Binnenkort mag ik mijn schijven gaan vervangen vermoed ik. Ik heb ze nog niet nagemeten maar er zit een voelbare rand in de schijven.
Nu kan ik echter een aantal dingen doen:
1. alles vervangen origineel volvo
2. grotere remzadels kopen en van 286 =>305 origineel volvo monteren
3. 286 schijven monteren origineel volvo en andere blokken hierbij monteren voor meer remkracht
Aangezien het een zware auto is en ik twee per jaar een paar heuvels zie is meer remkracht altijd aan te bevelen. Al ben ik het afgelopen jaar niet teleurgesteld door de huidige remmen.
Wie heeft er een goed beargumenteerd antwoord wat ik het beste kan doen. En wie heeft er bijvoorbeeld ervaring met andere blokken dan volvo remblokken.
Welke keuze
- Bakboord1
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
- Locatie: Eindhoven
Opel Zafira 1.6cdti Business+
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Als de huidige remmen voldoen zou ik bij de goedkopere kleinere originele schijven gaan, met originele Volvo blokken. Als het voldoet, waarom dan vergroten? Is volgens mij best een duur(d)e(re) aangelegenheid.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Grotere remmen remmen beter, dat is duidelijk.
Maar omdat je schrijft nooit teleurgesteld te zijn geweest in de huidige set-up, waarom dan (kostbaar) wisselen?
edit; Thijs, +1
Maar omdat je schrijft nooit teleurgesteld te zijn geweest in de huidige set-up, waarom dan (kostbaar) wisselen?
edit; Thijs, +1

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Bakboord1
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
- Locatie: Eindhoven
Meer remkracht mag altijd en tijdens de vakanties moet ik altijd ongeveer een half uur door heuvels/bergen rijden.
Aangezien ik bij grotere remmen alleen zou hoeven te investeren in remzadels is dat kostentechnisch te overzien.
Ik vraag me alleen af of je het verschil uberhaupt merkt tussen 286 en 305 schijven.
Aangezien ik bij grotere remmen alleen zou hoeven te investeren in remzadels is dat kostentechnisch te overzien.
Ik vraag me alleen af of je het verschil uberhaupt merkt tussen 286 en 305 schijven.
Opel Zafira 1.6cdti Business+
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
De schijven en blokken zijn ook duurder. En ik weet niet of er losse zadels te krijgen zijn..
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Bakboord1
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
- Locatie: Eindhoven
De schijven scheelt bijna niets qua prijs en de blokken zijn gelijk omdat de klauw hetzelfde is.
De remzadels zijn te krijgen maar zijn relatief duur.
Vandaar dat ik er ook aan denk om iets betere blokken te monteren omdat hier wellicht meer winst te halen is. Maar welke in dat geval??
De remzadels zijn te krijgen maar zijn relatief duur.
Vandaar dat ik er ook aan denk om iets betere blokken te monteren omdat hier wellicht meer winst te halen is. Maar welke in dat geval??
Opel Zafira 1.6cdti Business+
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Heb er zelf net nieuwe blokken opgezet, voor en achter. Vond dat daardoor de remwerking verbeterd is: de remmen lijken beter te 'pakken'.
De schijven, 305 mm in mijn geval, waren nog prima. De blokken hadden nog zo'n 2 tot 3 mm voering over.
Ik heb weer origineel Volvo gemonteerd en heb afgelopen zomer (met nog de oude blokken) in vele hairpins de remmen nooit als beperking gezien, ook niet met een volle vakantiebepakking.
Oftewel: meer remmen is altijd meer, maar genoeg is ook genoeg natuurlijk
Marc
De schijven, 305 mm in mijn geval, waren nog prima. De blokken hadden nog zo'n 2 tot 3 mm voering over.
Ik heb weer origineel Volvo gemonteerd en heb afgelopen zomer (met nog de oude blokken) in vele hairpins de remmen nooit als beperking gezien, ook niet met een volle vakantiebepakking.
Oftewel: meer remmen is altijd meer, maar genoeg is ook genoeg natuurlijk

Marc
- DrRossi
- 4th Gear member
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 11.02.2006 - 06:46
Zorg dat je eerst weet wat de brackets kosten dan kan je veel makkelijker beslissen.
Ik zou het zeker wel doen en dan een set zimmerman geboorde schijven van ebay voor weinug!
Ik zou het zeker wel doen en dan een set zimmerman geboorde schijven van ebay voor weinug!
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Gewoon origineel erop.
Eventueel kijken wat brackets kosten, ik dacht iets van 40 a 50 euro per kant.
Schijven zit weinig prijs verschil in
Eventueel kijken wat brackets kosten, ik dacht iets van 40 a 50 euro per kant.
Schijven zit weinig prijs verschil in
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Waarom zou de remkracht beter worden als je alleen grotere schijven monteert? Het oppervlak van de remblokken veranderd niet, dus de druk die je kunt uitoefenen op de remschijf ook niet en daarmee hou je dezelfde remkracht.
Grotere schijven koelen alleen beter, zodat bij langdurig remmen de boel minder snel te heet wordt en daardoor remkracht verliezen.
Grotere schijven koelen alleen beter, zodat bij langdurig remmen de boel minder snel te heet wordt en daardoor remkracht verliezen.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21208
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik kan mij voorstellen dat je de overweging maakt.
Ik heb ook met de vorige S60 op de weg Le Muy-St Maxime (Z.F) en kleine schijven verminderde remdruk gehad doordat het enigzins warm liep.
Als ik in bergachtig gebied zou wonen had ik de upgrade gedaan, nu gewoon een extra tandje terug en laat de locals maar gaan, die kennen de wegen en met een half flesje rosé gaat het net allemaal wat makkelijker
Ik heb ook met de vorige S60 op de weg Le Muy-St Maxime (Z.F) en kleine schijven verminderde remdruk gehad doordat het enigzins warm liep.
Als ik in bergachtig gebied zou wonen had ik de upgrade gedaan, nu gewoon een extra tandje terug en laat de locals maar gaan, die kennen de wegen en met een half flesje rosé gaat het net allemaal wat makkelijker
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
De grotere schijf betekent dat het remblok op een grotere afstand van de naaf komt te zitten. Daardoor kan je met dezelfde remkracht een hoger remmoment produceren.EVV schreef:Waarom zou de remkracht beter worden als je alleen grotere schijven monteert? Het oppervlak van de remblokken veranderd niet, dus de druk die je kunt uitoefenen op de remschijf ook niet en daarmee hou je dezelfde remkracht.
Grotere schijven koelen alleen beter, zodat bij langdurig remmen de boel minder snel te heet wordt en daardoor remkracht verliezen.
De kleine vergroting naar 305 mm zet wel degelijk veel zoden aan de dijk: de remvertraging die de auto ondervindt werkt kwadratisch door.
Groet, Marc
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
- Bakboord1
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
- Locatie: Eindhoven
Dat ritje staat ook jaarlijks op mijn agenda al neem ik meestal de afrit Le Luc om in St. Tropez te komen. Via Le Luc zijn de heuvels nog iets pittiger. Al heb ik daar nog geen klachten gehad over mijn remmen dit jaar. Mijn zoontje is wagenziek dus ik rijd op dat stuk vooraan in de file. (totdat ik iemand bijhaal wiens kind ook wagenziek is) (als het oponthoud te lang wordt ga ik even van de weg zodat de meute doorkan)diesel01 schreef:Ik kan mij voorstellen dat je de overweging maakt.
Ik heb ook met de vorige S60 op de weg Le Muy-St Maxime (Z.F) en kleine schijven verminderde remdruk gehad doordat het enigzins warm liep.
Opel Zafira 1.6cdti Business+
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
- Bakboord1
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
- Locatie: Eindhoven
Kan iemand mij vertellen waarom ik als ik 140 pk heb versus 250 pk ik slechtere remmen zou mogen hebben? Van bijv 170km/h terug naar 100 km/h moet gaan is toch niet afhankelijk van de pk's maar van gewicht en snelheid? Ofwel ik mag dan toch dezelfde remkracht hebben als een auto met meer pk's.piotrV70 schreef:Je hebt een 140pk en je bent niet teleurgesteld door de remkracht: if it ain't broken, don't try to fix it. Waarom zou je in vredesnaam je remmen "upgraden" ?
Opel Zafira 1.6cdti Business+
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Men gaat er vanuit dat je met een 140pk anders rijdt als met een 250pk auto. Niet onterecht vind ik.
Om een noodstop te maken heb je voldoende capaciteit.
Om een noodstop te maken heb je voldoende capaciteit.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21208
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
ik heb weleenswaar een paar pk meer.945i schreef:Men gaat er vanuit dat je met een 140pk anders rijdt als met een 250pk auto. Niet onterecht vind ik.
Om een noodstop te maken heb je voldoende capaciteit.
kan mij, mits woonachtig in heuvelachtig landschap, de upgrade voorstellen.
@bakboord klopt le luc rijdt leuker maar was vroeger erg slecht wat wegdek betreft, als aankomst in Zuid-Frankrijk vindt ik de aanblik van de middenlandse zee bij St Maxime altijd erg prettig.

V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
alles mag, het voegt alleen niet heel veel toe in jouw geval, het is altijd jouw keuzeBakboord1 schreef:Kan iemand mij vertellen waarom ik als ik 140 pk heb versus 250 pk ik slechtere remmen zou mogen hebben? Van bijv 170km/h terug naar 100 km/h moet gaan is toch niet afhankelijk van de pk's maar van gewicht en snelheid? Ofwel ik mag dan toch dezelfde remkracht hebben als een auto met meer pk's.piotrV70 schreef:Je hebt een 140pk en je bent niet teleurgesteld door de remkracht: if it ain't broken, don't try to fix it. Waarom zou je in vredesnaam je remmen "upgraden" ?
Volvo for life
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27490
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
De S60 (jaja 140 pk) heeft al de nodige keren Schotland, Schotland en Wales gezien en ondanks het flink heuvelrijke land zijn de remmen nooit een beperking geweest en hebben we er nooit over gedacht om ze aan te passen.
Zelf heb ik op mijn eigen auto's wel andere remblokken zitten en op de een standaard schijven en op de andere Brembo schijven, maar behalve dat ze net als de originele schijven geventileerd zijn is er niets anders aan.
Op de dagelijkse auto zitten Ferodo DS2500 remblokken aan de voorkant, Ferodo Premier blokken op de achterkant en rondom Brembo remschijven.
Waarom? De auto ziet de Nürburgring wel eens en daar vond ik de standaard remmen niet voldoen.
Het andere hok zitten ook Ferodo DS2500 remblokken op de voorkant op en behalve dat daar grotere voorremmen opzitten is de rest van het spul standaard.
Die auto maakt wat straatkilometers en de rest op het circuit.
Voor normaal straatgebruik remt het natuurlijk prima, remblokken moet iets temperatuur in zitten voordat ze helemaal flink vertragen. (in koude toestand remt het gelijk aan origineel, warm is het een heel ander verhaal)
Persoonlijk zou ik het voor die paar ritjes laten zoals het is, mocht je toch echt wat anders willen zijn andere remblokken de goedkoopste oplossing in mijn ogen.
Zelf heb ik op mijn eigen auto's wel andere remblokken zitten en op de een standaard schijven en op de andere Brembo schijven, maar behalve dat ze net als de originele schijven geventileerd zijn is er niets anders aan.
Op de dagelijkse auto zitten Ferodo DS2500 remblokken aan de voorkant, Ferodo Premier blokken op de achterkant en rondom Brembo remschijven.
Waarom? De auto ziet de Nürburgring wel eens en daar vond ik de standaard remmen niet voldoen.
Het andere hok zitten ook Ferodo DS2500 remblokken op de voorkant op en behalve dat daar grotere voorremmen opzitten is de rest van het spul standaard.
Die auto maakt wat straatkilometers en de rest op het circuit.
Voor normaal straatgebruik remt het natuurlijk prima, remblokken moet iets temperatuur in zitten voordat ze helemaal flink vertragen. (in koude toestand remt het gelijk aan origineel, warm is het een heel ander verhaal)
Persoonlijk zou ik het voor die paar ritjes laten zoals het is, mocht je toch echt wat anders willen zijn andere remblokken de goedkoopste oplossing in mijn ogen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D