Beste Forumleden,
Ik rij sinds kort weer automaat en weet nou niet meer of ik hem wel of niet in z'n N moet zetten bij het stilstaan bij een stoplicht. Weet niet of dit per bak verschilt maar het gaat om een s80 2.5d uit 2000.
Weet niet of het zo hoort maar als ik stilsta in z;n D vind ik dat hij erg veel lawaai maakt. Bij mijn bmw(2.5tds) was dit voor mijn gevoel veel minder...
automaat bij stilstaan
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27233
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik laat zelf de automaat altijd in de D stand staan bij een verkeerslicht.
Is het bij een spoorwegovergang of iets dan gaat hij altijd in de N of P stand, aangezien je dan toch ruim van tevoren ziet wanneer je weer kan gaan rijden.
De automaten waar ik mee rijd maken dan trouwens niet meer geluid in de D dan in de N stand met stilstaan
Is het bij een spoorwegovergang of iets dan gaat hij altijd in de N of P stand, aangezien je dan toch ruim van tevoren ziet wanneer je weer kan gaan rijden.
De automaten waar ik mee rijd maken dan trouwens niet meer geluid in de D dan in de N stand met stilstaan
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 01.12.2011 - 10:15
Bedankt voor de antwoorden. Maar dan lijkt er wel wat mis te zijn met mijn auto. Hij maakt veel meer lawaai als hij in de D stilstaat.
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Misschien een resonantie ergens onder de auto, hitteschildje of uitlaat oid...
Kleine aanvulling op het in D laten staan, wat ik je kan aanbevelen is om voldoende afstand met de voorganger te houden om (vooral als je net van hogere snelheid hebt afgeremd) de auto om de 5-10 seconden een stukje te laten rollen.
Zo hou je de schijven recht.
Kleine aanvulling op het in D laten staan, wat ik je kan aanbevelen is om voldoende afstand met de voorganger te houden om (vooral als je net van hogere snelheid hebt afgeremd) de auto om de 5-10 seconden een stukje te laten rollen.
Zo hou je de schijven recht.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10547
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Mijn onderbuik gevoel doet mij ervoor zorgen dat ik zeker na stevig remmen de auto altijd in de N zet. Zeker bij regen. En ja ik laat de auto voor een stoplicht vaak in de D staan en laat hem dan zachtjes een stukje vooruit lopen om het kromtrekken van de schijven te voorkomen. Mijn partner doet dat ook... pffff. Maar ja toch voor 2 weken terug een gehele remmelarij revisie gehad. Dus zeg het maar of het zin had ja danwel nee. In het laatste geval was de zooi versleten.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Nadeel daarvan is dan weer dat je schijven en blokken sneller versleten zullen zijn. Dat is alleen nodig als je de schijven echt heet gestookt hebt door echt hard remmen. Het is beter om hem even in zijn N te zetten zodat de blokken vrij komen van de schijven en indien nodig de handrem erop, de achterschijven worden lang zo heet niet als de voorschijven.Kleine aanvulling op het in D laten staan, wat ik je kan aanbevelen is om voldoende afstand met de voorganger te houden om (vooral als je net van hogere snelheid hebt afgeremd) de auto om de 5-10 seconden een stukje te laten rollen.
Zo hou je de schijven recht.
_________________
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Bij veel automaten kun je er softwarematig voor kiezen de bak bij stilstand in de N te laten schakelen. Nadeel is dan wel dat het even duurt na het gasgeven, voordat de auto reageert/optrekt.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20664
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
In de meeste gevallen doe ik het bij een overweg zoals Iroll en Hans oet Twent het doen. Bij een brug zet ik wagen in de P en de motor uit.
Voor een verkeerslicht (afhankelijk welk) vaak wel gewoon de voetrem.
Voor een verkeerslicht (afhankelijk welk) vaak wel gewoon de voetrem.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Een ieder moet doen wat hij/zij goed dunkt, ik geef alleen een goed advies aan iemand die niet weet hoe te handelen. Blokken en schijven die sneller slijten? het zal wel, je handremkabels ook... 

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21143
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Zoals 945i zegt ook ik laat hem in D staan maar houdt afstand en laat hem even door rollen om de schijven gelijkmatig te laten afkoelen..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- roadrage
- 2nd Gear member
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 12.07.2011 - 09:50
+1toppertje schreef:mm,ik rem eigenlijk zo weinig mogelijk
mijn motto is:"gas is alles"
coming up S60 D5 - Geartronic - Driver Edition II
MY06 S60 2.4D - 6 bak - Summum - HU-650 - RTI - Active Xenon - PDC - chipped 185PK 400nm - 17" Amalthea's
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Vol Creme Leder - stoel verw. - PDC - RTI - dakraam - 17" velgen
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Half leder - Stoel verw. - PDC - 18"; Team Dynamics
-- Fuck the Yellow, I Slam the Gas and Catch the Red --
MY06 S60 2.4D - 6 bak - Summum - HU-650 - RTI - Active Xenon - PDC - chipped 185PK 400nm - 17" Amalthea's
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Vol Creme Leder - stoel verw. - PDC - RTI - dakraam - 17" velgen
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Half leder - Stoel verw. - PDC - 18"; Team Dynamics
-- Fuck the Yellow, I Slam the Gas and Catch the Red --
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 01.12.2011 - 10:15
hartelijk bedankt voor alle antwoorden. Het kan dus beide. Het is dus niet slecht om hem telkens in zn N te zetten?
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Nee hoor, zeker niet! Maar ik zou wel laten kijken (of eigenlijk luisteren) naar dat rare geluid, want dat hoort er niet te zijn.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 01.12.2011 - 10:15
bedankt, en ik zal er naar laten kijken.Oceanracer schreef:Nee hoor, zeker niet! Maar ik zou wel laten kijken (of eigenlijk luisteren) naar dat rare geluid, want dat hoort er niet te zijn.
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 15.12.2011 - 16:09
- Locatie: Almelo NL -Husum Zweden
Mijn vraag met betrekking tot de Geartronic in mijn XC 90 van Nov. 2003 is de volgende:
Ik wil een olie koeler laten monteren voor de zekerheid, nu willen we straks in de zomer met de auto en caravan totaal gewicht 2250 kg [tevens max aanhanger gewicht] naar de hogakusten in Zweden rijden, wat is wijsheid de hele weg de geartronic met de hand schakelen of alleen op / in de klim; de versnellingsbak in de stand D laten staan en dan zelf laten schakelen?. Ik heb de 2,5 liter turbo motor, 154 KW [209 PK]. Welk toerental moet ik dan aanhouden om zijn maximale koppel te gebruiken? Heeft de XC 90 trouwens ook een intercooler er op zitten of moet ik die er ook nog laten opbouwen.
Ik wil een olie koeler laten monteren voor de zekerheid, nu willen we straks in de zomer met de auto en caravan totaal gewicht 2250 kg [tevens max aanhanger gewicht] naar de hogakusten in Zweden rijden, wat is wijsheid de hele weg de geartronic met de hand schakelen of alleen op / in de klim; de versnellingsbak in de stand D laten staan en dan zelf laten schakelen?. Ik heb de 2,5 liter turbo motor, 154 KW [209 PK]. Welk toerental moet ik dan aanhouden om zijn maximale koppel te gebruiken? Heeft de XC 90 trouwens ook een intercooler er op zitten of moet ik die er ook nog laten opbouwen.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Gezien het gewicht van de combinatie denk ik niet dat je boven de 90 km/u uit gaat komen. Als ik mij niet vergis is de maximum snelheid in Scandinavië met een aanhanger ook maar 70 km/u, dus in D zal de motor in dat geval te weinig toeren maken, dus handmatig schakelen ontkom je dan niet aan.
Ik zou proberen het toerental op de vlakke delen tussen de 2300 en 2600 rpm te krijgen/houden
XC90 is uitgevoerd met intercooler.
Ik zou proberen het toerental op de vlakke delen tussen de 2300 en 2600 rpm te krijgen/houden
XC90 is uitgevoerd met intercooler.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Maximum snelheden met caravan of aanhanger
-------------------Snelweg:------ Autoweg----- Bebouwde kom ----- Max. breedte
Zweden------------80----------------80----------------50-----------260 cm

-------------------Snelweg:------ Autoweg----- Bebouwde kom ----- Max. breedte
Zweden------------80----------------80----------------50-----------260 cm
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt