kachelradiateur lekt

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Japiooo
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 27.01.2007 - 10:49

Hallo allemaal.

Mijn kachelradiateur lekt; ik ruik de koelvoeistof constant in de auto en ik moet bijvullen. Ik heb een 1.8i Fleet van einf 94.
Nu kan ik geschikt aan een goede radiateur komen maar dat is van het eerste type; die van mij is een 94-er.
Past een type 1 radiateur in een type 2 en is er ergens een beschrijving te vinden hoe dit uit te voeren?

Hoor graag!

Groet,

Japiooo
schaefer
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47

Weet je wel zeker dat je radiateur lek is? Dit komt bij normale omstandigheden weinig voor, tenzij je bv. een ongeluk hebt gehad ofzo. Meer voorkomend is dat slangen scheurtjes vertonen en lekken, met name de slangen van en naar 't schutbord.
suc6
Japiooo
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 27.01.2007 - 10:49

Hoi, bedankt voor je reactie.

Nee, 100% zeker weet ik het niet, maar de slangen zijn iig niet lek.
Ik heb ook geen waas op de voorruit, alleen die zoete antivries lucht. Ik kan verder op of rond het blok geen lekkages vinden vandaar dat ik de kachelradiateur verdenk.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Kijk eens onder de vloerbedekking of het daar nat is. Vocht kan daar niet weg en wordt opgenomen door de geluidsisolatiemat. Kachelradiateur is een rot klus om te vervangen, dashboard moet eruit om erbij te kunnen. Ik dacht dat de er geen verschil zit tussen phase 1 en 2. Op deze site kan je de manuals vinden.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Dash hoeft er maar gedeeltelijk uit. paar weekies terug met eigen ogen gezien :wink:

Deze tekst heb ik effe gekopieerd en is niét van mijzelf:

Hoi

Ik heb dat zelf vorig jaar gedaan.
Voor de radiator moet je even shoppen.
Bij de dealer wil je niet weten, bij een automaterialenzaak 177,- en bij een andere 110,-. even zoeken dus.

Dan: in de moeterruimte lopen twee slangen naar het interieur toe, die maak je los (let op knoeien, bakje eronder) en zet je vast met een tyrap zodat ze niet lees lopen.
Vervolgens je middenconsole eruit. (twee schroefjes achter en twee net onder de hoes van de pook.
Dan de asbak eruit en dat deel met die vakjes losschroeven.
Dan kun je dat voorste stuk met wat handigheid wegdraaien en eruit halen, gaat net.

Vervolgens zie je daar een plaat met aan de zijkanten elk een stuk of zes boutjes, die maak je los en je haalt de plaat weg. De luchttoevoer naar achteren druk je even naar beneden.

Dan moet je met je neus helemaal voorinb gaan liggen onderaan en dan zie dat die radiator aan een beugeltje onderop hangt, dat is het lastiste los te maken. (doe dit ook niet als het buiten 25 graden is want dan zweet je je te pletter. Dan haal je de radiator eruit.

Nieuwe erin zetten en omgekeerde volgorde.
Vloeistof bijvullen en ontluchten door een aantal malen in de langen te knijpen terwijl de motor stationair loopt.

Tip druk de slangen in de motorruimte weer op de buijes van de radiator en druk ze zo ver mogelijk door en gebruik NIEUWE slangenklemmen (anders loopt het zo je interieur in en dan ben je klaar......)

Wil je nu je vloerbedekking droog hebben....koop een zak kattenbakkorrels en strooi die over de vloer...een paar dagen inwerken en weghalen. Niet die witte gruis maar die bruine korreltjes...werkt uitstekend.

Succes ermee.
Japiooo
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 27.01.2007 - 10:49

Fantastische antwoorden, daar kan ik echt mee verder!

Morgen ochtend ga ik eerst de vloer inspecteren, dan weet ik meer. Het is in ieder geval geen 25 klein nulletje c boven nul ;-) Ik laat wel weten wat er aan schort.

Bedankt.
Melvin
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 14.03.2006 - 18:44
Locatie: Zutphen

25 Graden boven 0 mag dan geen pretje zijn, maar de huidige temperaturen ook niet (als je de auto niet binnen kan zetten om er aan te werken). Plastic delen breken nu nog makkelijker dan als het warmer is denk ik.
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

vermoedelijk moet ik bij mijn eigen 460 ook de kachelradiateur vervangen.
Geldt de door poika genoemde (vervangen kachelradiateur) werkwijze ook voor de versie met airco?
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
vince55
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 04.12.2011 - 17:12

de maat van de die boutje die kap waar de kachel radiator achter zit is de zelfde als van het beugeltje op de leiding de kachel radiator dacht at het dop 6 of 7 was
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”