Motorkap openen na aanrijding

Alles over de 440 / 460
Wojoh
Starter

Ik zal me ten eerste even voorstellen. Ik ben Wouter en sinds kort in het bezit van een Volvo 440 1.6 uit 1997. Helaas was het plezier van de Volvo tot nu toe van korte duur omdat ik op de snelweg in een slip ben geraakt en hierbij de vangrail heb geraakt. Gelukkig niet al te hard en volgens mij valt de schade mee. Alleen de koplampen kapot / glas gebroken en de gril naar achteren gebogen. Nu zou ik ook onder de motorkap willen kijken hoe alles er aan toe is maar omdat de gril naar achteren is gebogen is het hendeltje achter de gril om de beveiliging weg te halen en de motorkap te kunnen openen afgebroken. De motorkap komt dus nog wel omhoog door het hendeltje in de auto maar vervolgens krijg ik de motorkap niet verder open. Misschien is er hier iemand die kan uitleggen hoe de vergrendeling onder de motorkap in elkaar zit en hoe ik bijvoorbeeld met een stokje de vergrendeling wel los kan krijgen. Alvast bedankt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Walter
Geartronic member
Contacteer:

dan kan het beste iemand met eenzelfde 400 een foto maken van de constructie
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
945i
8th Gear member

Grill slopen, kan je er zo bij. :)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Met een fatsoenlijke dikke stevige schroevendraaier kom je een heel eind. Stukje ijzerdraad met een haakje doet ook wonderen. Als dat allemaal niet lukt rest niet veel anders dan de grill er inderdaad uit te slopen of de flex ter hand te nemen.

Er moet sowieso een nieuwe motorkap op en twee nieuwe koplichten is ook noodzaak. Dat is een mooie shoppingtour langs de slopers en met een beetje mazzel een kapje in de juiste kleur. De hamvraag is alleen: Hoe zit het achter de motorkap, wat is daar allemaal scheef en krom?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
DawnBlueED
5th Gear member

Het is lastig te zien op deze foto, maar het lijkt er een beetje op dat het LV scherm bol naar buiten staat. In welk geval er toch ook wel het een en ander krom kan zijn wat je nu niet direct ziet.
Wojoh
Starter

Iedereen bedankt voor de antwoorden. Ondertussen de motorkap nog niet open gekregen helaas. Ik heb de gril eruit gehaald en kan redelijk bij het slot komen alleen lukt het me niet om hem te ontgrendelen. Kan ook niet goed zien hoe het systeem werkt. Of ik moet drukken of trekken en waar dan. Heb zowel met een haak geprobeerd er aan te trekken als met een schroevendraaier te drukken. Misschien is er iemand die wel weet hoe het systeem werkt en hoe ik hem nu het haakje is afgebroken wel kan openen.

Alvast bedankt.
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Gewoon wat proberen, kapot is het al en anders is er eigenlijk weinig wat je fout kunt doen. De optie "haakse slijper" kan als laatste optie altijd nog.
Vigilat ut quiescant
Wojoh
Starter

Helemaal kapot is het nog niet. Volgens mij moet het een simpel mechanisme zijn alleen zie nog even niet helemaal hoe. Als hij open kan kan ik kijken hoe hij van binnen eruit ziet, waar volgens mij niet echt iets aan de hand is. En kan ik er nieuwe koplampen inzetten, die ik hier al heb liggen. Frustrerende nu is dus dat de motorkap niet open wil dus dat ik er verder ook weinig mee kan. Ga komende week nog wel wat proberen dus hopelijk heeft iemand een gouden tip.
945i
8th Gear member

Ik lees hier wel 3 gouden tips!
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
DawnBlueED
5th Gear member

Plaatje, al zie ik die sluiting waar naar gezocht word er niet 1, 2, 3 op staan. :P
MarioC70
6th Gear member

achter het linkerplastic binnenscherm zie je de kabel lopen,hard aan trekken en misschien heb je geluk dat hij open gaat!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
MarioC70
6th Gear member

Bij het slot waar de kabelinhaakt,naar echts drukken en dan de kap open proberen te doen,of demonteer de boutjes waar de slotplaat mee vast zit.
Nummer 13 op de tekening is de slotplaat.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
DawnBlueED
5th Gear member

Deze vond ik ook nog ......
V70/2.4D/2003
8th Gear member

De haak op nummer 12 naar (voor de kijkers) rechts bewegen met een schroevendraaier oid. Tegelijkertijd de kap omhoof wrikken, dan moet hij komen. Zo niet: flex.
Vigilat ut quiescant
Wojoh
Starter

Bedankt voor de figuren. Ik ga het nog een keer proberen, het is nu in ieder geval duidelijk welke kant het haakje op moet. Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen.
Shockwave
5th Gear member

Ik heb vanmiddag even op de sloop voor je geoefend. Het is heel simpel als je weet waarop je moet drukken. Maak de motorkap los met de greep in de auto. Duw vervolgens de motorkap zover omhoog als mogelijk en pak vervolgens een hamer bij de kop vast en duw de steel naar binnen. Met de steel duw je tegen de haakse bocht die uit onderdeel 12 steekt. Je hoeft niet veel kracht te zetten en hij floept zo los :-)
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Wojoh
Starter

Bij deze een update over de motorkap. Hij werkte net iets anders, de haak was namelijk een kwart slag gedraaid. Zie foto. Ik weet niet of dit iets te maken heeft met het bouwjaar van de auto 1997.Misschien waren toen de oorspronkelijke haken al op. Openen ging prima door de verwijderde gril en met een hamer, maar nu als een hefboom met de kop van de hamer tegen het palletje. Inwendig viel de schade wel mee alleen het voorste deel voor de radiator heeft een deuk opgelopen, maar is verder niet lek. Inmiddels al weer een stuk gereden met de auto. Weet iemand eigenlijk welke vloeistof er door dit het voorste deel loopt dat voor de radiator zit? Zie foto. Is dit een deel van de airco of is het een oliekoeler? Nu nog een andere motorkap zoeken en de auto ziet er weer uit zoals voor de aanrijding.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
DawnBlueED
5th Gear member

Dat ziet er uit als een airconditioning condensor. In welk geval er dus geen vloeistof in zit maar een gas. Even kijken welke aansluitingen er aan vast zitten.
Iroll
6th Gear member

Yep, dat is de airco condensor. Die haak heeft gewoon ook een opduvel gehad door de klap waardoor die krom is. Dat ziet er niet origineel uit!
Volvo440ever
2nd Gear member

Een persoon drukt op de motorkap terwijl de andere aan het haakje trek onder het stuur. Misschien dat hij zo ook open gaat mocht je hem weer open moeten krijgen.

Succes
Volvo 440 Polar 2.0 Sport `97
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”