Braziltraveller
4th Gear member

€ 21,38 = € 21,28

Zei toch geen wiskunde-God :oops:
VOLVO 440 1.8i '96
Reitse
5th Gear member
Contacteer:

Wat is die V-power duur bij jullie... wij komen niet boven de 1,29...
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”