Dan zou elke auto van en na 2006 een lambda achter de katalysator/rpf moeten hebben.. En of dat zo is... :?: :?
Anders weet je nooit wat er achter uitkomt.
Dat er geen roettest meer gedaan hoeft te worden is iig. positief.
Zelf onderhoud doen
ja, daar overvraag je me mee. Tenzij er nog andere methodes zijn waarmee de boordcomputer de emissie meet (dus niet via de Lambda sonde)
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
+1, hoe moeilijk kan het helemaal zijn in dit huidige digitale tijdperk.Daar kijken ze dan niet meer na. Hier in Duitsland wordt bij de TüV-prüfung ook gebruik gemaakt van de boordcomputergegevens.
Bij de dieseltest wordt eveneens simpel de stekker van de computer ingeplugd en de door de boordcomputer opgeslagen emissie-gegevens uitgelezen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Kan je zo wie zo wel NOx meten met een Lambda sonde? Lambda sondes meten naar mijn weten O2
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Ik vraag me dus af of de NOx überhaupt wel gemeten word door het motormanagement.
MarioC70 schreef:http://www1.learningbox.nl/uploads/leer ... 20eobd.pdfAlexV70 schreef:De EGR softwarematig dicht zetten door RICA geeft dan wel een een ECM foutmelding in Vida.MarioC70 schreef: Na 1 april gelden er andere regels,bij een OBD scan komt er uit dat de egr niet of onvoldoende werkt,ivm met de emissie eisen en dat zal afkeur betekenen.
Zo was de uitleg laatst bij een APK opfriscursus!
Maar ik denk niet dat de EOBD-scantool (European On Board Diagnostics) bij een APK keuringstation dit als een foutmelding kan lezen.

Maar dat zegt nog niet dat het dicht zetten van de EGR gezien wordt.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9314
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Ze kunnen de computer toch resetten zodat hij goed loopt voor de apk? Je kan bij Rica de tuning software zo weer inladen bij een dealer.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Kijk, dat is het goede antwoord.Thijs schreef:Ik zal eens aan een tuner vragen hoe zij dit zien!

- JPV70
- 3rd Gear member
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 03.06.2009 - 22:17
Leuke casus of een auto afgekeurd zou kunnen worden op een "dicht gezette" EGR, waarmee hij wel aan emissie eisen voldoet. Naar mijn idee zijn emissie eisen (bezien in een bepaalde context) leidend en niet de manier hoe je hier aan komt. Volgende stap zou zijn dat de benzine / diesel in de auto gecontroleerd wordt of hij wel aan de eisen voldoet en je geen "premium" merk in je tank hebt zitten waarmee je wel net aan de eisen voldoet.
Overigens is het volgens mij niet mogelijk om met een OBD Scantool te zien dat een EGR dicht staat en zijn er naar mijn weten geen auto's die een NOx meting uit (kunnen) voeren. Wel kan het motormanagement de vermoedelijke NOx berekenen.
Een NOx sensor zou mijns inziens alleen effectief zijn bij plaatsing na een catalysator en ik ken tot op heden weinig auto's die na hun cat nog enige vorm van sensoren huisvesten. Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat de auto's waar ik aan werk meestal wel al 4 jaar oud zijn.Tevens komt de werking van een NOx sensor op hoofdlijnen overeen met een Lambda-sensor, hij is echter gevoeliger en hierdoor regelmatiger aan vervanging toe dan een Lambda-sensor (O2). Overigens is de Lambda-sensor van tegenwoordig ook lang niet altijd meer een echte actieve sensor. Hij meet de O2 niet meer meer maar berekend hem aan de hand van infrarood meting van andere gassen. Wellicht dat vanwege deze bedrijfsgevoeligheid auto fabrikanten niet staan te springen om een echte NOx meting toe te passen.
Overigens is het volgens mij niet mogelijk om met een OBD Scantool te zien dat een EGR dicht staat en zijn er naar mijn weten geen auto's die een NOx meting uit (kunnen) voeren. Wel kan het motormanagement de vermoedelijke NOx berekenen.
Een NOx sensor zou mijns inziens alleen effectief zijn bij plaatsing na een catalysator en ik ken tot op heden weinig auto's die na hun cat nog enige vorm van sensoren huisvesten. Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat de auto's waar ik aan werk meestal wel al 4 jaar oud zijn.Tevens komt de werking van een NOx sensor op hoofdlijnen overeen met een Lambda-sensor, hij is echter gevoeliger en hierdoor regelmatiger aan vervanging toe dan een Lambda-sensor (O2). Overigens is de Lambda-sensor van tegenwoordig ook lang niet altijd meer een echte actieve sensor. Hij meet de O2 niet meer meer maar berekend hem aan de hand van infrarood meting van andere gassen. Wellicht dat vanwege deze bedrijfsgevoeligheid auto fabrikanten niet staan te springen om een echte NOx meting toe te passen.
V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Een NOx sensor bestaat niet. Is altijd een berekende waarde aan de hand van verbrandingstemperatuur, CO en O2 in de uitlaatgassen.Een NOx sensor zou mijns inziens.... etc.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2401
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Een diesel (van na 2005) met een (softwarematig) dichte EGR, als ik het goed begrijp.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Gechipt kan wel, maar niet met de EGR dicht. (Als ik het goed begrijp dan he)945i schreef:Dus een gechipte diesel (van na 2005) komt niet meer door de APK?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Kortom, vaag ge-o-h. Wat is er mis met meten aan de uitlaat, dan meet je exact wat er in het milieu terecht komt.
Typisch weer zo'n achter een bureau verzonnen regel.
Typisch weer zo'n achter een bureau verzonnen regel.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Ik merk het volgend jaar wel bij de Apk. Maak me er niet al te veel zorgen over.Jers3n schreef:Een diesel (van na 2005) met een (softwarematig) dichte EGR, als ik het goed begrijp.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8506
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
En hoe gaan ze dat meten dan, er wordt op een Volvo diesel automaat zowiezo al geen uitlaatgassen getest, althans niet in Belgie.
Volvo diesels met handbak hebben minder gelukt, die worden wel gecontroleerd...
Volvo diesels met handbak hebben minder gelukt, die worden wel gecontroleerd...
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Automaten dus ook via OBD.BlackcurrantV70 schreef:En hoe gaan ze dat meten dan, er wordt op een Volvo diesel automaat zowiezo al geen uitlaatgassen getest, althans niet in Belgie.
Volvo diesels met handbak hebben minder gelukt, die worden wel gecontroleerd...
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
In de Volvo software wordt melding gemaakt van een foutcode betreffende de werking van de EGR klep. Misschien wordt dat wel uitgelezen bij de APK nieuwe stijl. :?
NOx sensors bestaan wel maar zitten dacht ik niet in Volvo personenauto's
http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrogen_oxide_sensor
Na 1 april zal er wel meer informatie over te vinden zijn.
NOx sensors bestaan wel maar zitten dacht ik niet in Volvo personenauto's
http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrogen_oxide_sensor
Na 1 april zal er wel meer informatie over te vinden zijn.