http://www1.learningbox.nl/uploads/leer ... 20eobd.pdfAlexV70 schreef:De EGR softwarematig dicht zetten door RICA geeft dan wel een een ECM foutmelding in Vida.MarioC70 schreef:Na 1 april gelden er andere regels,bij een OBD scan komt er uit dat de egr niet of onvoldoende werkt,ivm met de emissie eisen en dat zal afkeur betekenen.Thijs schreef:MarioC70, En?
Zo was de uitleg laatst bij een APK opfriscursus!
Maar ik denk niet dat de EOBD-scantool (European On Board Diagnostics) bij een APK keuringstation dit als een foutmelding kan lezen.
Zelf onderhoud doen
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Haha!toppertje schreef:oeps! :oops:Thijs schreef:Hmmm :-kJeroenSpock schreef: Dus niet voor ons, gewoon dicht zetten dat ding.
nou kan ik wel wat zeggen Thijs,maar dat doe ik
denk ik maar niet.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik denk inderdaad niet dat de EOBD kastjes de aanpassing aan EGR kunnen opsporen en anders wordt het tijd voor zo'n Rica kastje waarmee je de software kunt wisselen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Vind hem wat stilletjes de laatste tijd.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Grapjas, hou eens op met die domme toespelingen van je. Ga ergens anders mensen vervelen!945i schreef:Vraag het R&R eens.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ramon is al een hele poos inactief door een vervelende mede forummer die niks anders te doen heeft dan andere mensen op de kast te proberen te krijgen.V70/2.4D/2003 schreef:Vind hem wat stilletjes de laatste tijd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Nu stoppen aub voordat er een slotje op mijn topic komt!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Voor mij wel! Die is van eind 2006. Maar de V70 is eind november voor de Apk geweest. Geen enkel probleem.JeroenSpock schreef:Dus niet voor ons, gewoon dicht zetten dat ding.....voertuigen die na 31 december 2005 voor het eerst zijn toegelaten....
Misschien dat de dealer er wat van kan zeggen, als ze hem al uitlezen bij een Apk. Een gewone garage ziet die foutmelding niet op zijn universele apparatuur.
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Hier zullen de tuners ook wel een antwoord op weten? Het product wat ze leveren moet natuurlijk geen APK afkeur betekenen..
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Het was eind november ook nog geen 1 april 2012!Turbodesk schreef:...
Voor mij wel! Die is van eind 2006. Maar de V70 is eind november voor de Apk geweest. Geen enkel probleem...

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Hmmm, ik moet € 49,00 afrekenen voor de oliewissel... :?Oceanracer schreef:Gebruik van de brug? Slijtage van het gereedschap? Weet ik veel?!! Ik heb in het verleden nog wel eens wat meegemaakt...
Mijn mannetje kennende zou het zo maar eens kunnen dat ik de Volvo er alleen maar een dagje hoef neer te zetten en ze er tijdens een verloren uurtje wel even wat nieuwe olie in doen... Gratis
Ik denk dat ik het dan toch liever zelf doe!



Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Wanneer gaat de regel in dan? 2011 of 2012? Ik zie dat eigenlijk niet vermeld staan?Oceanracer schreef:Het was eind november ook nog geen 1 april 2012!Turbodesk schreef:...
Voor mij wel! Die is van eind 2006. Maar de V70 is eind november voor de Apk geweest. Geen enkel probleem...
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Speciaal voor jou:
Per 1 april 2012 verandert een aantal zaken bij de APK. Dit heeft de minister van Infrastructuur en Milieu onlangs besloten.
De belangrijkste verandering is dat keuringsinstanties een zogenoemde EOBD-scantool (European On Board Diagnostics) verplicht moeten gebruiken tijdens de APK van lichte voertuigen (tot 3.500 kg) die na 31 december 2005 voor het eerst zijn toegelaten. Deze tool is met name van belang voor het uitlezen van emissiegegevens. Voor de overige voertuigen blijft de gebruikelijke meting van de uitlaatgassen van toepassing.
Een andere belangrijke verandering is de technisch uitgebreidere controle van (hybride) elektrische voertuigen. Er zijn steeds meer voertuigen met een elektrische aandrijflijn. Deze aandrijflijn is ook aan slijtage onderhevig, bijvoorbeeld beschadiging en lekkage. Daarom is het belangrijk dat ook deze in de APK is opgenomen.
Per 1 april 2012 verandert een aantal zaken bij de APK. Dit heeft de minister van Infrastructuur en Milieu onlangs besloten.
De belangrijkste verandering is dat keuringsinstanties een zogenoemde EOBD-scantool (European On Board Diagnostics) verplicht moeten gebruiken tijdens de APK van lichte voertuigen (tot 3.500 kg) die na 31 december 2005 voor het eerst zijn toegelaten. Deze tool is met name van belang voor het uitlezen van emissiegegevens. Voor de overige voertuigen blijft de gebruikelijke meting van de uitlaatgassen van toepassing.
Een andere belangrijke verandering is de technisch uitgebreidere controle van (hybride) elektrische voertuigen. Er zijn steeds meer voertuigen met een elektrische aandrijflijn. Deze aandrijflijn is ook aan slijtage onderhevig, bijvoorbeeld beschadiging en lekkage. Daarom is het belangrijk dat ook deze in de APK is opgenomen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Het heeft niet veel meer met zelf onderhoud te doen, maar ik vraag mij af hoe en wat je met uitgelezen emissiegegevens kan doen.. :?
Volgens mij is wat er achter uit komt van belang, toch?
Volgens mij is wat er achter uit komt van belang, toch?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Daar kijken ze dan niet meer na. Hier in Duitsland wordt bij de TüV-prüfung ook gebruik gemaakt van de boordcomputergegevens.945i schreef:Het heeft niet veel meer met zelf onderhoud te doen, maar ik vraag mij af hoe en wat je met uitgelezen emissiegegevens kan doen.. :?
Volgens mij is wat er achter uit komt van belang, toch?
Bij de dieseltest wordt eveneens simpel de stekker van de computer ingeplugd en de door de boordcomputer opgeslagen emissie-gegevens uitgelezen.
Dus geen paar minuten op volle toeren laten razen hier.
De keurmeester een keer gevraagd - hij gaf aan dat de auto zelf de uitlaatgaswaardes meet en zij dus simpelweg niets anders doen dan dit uit te lezen.