Eerste ervaringen met V70 T4 LE PS L-Line

Plaats reactie
Simon_NL
1st Gear member

Na een reeks van Volvo's een uitstapje naar een Audi A6 2.0 tdi MT (my 2006) gemaakt, maar na 150.000 kilometer weer de weg terug gevonden naar Volvo.

De eerste indrukken:

Geluiden en vering

De Volvo is aanzienlijk stiller, met name voor wat betreft het motor geluid. Ook de vering is (aanzienlijk) comfortabeler. Of wind- en bandengeluiden minder zijn is moeilijk in te schatten vanwege de weersomstandigheden vandaag. Mijn A6 was een sedan uitvoering. Wellicht is er ook nog een verschil door het schuifdak en dakrails.

Stuurgedrag en automaat
Ik moet nog wennen aan het stuurgedrag van de V70, maar mijn eerste indruk is dat de Audi strakker stuurde en dat merk je ook op de snelweg, hoewel vandaag met de zeer harde wind niet echt representatief was. Bij de Volvo heb je het gevoel dat er wat "elastische" speling zit tussen het stuurwiel en de wielen. Bij de Audi was er minder speling en was er geen gevoel.

Powershift is niet te vergelijken met multitronic. Ik heb met beiden geen problemen, maar multitronic "schakelt" (eigenlijk niet dus) onmerkbaar. Ik merk dat ik nog moet wennen aan het doseren van het gaspedaal om overreactie van de versnellingsbak te vermijden. Ik heb een paar keer even kort gas gegeven (niet tegen de bodem) om in te halen, en toen schakelde de bak een paar stappen terug. Ik weet niet of de kick-down werd geactiveerd.

Sensus
Het Sensus systeem werkt goed, hoewel ik vandaag bij wat experimenteren (adres in Frankrijk ingevoerd) opeens een het systeem zag uitvallen. Wellicht een foutieve invoer, maar het scherm ging op zwart. Even op letten dus. Voice control werkt lekker, maar jammer dat het alleen werkt met adressen in Nederland.

Kwaliteit
Een Audi voelt anders. Ik heb de deurspiegel afdekplaatjes nog niet gecontroleerd. Tot nu toe bestaat het grootste kwaliteitsverschil uit de gordel en gordelloop. Bij de Audi voelde die stroever en zwaarder aan, maar of dat beter of slechter is weet ik eigenlijk niet. Wel één klein defect aan de stoelverstelling/aansturing, maar dat wordt deze week nog opgelost.

Opvallende zaken
Op de Audi had ik bi-xenon, maar het grootlicht van de Volvo slaat alles. Bijzonder indrukwekkend. Wellicht gebruikt Audi objectief gezien betere materialen (of dat zo is kan ik niet bepalen) maar subjectief voelt de Volvo (voor mij) beter aan. Wellicht is dat het verschil tussen Duitse degelijkheid en Zweedse "huiselijkheid". Mogelijk komt het ook omdat de Audi wel erg zwart/grijs was en het Volvo interieur met Sangiovese Red etc. wat aardiger overkomt (buitenkant is Savile Grey met zilverkleurige roofrails)

Prestaties en Verbruik

Over de prestaties weinig te melden. Het verschil tussen een 140 pk diesel met iets van 320 Nm en 180 pk met 270 Nm is natuurlijk niet wereldschokkend groot. De versnellingsbak lijkt nog het meeste invloed te hebben op de prestatiebeleving. Mijn eerste indruk is dat de combinatie MT en weggedrag bij de Audi eerder te hard rijden in de hand werkt dan het totaalplaatje van de Volvo. Ik sluit niet uit dat het (eerste gevoelsmatige) verschil na gewenning zal verdwijnen.

Over het verbruik valt nog weinig over te zeggen. Ik heb nog meer dan een halve tank en actieradius is meer dan 510 kilometer.

Tot nu toe ben ik zeer tevreden.

Tot zover mijn eerste ervaringen.

Groet,

Simon
V70 T4 LE my 2012, Powershift & Luxury Line
Audi A6 2.0 tdi, MT, Pro
V 70 D5, GT
XC 90, 2.5T GT
XC 70 2.5T GT
V 70, 2.5 benzine M
V 40 1.8 benzine (A)
V 40 1.8 benzine (M)
Mercedes 200 D (M)
Fiat 132, 2.5 Diesel (M)
timewa
2nd Gear member

Mooi geschreven vergelijking.

Gefeliciteerd met de Volvo! Ik heb ook een T4 V70 LE en het is inderdaad een fijne auto, op 1 hardnekkig probleem na dat u bespaard zal blijven omdat u voor de automatische transmissie gekozen hebt.

Heel veel plezier ermee!
CY325i
2nd Gear member

Over welk probleem heb je het?
Volvo XC40 T5 Recharge R-Design Automaat (2020)
BMW X1 E84 sDrive 20iA xLine Automaat (2014)
Volvo V70 T4 Momentum Handgeschakeld (2011)
BMW E91 325i Executive Handgeschakeld (2006)
Simon_NL
1st Gear member

CY325i schreef:Over welk probleem heb je het?
Elektrische verstelling (hoog/laag) bestuurderskant. De stoel wil niet vlak omhoog of omlaag (voorzijde omhoog werkt wel). Relais lijkt wel een reactie te geven, maar er volgt geen actie. Ik zit vermoedelijk nu in de hoogste stand. Niet iets om me druk over te maken en de dealer in Utrecht is er meteen opgedoken, met auto haal en breng service en vervangende auto (geweldige service maar zo ken ik ze eigenlijk niet anders).
Audi A6 2.0 tdi, MT, Pro
V 70 D5, GT
XC 90, 2.5T GT
XC 70 2.5T GT
V 70, 2.5 benzine M
V 40 1.8 benzine (A)
V 40 1.8 benzine (M)
Mercedes 200 D (M)
Fiat 132, 2.5 Diesel (M)
CY325i
2nd Gear member

De stoelen van mijn T4 zijn handbediend en hebben dat probleem dus niet. Ik rijd trouwens een Momentum met proline en winterline.
Volvo XC40 T5 Recharge R-Design Automaat (2020)
BMW X1 E84 sDrive 20iA xLine Automaat (2014)
Volvo V70 T4 Momentum Handgeschakeld (2011)
BMW E91 325i Executive Handgeschakeld (2006)
Simon_NL
1st Gear member

@ CY3251: Ook heel mooi. Als er geen LE was geweest was ik ook voor een Momentum gegaan.

Ter aanvulling van mijn verslag:

De auto is bij de dealer gebleven omdat het een mechanische storing is en er een nieuw mechanisme in wordt gezet. Voor de gelegenheid een V70 2.5T (200 pk) automaat (vermoedelijk GT) met volgens de RDW-gegevens een eerste toelating in Q3 2007 met 100.000 kilometer op de klok.

Hoewel ik niet weet in welke mate het gewicht, kilometrage en de leeftijd van de auto (en dus daarmee ook tussentijdse verbeteringen) het rijgedrag/gevoel beinvloeden kan ik wel zeggen dat er tussen MY 2007 en 2012 een aanzienlijk verschil lijkt te zitten in de rust in de auto.

Daarbij lijkt de T4 veel "zoeter"dan het overigens wel nog steeds heel mooie geluid van de 2.5T (nog bekend van mijn eerdere XC70 en XC90).

De rust wordt zo op het eerste gezicht ook deels veroorzaakt door de versnellingsbak die in de T4 wel heel snel lage toeren lijkt op te zoeken (waardoor je soms zelfs het gevoel hebt te laag te zitten waardoor je bij een beetje gas geven - om onrustig opschakelen te voorkomen - enige trilling voelt).

De V70 2.5T voelt wat lomper aan en niet eens zoveel sneller. Het vermoedelijk hogere koppel lijkt deels verloren te gaan door de GT want bij een sprintje van 80 - 120 / 100 - 140 lijkt de T4 feller (maar mogelijk in cijfers niet sneller).

Ik begrijp nu de ook de testers op het internet die schrijven dat de T4 verrassend goed werkt in de V70.

Tot zover maar weer.
Audi A6 2.0 tdi, MT, Pro
V 70 D5, GT
XC 90, 2.5T GT
XC 70 2.5T GT
V 70, 2.5 benzine M
V 40 1.8 benzine (A)
V 40 1.8 benzine (M)
Mercedes 200 D (M)
Fiat 132, 2.5 Diesel (M)
Plaats reactie