Mijn ervaringen met een D5GT.
De GT pakt de hoogste versnelling waardoor de bak een te grote belasting heeft en warm wordt.
Ik heb daarom met aanhanger altijd de bak in manueel staan en laat de zesde versnelling voor wat het is en zet de cc aan bij 90km/h in de 5e versnelling.
Liever meer brandstof kwijt dan een verbrande bak/koppeling.
automaat bij stilstaan
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21143
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Ik heb gisteren een testrit gedaan met een XC60 2.4D AWD GT. Het viel me op dat de bak bij stilstaan blijft "trekken". Ook na langere stilstand, dus ik zal mezelf de gewoonte maar aanleren om bij langere stilstanden (licht net op rood, brug, spoorweg, ...) de bak in N te zetten. Ik heb onlangs ook met een Citroën C5 tourer 3.0 HDI V6 automaat gereden, en die ging na een tijdje stilstaan in D automatisch in neutraal (je hoorde op dat moment ook een duidelijke klik en voelde een lichte schok door de wagen gaan) het duurde dan wel iets langer om weer te vertrekken.
Wat beter is weet ik niet, maar ik vind het gewoon een raar gevoel dat de automaat zo aan de wagen blijft trekken.
Wat beter is weet ik niet, maar ik vind het gewoon een raar gevoel dat de automaat zo aan de wagen blijft trekken.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
Heb ik ook gehad na een software update is het steeds minder geworden, zou je naar kunnen vragen
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
kun je een moderne geartronic niet net als een gewone automaat
gewoonm in 4 zetten?
deze schakeld dan niet verder op dan de 4e versnelling.
verdere begrijp ik de meerwaarde van een geartronic tov. een conventioneele automaat niet.
is een D5 niet te krijgen met een gewone automaat?
gewoonm in 4 zetten?
deze schakeld dan niet verder op dan de 4e versnelling.
verdere begrijp ik de meerwaarde van een geartronic tov. een conventioneele automaat niet.
is een D5 niet te krijgen met een gewone automaat?
geen glans zonder wrijving
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
De dealer kan dit aanpassen aan je voorkeur. Wel of geen N stand na stilstand. Nadeel van de N stand is dat hij wat trager wegrijdt na het gasgeven.ppFreddy schreef:Ik heb gisteren een testrit gedaan met een XC60 2.4D AWD GT. Het viel me op dat de bak bij stilstaan blijft "trekken". Ook na langere stilstand, dus ik zal mezelf de gewoonte maar aanleren om bij langere stilstanden (licht net op rood, brug, spoorweg, ...) de bak in N te zetten. Ik heb onlangs ook met een Citroën C5 tourer 3.0 HDI V6 automaat gereden, en die ging na een tijdje stilstaan in D automatisch in neutraal (je hoorde op dat moment ook een duidelijke klik en voelde een lichte schok door de wagen gaan) het duurde dan wel iets langer om weer te vertrekken.
Wat beter is weet ik niet, maar ik vind het gewoon een raar gevoel dat de automaat zo aan de wagen blijft trekken.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Ik heb liever dat de wagen wel blijft trekken, gemakkelijker en zekerder voor als je na het stilstaan nog wat moet manouvreren. Liever die paar keer zelf in N zetten dan elke keer te moeten wachten op de bak.
Toppertje: wat bedoel je met een conventionele automaat? Je kan de GT wel in manuele stand zetten...
Toppertje: wat bedoel je met een conventionele automaat? Je kan de GT wel in manuele stand zetten...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
met conventionele automaatbedoel ik de ouderwetse automaatppFreddy schreef:
Toppertje: wat bedoel je met een conventionele automaat? Je kan de GT wel in manuele stand zetten...
die je niet zelf hoeft te schakelen.
geen glans zonder wrijving
- 1993SAAB900
- 2nd Gear member
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 25.08.2006 - 19:31
Gezien de specs denk ik dat de XC90 2.5T dezelfde motor heeft als de 2007 V70 2.5T, daarvan uitgaande is de 2.5T voorzien van een intercooler (luchtkoeler, is niet hetzelfde als een oliekoeler) en heeft vanaf 1500 RPM het maximale koppel beschikbaar. De geartronic gewoon in "D" laten staan, deze zoekt het juiste verzet er wel bij. De bult af wel naar manual schakelen, tenminste wanneer de snelheid teveel oploopt (maar dat zal in ZO Zweden wel meevallen, NO Zweden zal wat meer verval hebben).FlorisVolvo schreef:Mijn vraag met betrekking tot de Geartronic in mijn XC 90 van Nov. 2003 is de volgende:
Ik wil een olie koeler laten monteren voor de zekerheid, nu willen we straks in de zomer met de auto en caravan totaal gewicht 2250 kg [tevens max aanhanger gewicht] naar de hogakusten in Zweden rijden, wat is wijsheid de hele weg de geartronic met de hand schakelen of alleen op / in de klim; de versnellingsbak in de stand D laten staan en dan zelf laten schakelen?. Ik heb de 2,5 liter turbo motor, 154 KW [209 PK]. Welk toerental moet ik dan aanhouden om zijn maximale koppel te gebruiken? Heeft de XC 90 trouwens ook een intercooler er op zitten of moet ik die er ook nog laten opbouwen.
2007 Volvo V70 2.5T; 2008 Mazda MX-5 Miata
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
die oliekoeler is een min of meer verplichte toevoeging bij montage van een trekhaak op een 2.5T XC90
Volvo for life