vreemde storing..

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
patrick2wd
2nd Gear member
Contacteer:

en vervolgens niet meer aan te krijgen..

ik kijken en zoeken maar geen idee...
motorkap open en hoorde klik-gesis (contact aan)
maar starten ho maar..

ik had het eerder gehad, maar was ook ineens weg..
dat je na een poos rijden merkt dat je motor wilt stoppen of ineens afslaat bij een verkeerslicht..

maargoed al heel lang niet meer gebeurt, maar vandaag dus weer wel..
ik starten en starten, starterpilot erbij werkt niet..
niets te zien maar wel slik-gesis...

lijkt erop dat ie verzuipt.. maar dat kan niet want hij loopt niet op benzine,,
kijken of de gas-benzine schakelaar soelaas biedt..
en polf hij loopt..

even dan..
weer een keer starten, niet aan de praat te krijgen dus nog een keer die schakelaar in neutraal.. en plof starten.. snel overschakelen op gas en pedaal flink intrappen..
en gewoon lopen alsof er niets gebeurt was...

...hoe ken dat en wat is hier loos..?

ik dacht ontsteking, maar daar is nu niets meer van te merken..
carburateur moet gereviseerd worden, maar ik weet niet welk setje ik daarvoor moet gebruiken..

een relais die overwerkt is?
iets anders?

wie weet wat?

en is dit de revisieset die ik nodig heb: http://link.marktplaats.nl/500130445
B-lennium
4th Gear member

Loop AL de bedrading eens na van het lpg systeem, in de auto EN in de motorruimte.

Het klinkt als een half/los contact ergens.
B-lennium
4th Gear member

Oeps 2x
Battlecruiser
8th Gear member

Lijkt veel op een euvel dat ik vroeger met LPG-240's regelmatig tegenkwam.
Dan was één van de slangen van het in- of uitlaatspruitstuk losgesprongen.
Je zag het niet meteen, maar aan de onderkant van één van die spuitstukken zit een slang vast. Als die gedeeltelijk losschiet, krijg je net zon euvel als jij hebt.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
admiral
5th Gear member

Battlecruiser schreef:Lijkt veel op een euvel dat ik vroeger met LPG-240's regelmatig tegenkwam.
Dan was één van de slangen van het in- of uitlaatspruitstuk losgesprongen.
Je zag het niet meteen, maar aan de onderkant van één van die spuitstukken zit een slang vast. Als die gedeeltelijk losschiet, krijg je net zon euvel als jij hebt.
Een B18 of 20 motor is qua opzet wel anders dan een 240 motor. Een los geschoten vaccuum slang resulteerd in een slecht lopende motor en vooral stationair.

Ik denk dat je een electrische storing in je gasinstallatie hebt zitten. Check dus alle bedrading, kabelschoentjes, relais, schakelaars en zwevende zekeringen na die te maken hebben met het gas gebeuren.
patrick2wd
2nd Gear member
Contacteer:

vreemde is dat nadat de motor weer "gewoon" draaide het leek alsof er niets aan de hand was...

kortsluiting zou resulteren in een kapotte zekering waardoor de LPG installatie niet meer zou werken (toch?)

ik ga morgen weer even kijken al weet ik niet zo goed waar ik moet kijken,,
Iroll
6th Gear member

kortsluiting zou resulteren in een kapotte zekering waardoor de LPG installatie niet meer zou werken (toch?)
Dat ligt er maar aan. Een zekering geeft geen 100% zekerheid dat hij doorbrand bij problemen en al helemaal niet bij een oude wagen met weet ik hoeveel vorige eigenaren die aan de bedrading hebben lopen kl**tviolen. Bij zo'n oudje nooit iets zomaar aannemen wat electra betreft, altijd controleren EN doormeten op weerstand!
B-lennium
4th Gear member

of een draad die 'bijna' door is, met voldoende trillingen dan krijg je gezeur enz.
jos245
3rd Gear member

Als je de B/G schakelaar even in de neutraalstand zet (dan krijgt de auto geen brandstoffen) Als de auto dan wel aanslaat vermoed ik dat hij ofwel te veel LPG krijgt of een dubbel mengsel (benzine en gas)

Haal de gasslang eens los van de carburateur en zet de auto op contact (niet starten) Je hoort dan even sissen en dan POK (het geluid dat de gasafsluiter dichtgaat). Je mag nu geen gas ruiken.Uit de slang mag geen gas komen ook geen klein beetje. Houd desnoods de slang tegen je oor: als je iets hoort sissen of ruisen is dat niet goed.
Dan sluit je verdamper namelijk niet goed meer af en is aan revisie/vervanging toe.

Krijgt de carburateur op de benzinestand geen brandstof of verzuipt hij op benzine?
Controleer of de benzine afsluiter geen benzine doorlaat op de gasstand.
Sluit eventueel tijdelijk de benzinetoevoer helemaal af zodat je zeker weet dat er geen benzine in de carburateur kan komen als de schakelaar op de gasstand staat.
patrick2wd
2nd Gear member
Contacteer:

jos245 schreef:Als je de B/G schakelaar even in de neutraalstand zet (dan krijgt de auto geen brandstoffen) Als de auto dan wel aanslaat vermoed ik dat hij ofwel te veel LPG krijgt of een dubbel mengsel (benzine en gas)

Haal de gasslang eens los van de carburateur en zet de auto op contact (niet starten) Je hoort dan even sissen en dan POK (het geluid dat de gasafsluiter dichtgaat). Je mag nu geen gas ruiken.Uit de slang mag geen gas komen ook geen klein beetje. Houd desnoods de slang tegen je oor: als je iets hoort sissen of ruisen is dat niet goed.
Dan sluit je verdamper namelijk niet goed meer af en is aan revisie/vervanging toe.
thanks goede tip, benzine verhaal vervalt, daar rijdt de auto (nog) niet op..
(zie link markplaats voor revisieset)

als ik start met B/G schakelaar neutraal (midden) slaat ie heel even aan..
en dan vrijwel meteen uit...

ik ga ook draadjes controleren..
jos245
3rd Gear member

als ik start met B/G schakelaar neutraal (midden) slaat ie heel even aan..

Eigenlijk start ik altijd zo met dit koudere/vochtige weer.
Mijn verdamper is niet helemaal jofel meer en ben tot nu toe te laks om er een andere in te zetten.
Als ie tijdens het starten niet aanslaat zet ik hem in de middenstand. Zodra hij dan aanslaat druk ik METEEN de schakelaar om in de G stand en dan blijft ie lopen.
patrick2wd
2nd Gear member
Contacteer:

misschien zo eens proberen...

vande vorige eigenaar moest ik 'm als volgt starten,
gaspedaal helemaal in, contact aan, wachten op de klik-klak onder de motorkap..
dit nog een keer en dan starten..

gaat tot nu toe perfect, meestal krijg ik alleen problemen als ik een stuk gereden heb...
slaat ie af en wil ie niet meer direct aan..
patrick2wd
2nd Gear member
Contacteer:

Iroll schreef:
Dat ligt er maar aan. Een zekering geeft geen 100% zekerheid dat hij doorbrand bij problemen en al helemaal niet bij een oude wagen met weet ik hoeveel vorige eigenaren die aan de bedrading hebben lopen kl**tviolen. Bij zo'n oudje nooit iets zomaar aannemen wat electra betreft, altijd controleren EN doormeten op weerstand!
'tis (volgens mij) best onoverzichtelijk... onder de motorkap..

net deed m'n verlichting het niet.. en ineens weer wel..
:-x - zooi!
jos245
3rd Gear member

Kun je eens een paar foto's maken onder de motorkap van de bedrading van de lpg verdamper e.d.
patrick2wd
2nd Gear member
Contacteer:

bij deze

Afbeelding
patrick2wd
2nd Gear member
Contacteer:

ik heb er maar één..
zal eens kijken of ik er morgen meer kan maken.
jos245
3rd Gear member

De benzine afsluiter ziet er vrij nieuw uit maar je verdamper is zo te zien al een oud beestje.
patrick2wd
2nd Gear member
Contacteer:

jos245 schreef:De benzine afsluiter ziet er vrij nieuw uit maar je verdamper is zo te zien al een oud beestje.
beide juist..

is die verdamper nog te krijgen of is er wat beters (welke ook op een eventuele andere motor gemonteerd kan worden?)

ga ik op zoek naar een andere verdamper ook.. (nog)
jos245
3rd Gear member

Je hoeft niet perse hetzelfde merk verdamper te monteren.

De OMVL R90E is tegenwoordig een veel gebruikte verdamper voor oldtimers vanwege de prijs.
admiral
5th Gear member

patrick2wd schreef:
Iroll schreef:
'tis (volgens mij) best onoverzichtelijk... onder de motorkap..

net deed m'n verlichting het niet.. en ineens weer wel..
:-x - zooi!
Lijkt erop dat je toch maar is alle aardingen moet nakijken en vervang alle zekeringen en haal ff een fijn schuurpapiertje langs de contacten waar de zekeringen tussen zitten.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”