Ik weet niet precies wat voor aanpassing je het over hebt, maar een softwarematige aanpassing waardoor de EGR klep dicht blijft geeft geen foutmelding in de Volvo software. In elk geval niet bij de aanpassing die Rica doet. Heb jij het over iets anders?DawnBlueED schreef:In de Volvo software wordt melding gemaakt van een foutcode betreffende de werking van de EGR klep. Misschien wordt dat wel uitgelezen bij de APK nieuwe stijl. :?
Zelf onderhoud doen
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Ik heb het gewoon daarover wat hierboven staat, het woord aanpassing staat er niet tussen toch?
Maar als de EGR aanpassing zoals uitgevoerd door RICA geen foutmelding geeft is dat toch mooi
Maar als de EGR aanpassing zoals uitgevoerd door RICA geen foutmelding geeft is dat toch mooi

- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
metal oxides are placed onto the surface and an electrical signal such as the change in voltage or current is measured as a function of NOx concentration.
Bron wiki.
NOx wordt niet gemeten. Het is ten allen tijde een berekende waarde.
Bron wiki.
NOx wordt niet gemeten. Het is ten allen tijde een berekende waarde.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Daarom vroeg ik het ook. Het lijkt alsof je zegt dat er altijd een foutmelding komt als je de EGR klep dicht zet maar dat is dus niet zo. Heb jij de klep bij een ander dicht laten zetten met een foutmelding als gevolg?DawnBlueED schreef:Ik heb het gewoon daarover wat hierboven staat, het woord aanpassing staat er niet tussen toch?
Maar als de EGR aanpassing zoals uitgevoerd door RICA geen foutmelding geeft is dat toch mooi
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Er komt wel degelijk een foutmelding bij mij in Vida. Rica heeft bij mij ook de Egr softwarematig dichtgezet. Doordat de software handmatig aangepast word strookt dit niet meer met de checksum van de originele Volvo software. Dit word herkend en daardoor krijg je een foutmelding. Dit kan varieren dat de checksum dus niet klopt of je krijgt een software ECM foutmelding. Foutcode weet ik zo even niet. Maar dat komt op hetzelfde neer.edraket schreef:Daarom vroeg ik het ook. Het lijkt alsof je zegt dat er altijd een foutmelding komt als je de EGR klep dicht zet maar dat is dus niet zo. Heb jij de klep bij een ander dicht laten zetten met een foutmelding als gevolg?DawnBlueED schreef:Ik heb het gewoon daarover wat hierboven staat, het woord aanpassing staat er niet tussen toch?
Maar als de EGR aanpassing zoals uitgevoerd door RICA geen foutmelding geeft is dat toch mooi
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Turbodesk, Wie heeft jouw EGR dicht gezet als ik vragen mag?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Ik denk dat het ook wel mee valt.Turbodesk schreef:Ik merk het volgend jaar wel bij de Apk. Maak me er niet al te veel zorgen over.Jers3n schreef:Een diesel (van na 2005) met een (softwarematig) dichte EGR, als ik het goed begrijp.
Zoniet, dan laten we toch een waarde genereren dmv de VolCanExt van @Marcel. Is de fout melding ook weg.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
edraket schreef:Daarom vroeg ik het ook. Het lijkt alsof je zegt dat er altijd een foutmelding komt als je de EGR klep dicht zet maar dat is dus niet zo. Heb jij de klep bij een ander dicht laten zetten met een foutmelding als gevolg?DawnBlueED schreef:Ik heb het gewoon daarover wat hierboven staat, het woord aanpassing staat er niet tussen toch?
Maar als de EGR aanpassing zoals uitgevoerd door RICA geen foutmelding geeft is dat toch mooi
Goed, de toelichtingDawnBlueED schreef:In de Volvo software wordt melding gemaakt van een foutcode betreffende de werking van de EGR klep. Misschien wordt dat wel uitgelezen bij de APK nieuwe stijl. :?
NOx sensors bestaan wel maar zitten dacht ik niet in Volvo personenauto's
http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrogen_oxide_sensor
Na 1 april zal er wel meer informatie over te vinden zijn.

Ik doel met de opmerking hierboven primair op de APK 'nieuwe stijl' en het uitlezen van de emissiegegevens door middel van de EOBD poort, zoals gemeld op de site van de RDW http://www.rdw.nl/nl/particulier/Pages/ ... ijAPK.aspx
Daarbij opperde ik de veronderstelling dat mogelijk bij dit uitlezen niet de werkelijke NOx waarden maar slechts de werking van de EGR-klep zal worden uitgelezen.
Dit o.a. omdat in de Vadis software de volgende foutcodes genoemd worden welke verband houden met de werking van de EGR
ECM 4400 EGR valve. Signal too high
ECM 4400 EGR control. Signal to low
ECM 4405 EGR control. Flow to high
ECM 4405 EGR control. Flow to low
ECM 4405 EGR control. Open position
Op welke wijze het motormanagement deze problemen detecteert en welke sensors en meetwaarden het daarvoor gebruikt weet ik niet. Evenmin wat er eventueel van deze waarden word opgeslagen. Maar als jij het wel weet hoor ik het graag!

Betreffend de tuning van mijn eigen Volvo's:
Op het moment rij ik rond met een D24Tic en deze motor heeft geen elektronisch motormanagement. De EGR is gewoon mechanisch afgedopt.
Mijn S60 D5 was naar ik aanneem wel getuned, de auto presteerde boven de fabrieksspecificaties en ook de EGR werd niet echt vies. Welk bedrijf dat gedaan had weet ik niet, zelf kon ik geen EGR foutmeldingen vinden bij het uitlezen, maar ik heb daar dan ook alleen maar een heel simpel setje daarvoor.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Maar die foutmelding is niet van het dichtzetten van de EGR maar van de tuning. Elke auto waarvan de tuning is aangepast heeft een dergelijke melding als ik het goed heb.Turbodesk schreef:Er komt wel degelijk een foutmelding bij mij in Vida. Rica heeft bij mij ook de Egr softwarematig dichtgezet. Doordat de software handmatig aangepast word strookt dit niet meer met de checksum van de originele Volvo software. Dit word herkend en daardoor krijg je een foutmelding. Dit kan varieren dat de checksum dus niet klopt of je krijgt een software ECM foutmelding. Foutcode weet ik zo even niet. Maar dat komt op hetzelfde neer.edraket schreef:Daarom vroeg ik het ook. Het lijkt alsof je zegt dat er altijd een foutmelding komt als je de EGR klep dicht zet maar dat is dus niet zo. Heb jij de klep bij een ander dicht laten zetten met een foutmelding als gevolg?DawnBlueED schreef:Ik heb het gewoon daarover wat hierboven staat, het woord aanpassing staat er niet tussen toch?
Maar als de EGR aanpassing zoals uitgevoerd door RICA geen foutmelding geeft is dat toch mooi
Heeft dus niet zozeer met de EGR te maken, en daarom blijf ik ook bij mijn stelling dat er geen code wordt opgeslagen na aanpassing van de EGR.
Blijft natuurlijk wel de vraag wat er met de APK EOBD apparatuur kan worden uitgelezen en stel dat ze deze code kunnen lezen (wat ik betwijfel) wat er dan mee gedaan wordt, afkeur of niet...
Ik denk dat het allemaal wel los loopt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Er komen anders denk ik veel mensen met een afkeur te zitten..
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Als je ook maar 1 bit van de programmacode omdraait wijzigt de checksom al. Dus ook bij alle revisies welke Volvo zelf in de software aanbrengt.
Om dit te controleren zou men dus moeten beschikken over een zeer uitgebreide database met deze gegevens.
Om dit te controleren zou men dus moeten beschikken over een zeer uitgebreide database met deze gegevens.
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Ik denk niet dat keurstations hier ook blij mee zijn. Het betekend waarschijnlijk de aanschaf van dure apparatuur om uit te kunnen lezen...
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Ik heb ook nog nergens gelezen dat ze dat gaan doen 

- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Dat heb ik laten doen bij Roelfsema in Tynaarloo. Zij zijn dealer van Rica.Thijs schreef:Turbodesk, Wie heeft jouw EGR dicht gezet als ik vragen mag?
De originele software wordt gekopieerd uit de auto en dit word opgestuurd via de mail naar Rica. Deze passen de software aan, hetzij een tuning of alleen de Egr klep, en na een half uur is de aangepaste software weer terug en word ingeladen.
Dus of je nou een tuning doet of alleen de Egr, de originele software is aangepast en dit creeert een onschuldige foutmelding. In ieder geval bij mij.
- JPV70
- 3rd Gear member
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 03.06.2009 - 22:17
Noem jij maar eens sensor die zijn waarde niet berekend (of laat berekenen)Thijs schreef:metal oxides are placed onto the surface and an electrical signal such as the change in voltage or current is measured as a function of NOx concentration.
Bron wiki.
NOx wordt niet gemeten. Het is ten allen tijde een berekende waarde.

Geen enkele sensor "meet" zelf, het is altijd een berekende waarde of een directe overbrening op een schaalverdeling. Maakt niet uit wat je meet met wat voor sensor. Wat ik bedoel is dat er wel degelijk sensoren zijn die direct (en alleen daarvoor ontworpen) NOx meten. De werking is vrijwel hetzelve als de werking van een O2 sensor, het meten van een wijziging in een onder gekalibreerde omstandigheden bekende spanning. Het lijkt mij echter ook goed mogelijk om de waarde bij benadering te berekenen aan de hand van andere gemeten en bekende variabelen.
Mijn ervaringen met OBD apparatuur is dat deze niet in staat zijn om op dit niveau te controleren in de auto software. Wellicht dat zij wel een foutcode hierover kunnen uitlezen als er een gegenereerd word. Wat ik begrijp is dat bij een "kwaliteiten" tuner dus niet het geval is. Dus voor een garage met redelijk betaalbare apparatuur en niet de meest luxe of OEM scantools in huis is dit niet te doen. Ik zou me dus niet te veel zorgen maken


V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9314
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Erwin, nog wat van plan met die oliewissel? Mijn auto rijdt nu bijna 15.000 km met deze olie, wil hem uiterlijk bij 20.000 vervangen.
Potgieter wil hem over een kleine 1000 km even hebben voor een kleine beurt, maar ik weet niet of ik daar wel weer heen wil, zijn wat kleine dingetjes die me irriteren.
Tijdens de eerste gaasmeeting pakte 945i het dopje van de remvloeistof ergens bij de motor vandaan, die hadden ze er niet op gedraaid.
Ik vond laatst een bout ergens in de motorruimte, geen idee waar die van is.
Beschermplaat onder de motor hing los na een beurt, daar hebben ze toen 3 nieuwe schroeven in gedraaid.
Laatste keer bij het vervangen van een stuurkogel (3e in 1 jaar, 4e zal binnenkort ook wel komen) is hij uitgelijnd. Nu staat het stuur een paar graden naar rechts.
Tijdens insturen naar rechts klapt er wat bij het rechter voorwiel. Geen idee of dat door hun komt, kan ook door de kou komen en van de zomer weer weg gaan. Klinkt in ieder geval alsof er een stuk ijzer ergens in of uit schiet.
Kleine dingen waar je je zo aan kan irriteren.
Nou moet hij heen voor een kleine beurt, dat is olie + filters denk ik? Dat moet ik toch zelf ook wel kunnen doen.
Potgieter wil hem over een kleine 1000 km even hebben voor een kleine beurt, maar ik weet niet of ik daar wel weer heen wil, zijn wat kleine dingetjes die me irriteren.
Tijdens de eerste gaasmeeting pakte 945i het dopje van de remvloeistof ergens bij de motor vandaan, die hadden ze er niet op gedraaid.
Ik vond laatst een bout ergens in de motorruimte, geen idee waar die van is.
Beschermplaat onder de motor hing los na een beurt, daar hebben ze toen 3 nieuwe schroeven in gedraaid.
Laatste keer bij het vervangen van een stuurkogel (3e in 1 jaar, 4e zal binnenkort ook wel komen) is hij uitgelijnd. Nu staat het stuur een paar graden naar rechts.
Tijdens insturen naar rechts klapt er wat bij het rechter voorwiel. Geen idee of dat door hun komt, kan ook door de kou komen en van de zomer weer weg gaan. Klinkt in ieder geval alsof er een stuk ijzer ergens in of uit schiet.
Kleine dingen waar je je zo aan kan irriteren.
Nou moet hij heen voor een kleine beurt, dat is olie + filters denk ik? Dat moet ik toch zelf ook wel kunnen doen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Kleine beurt is alleen olie, controle bandenspanning, overige vloeistoffen controleren en bijvullen, visuele controle remmen, bandenprofiel, ophanging en verlichting.
Ik zeg: Zelf doen en gelijk even de stofzuiger door de bak van het luchtfilter en dat zelfde luchtfilter even van binnen naar buiten met perslucht uitblazen.
Dat kan ik zelfs allemaal doen :shock: vdus een gecertificeerde buschauffeur al helemaal
Ik zeg: Zelf doen en gelijk even de stofzuiger door de bak van het luchtfilter en dat zelfde luchtfilter even van binnen naar buiten met perslucht uitblazen.
Dat kan ik zelfs allemaal doen :shock: vdus een gecertificeerde buschauffeur al helemaal
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
O jeetje mineetjes nog eens aan toe :shock: laat een monteur mij dat eens geleerd hebben toen ik onder zijn bezielende leiding kleine beurtjes uit mocht voeren......toen ik nog jong, mooi en niet grijs was.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik wil gerust die oliewissel hier organiseren. Maar ben wat druk met andere dingetjes, dus vandaar dat ik er nog even niet op was terug gekomen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race