Volvo 440 1.8i automaat: Afslaan / schudden

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Johan1976
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 14.06.2006 - 11:01

Ik heb sinds begin van dit jaar een Volvo 1.8i (automaat).
Recentelijk is het probleem gerezen dat de auto erg begint te schudden waarbij het net lijkt alsof hij wil afslaan.
Dit gebeurt met name als hij zonder gas naar voren rijdt, zoals bijvoorbeeld in de file. Zo nu en dan slaat de auto zelfs geheel af (wat een hele truc is met een automaat).

Mijn vraag: wat zou er aan de hand kunnen zijn en hoeveel zou het verhelpen me (kunnen) gaan kosten? De auto is begin dit jaar APK goed gekeurd.

Bij voorbaat dank voor (behulpzame) reacties :)


Johan
roever
4th Gear member
Berichten: 564
Lid geworden op: 12.01.2005 - 23:03
Locatie: Maasbree

Heb je ook problemen met het blijven hangen van de toeren als de auto vrij staat? Dus dat hij spontaan in toerental omhoog schiet zonder dat je aan het gas komt? Dan zou je eens moeten kijken naar je stappenmotor.

Anders is het misschien zo dat je automaatbak niet vrij komt, misschien dat de bakolie te oud is of dat hij door de warmte problemen geeft? Heb je dit alleen als je al langere tijd rijdt, of ook meteen na het starten?

Ik weet weinig van automaten af, maar wellicht kunnen anderen je daar in wat nuttigs vertellen?
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
Johan1976
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 14.06.2006 - 11:01

Roever, allereerst hardstikke bedankt voor je snelle feedback.
roever schreef:Heb je ook problemen met het blijven hangen van de toeren als de auto vrij staat?
Nee.
roever schreef: Dus dat hij spontaan in toerental omhoog schiet zonder dat je aan het gas komt?
Nee.
roever schreef:Anders is het misschien zo dat je automaatbak niet vrij komt, misschien dat de bakolie te oud is of dat hij door de warmte problemen geeft?
De problemen waren er ook bij kouder weer, maar niet altijd.
Wellicht is het die bakolie, maar zou dat door de hitte niet juist beter moeten gaan, omdat het dan meer vloeibaar word?
roever schreef:Heb je dit alleen als je al langere tijd rijdt, of ook meteen na het starten?
Op dit moment ook meteen na het starten, maar toen het kouder was pas alleen na langere tijd rijden... of het probleem is erger geworden, of zou het toch met de temperatuur te maken hebben?
Johan1976
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 14.06.2006 - 11:01

Ik heb nagevraagd bij een mechanisch capabele vriend van me, en die denkt (ook) dat het aan het weer ligt in combinatie met een niet goed afgesteld injectiemotortje (whatever that may be)... klinkt dat plausibel in jullie oren? Mij wel.
roever
4th Gear member
Berichten: 564
Lid geworden op: 12.01.2005 - 23:03
Locatie: Maasbree

Stappenmotor is een mogelijkheid, zie de ongeveer 1 miljoen topics hierover voor meer informatie! De stappenmotor regelt het stationair toerental, als deze kapot is valt de motor dood bij het intrappen van de koppeling (bij jou niet natuurlijk) en kan hij ineens beginnen te loeien als de motor vrij loopt...

Meer weet ik er niet van, hopelijk weet iemand anders wat nuttigs te melden??
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”