Kleppen stellen

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

dan houdt het natuurlijk op,dan moet je vertrouwen hebben in een goeie compressiemeting of cilinderlektest,
mocht daaruit blijken dat er een of meerdere kleppen te strak staan,dan zul je het nokkenasdeksel moeten demonteren en dan kun je opnieuw stellen als dat nog mogelijk is!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Doeke Dobma schreef:
MarioC70 schreef: Heel simpel,
Als ze te strak staan moeten ze dus gesteld worden,te strakke kleppen verbranden,maw,als je er niets aan doet heb je een hoger verbruik,slechte start,slecht lopen enz enz.
En een kop reparatie is een hoge onkostenpost,waar je dan niet meer onder uit kunt.
Dat begrijp ik:) maar de vraag was gesteld aan sju_art. Heeft een deskundige letterlijk gezegd 'Ja, de kleppen moeten gesteld worden', c.q. dat de boel niet in orde is, of is dit de conclusie van TS zelf?

Ik heb zo'n vermoeden dat het stellen van kleppen in dit geval niet echt noodzakelijk is, maar dat de TS denkt er een bepaald probleem mee op te lossen. Be my guest, maar wat nou als het probleem niet opgelost wordt? Wat nou als de goedkopere-monteur-dan-de-dealer-of-specialist niet zo kundig is en de problemen misschien wel groter worden? Dus; welk probleem wil je oplossen?
Met een degelijk uitgevoerde compressie test kan je prima achterhalen of de kleppen gesteld moeten worden.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

MarioC70 schreef:dan houdt het natuurlijk op,dan moet je vertrouwen hebben in een goeie compressiemeting of cilinderlektest,
mocht daaruit blijken dat er een of meerdere kleppen te strak staan,dan zul je het nokkenasdeksel moeten demonteren en dan kun je opnieuw stellen als dat nog mogelijk is!
hoeveel tijd kost dat?
Volvo for life
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Thijs schreef:
Doeke Dobma schreef:
MarioC70 schreef: Heel simpel,
Als ze te strak staan moeten ze dus gesteld worden,te strakke kleppen verbranden,maw,als je er niets aan doet heb je een hoger verbruik,slechte start,slecht lopen enz enz.
En een kop reparatie is een hoge onkostenpost,waar je dan niet meer onder uit kunt.
Dat begrijp ik:) maar de vraag was gesteld aan sju_art. Heeft een deskundige letterlijk gezegd 'Ja, de kleppen moeten gesteld worden', c.q. dat de boel niet in orde is, of is dit de conclusie van TS zelf?

Ik heb zo'n vermoeden dat het stellen van kleppen in dit geval niet echt noodzakelijk is, maar dat de TS denkt er een bepaald probleem mee op te lossen. Be my guest, maar wat nou als het probleem niet opgelost wordt? Wat nou als de goedkopere-monteur-dan-de-dealer-of-specialist niet zo kundig is en de problemen misschien wel groter worden? Dus; welk probleem wil je oplossen?
Met een degelijk uitgevoerde compressie test kan je prima achterhalen of de kleppen gesteld moeten worden.

Dat is niet altijd waar,klepspeling is gerelateerd aan temperatuur,materiaal uitzetting,structuur van de klepzitting,een compressietest wil niet altijd zeggen dat er af en toe geen klep blijft hangen door koolaanslag of slecht sluiten.
En als de minimale klepspeling bereikt is,zul je toch moeten gaan stellen.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Maar daar gaat het allemaal niet om,hij zoekt een adres om ze te laten stellen dacht ik!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Volgens mij ben jij wel een goed adres als ik het zo hoor?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2813
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

sju_art schreef:Bij ramon is inderdaad gemeten dat het tijd word om te stellen, tenminste ik wil preventief onderhoud dan :P.

Maar het kleppenstellen doe ik elders. Had het graag bij ramon willen doen maar dat word hem nu niet.
Waarom niet?
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gast

bart simpson schreef:dat waag ik zeer te betwijfelen
Waarom?
Controleren (meten) is echt maar een uurtje werk.
Gast

Thijs schreef:Met een degelijk uitgevoerde compressie test kan je prima achterhalen of de kleppen gesteld moeten worden.
Niet waar. Helaas ben ik ervaringsdeskundige.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Johan s60 schreef:
sju_art schreef:Bij ramon is inderdaad gemeten dat het tijd word om te stellen, tenminste ik wil preventief onderhoud dan :P.

Maar het kleppenstellen doe ik elders. Had het graag bij ramon willen doen maar dat word hem nu niet.
Waarom niet?

Dat zou je aan de betreffende persoon zelf moeten vragen denk ik!
Niet via via!
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Nogmaals;

Ramon heeft mijn klep speling opgemeten en we hebben 0,36 mm speling op de uitlaatkleppen van cilinder 1 geconstateerd. De rest was iets ruimer. Met een ondergrens voor de uitlaatkleppen op 0,35 mm wil ik gaarg preventief stellen.

Ramon kon dit goedkoper doen en hij is ervaren/ zijn zoon is ervaren, maar dat gaat nu even niet. En zal waarschijnlijk voorlopig niet lukken. Kan gebeuren! Ik ben dus bereid meer te betalen bij een ander omdat ik wel m'n kleppen wil stellen.

Dus hoor ik graag over net zulke deskundige specialisten/dealers als ramon (ja ik heb respect voor ramon's werk) en die zullen meer vragen voor het kleppenstellen (800-1000 euro). Ik wil zelfs zo ver gaan als mijn distributie wissel te combineren, ook preventief, kosten nog moeite worden gespaard.

Hoe mijn financiele situatie dan weer in twijfel word getrokken (door niet iedereen!), schept mijn verbazing.

De cilinderkop is nu nog heel en de compressie test gaf een prima uitslag. Om dit zo te houden wil ik preventief onderhoud uitvoeren bij een andere expert daar ramon er nu aan toekomt.

Een goede compressie test zegt niet alles, de klepspeling is daarom ook gemeten. Met een speling tot aan de ondergrens van de toleranties is het toch geen gek idee om te gaan stellen? En dat kost 800-1000 euro. Graag betaal ik dat om een kop revisie te voorkomen.

Kennen jullie een goed adres, een aanrader in de omgeving Zwolle?

Zo niet, dan bel ik zelf rond en vind ik m'n weg wel.

Ik dacht alleen hier op het forum ervaringen te delen en tips op te doen!
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

En er is geen probleem dat ik denk met kleppenstellen op te lossen; het is preventief onderhoud.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Thijs schreef:Volgens mij ben jij wel een goed adres als ik het zo hoor?
@marioc70 is de zoon van R&R toch?
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Volvo Service Hardenberg is OK.
Geen dealer...wel specialist
Hele goede service, prijzen acceptabel.
Vraag naar Patrick of Erwin.

GJ
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

AlexV70 schreef:
bart simpson schreef:dat waag ik zeer te betwijfelen
Waarom?
Controleren (meten) is echt maar een uurtje werk.
hoveel werk is het bij een kop zonder die inspectiegaten?
Volvo for life
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2813
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

MarioC70 schreef:
Johan s60 schreef:
sju_art schreef:Bij ramon is inderdaad gemeten dat het tijd word om te stellen, tenminste ik wil preventief onderhoud dan :P.

Maar het kleppenstellen doe ik elders. Had het graag bij ramon willen doen maar dat word hem nu niet.
Waarom niet?

Dat zou je aan de betreffende persoon zelf moeten vragen denk ik!
Niet via via!
Heb ik toch gedaan !!
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

sju_art schreef:Nogmaals;

Ramon heeft mijn klep speling opgemeten en we hebben 0,36 mm speling op de uitlaatkleppen van cilinder 1 geconstateerd. De rest was iets ruimer. Met een ondergrens voor de uitlaatkleppen op 0,35 mm wil ik gaarg preventief stellen.

Ramon kon dit goedkoper doen en hij is ervaren/ zijn zoon is ervaren, maar dat gaat nu even niet. En zal waarschijnlijk voorlopig niet lukken. Kan gebeuren! Ik ben dus bereid meer te betalen bij een ander omdat ik wel m'n kleppen wil stellen.

Dus hoor ik graag over net zulke deskundige specialisten/dealers als ramon (ja ik heb respect voor ramon's werk) en die zullen meer vragen voor het kleppenstellen (800-1000 euro). Ik wil zelfs zo ver gaan als mijn distributie wissel te combineren, ook preventief, kosten nog moeite worden gespaard.

Hoe mijn financiele situatie dan weer in twijfel word getrokken (door niet iedereen!), schept mijn verbazing.

De cilinderkop is nu nog heel en de compressie test gaf een prima uitslag. Om dit zo te houden wil ik preventief onderhoud uitvoeren bij een andere expert daar ramon er nu aan toekomt.

Een goede compressie test zegt niet alles, de klepspeling is daarom ook gemeten. Met een speling tot aan de ondergrens van de toleranties is het toch geen gek idee om te gaan stellen? En dat kost 800-1000 euro. Graag betaal ik dat om een kop revisie te voorkomen.

Kennen jullie een goed adres, een aanrader in de omgeving Zwolle?

Zo niet, dan bel ik zelf rond en vind ik m'n weg wel.

Ik dacht alleen hier op het forum ervaringen te delen en tips op te doen!
Kijk, nu geef je tenminste een duidelijke uitleg over het hoe en waarom. In je startpost geef je geen uitleg en op de vragen die er gesteld worden volgt alleen wat je wil, maar geen hoe en waarom. Op basis daarvan doe ik aannames, die dus best eens negatief over kunnen komen. Hier speelt dus het belang van informatie.

Over je financiele situatie wil ik natuurlijk niet oordelen, maar zoals je het in eerste instantie omschrijft, klinkt het als 'geen geld/te duur'. Wederom, dat is een aanname gevormd vanuit jouw berichten. Nu geef je pas de informatie dat het dus geen financiele kwestie is, maar (als ik het goed begrijp) dat R&R en op korte termijn geen tijd voor heeft. Dat verandert mijn mening natuurlijk.

Zo zie je maar dat veel frustraties en meningsverschillen voortkomen uit aannames en verkeerde of onvolledige informatie. Wees zo duidelijk en volledig mogelijk qua informatie, dan krijg je de beste antwoorden!

Zo, en nu kan driekwart van dit topic weggegooid worden.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

@ kuupertje
Klinkt goed, zal eens bellen.

Had zelf bedacht ook nog even bij Thom in delden langs te gaan. Zij gaven me altijd eerlijk advies voor een goede prijs en kwamen ervaren over.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

@Doeke
Ik denk dat we elkaar nu wel begrijpen en mijn verdere uitleg stond inderdaad in een ander topic (over onregelmatig stationair lopen). Daar kwam ik tot die conclusie. Dus je was al heel dichtbij.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gast

Ik denk dat je gewoon naar een paar dealers moet gaan (bellen 2e keus) en vragen of ze de klepspeling willen stellen en wat het gaat kosten.
Als je glazig aan gaan staan kijken, moet je ze vriendelijk bedanken en rechtsom keert vertrekken.
Ervaring is hier het key woord.
Distributie moet je sowieso gelijk meenemen omdat deze toch al los is gehaald.
Gelijk ook de waterpomp en span- en loopwielen meenemen.
Het kost wat, maar dan weet je zeker dat je een lange tijd vooruit kan.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”