Oke de laatste maandjes rijdt mijn xc70 al wat minder prettig... vooral dus door het schakelen van de bak. Ik probeer er bij diverse dealers achter te komen wat er is, maar heb het gevoel dat het gok werk is... voornamelijk olie en een piston achter de bak zouden de oorzaak zijn (600 euro klus), maar de bak zelf zou ook het probleem kunnen zijn.
Wat er gebeurd alsvolgt:
Bij het starten van de auto lijkt de bak netjes te schakelen van 1 naar 2 en zijn de drive en reverse ook netjes zonder schokken. Zodra de auto even wat gereden heeft (en alles op temperatuur is), gaat alles een heel stuk minder vriendelijk.
- Bij het intrappen van gas lijkt het net alsof hij gas te laat opkomt en dat levert een schok op
- Tijdens het schakelen kan het zomaar voorkomen dat je voelt dat de auto wil schakelen, je ziet dan ineens het aantal toeren snel oplopen naar bijv 4000 en dan ineens knalt hij de versnelling er in
- Bij het remmen (terugschakelen) schokt hij ook (klunk geluid)
- Na tijdje rijden is reverse een harde ruk en daarna in drive zetten duurt soms 3 a 4 seconden voordat hij er ineens inspringt.
Kent iemand dit probleem? Heeft iemand enig idee hoe ik dit moet aanvaren of moet ik de moeite niet nemen en meteen voor een nieuwe bak gaan om overal vanaf te zijn. En als ik voor een revisie bak ga, waar kun je er krijgen, volvo vraagt er tegen de 3000 euro voor... mag toch niet waar wezen lijkt me...
Ik hoop dat iemand me kan helpen hiermee
Thanks
Q
xc70 automaat bak met problemen en wat te doen
- interface
- 4th Gear member
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 20:27
- Locatie: hoorn
Het lijkt erop dat ik soms dat ook ervaar. Vooral bij het intrappen van het gaspedaal en het laat opkomen van de auto, ik ervaar - gelukkig - geen schok zoals jij dat beschrijft. Ook bij het optrekken heb ik al eens of twee keer gemerkt dat het toerental erg veel word voordat er geschakeld word. Wat jij beschrijft bij het remmen heb ik niet. Wat je bedoelt met reverse, harde ruk en daarna in drive snap ik niet helemaal, leg een uit aub?
Omdat ik nog maar een maandje in een XC70 van 2003 rij , heb ik nog niet helemaal het gevoel van wat goed is aan de auto en wat niet, ik bedoel dat ik niet kan zeggen of het hoort bij de auto, of dat het niet goed zit. In iedergeval wat jij allemaal beschrijft, kan niet goed zijn.
Omdat ik nog maar een maandje in een XC70 van 2003 rij , heb ik nog niet helemaal het gevoel van wat goed is aan de auto en wat niet, ik bedoel dat ik niet kan zeggen of het hoort bij de auto, of dat het niet goed zit. In iedergeval wat jij allemaal beschrijft, kan niet goed zijn.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40427
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Heb je de bak al eens laten resetten naar z'n fabrieksinstellingen?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
aanvaarden iig niet, want een bak moet soepel schakelen IMHO
maar hoeveel KM's heeft ie er op zitten?
het kan zijn dat een oliewissel kan schelen. en die piston ook.
als je bak aan gort zou zijn, dan zou het allemaal veel erger worden lijkt me.
een "automatenspecialist" er naar laten kijken kan ook een optie zijn, evenals een echte volvospecialist.
Helaas staat er niet bij waar je woont anders hadden we tips in de buurt kunnen geven...
maar hoeveel KM's heeft ie er op zitten?
het kan zijn dat een oliewissel kan schelen. en die piston ook.
als je bak aan gort zou zijn, dan zou het allemaal veel erger worden lijkt me.
een "automatenspecialist" er naar laten kijken kan ook een optie zijn, evenals een echte volvospecialist.
Helaas staat er niet bij waar je woont anders hadden we tips in de buurt kunnen geven...
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
- Questor
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16.01.2006 - 08:59
Ik kom uit Utrecht en heb nu de Volvo dealer in Houten laten kijken en maar akkoord gegeven om de Piston en de olie te laten vervangen. Gevoelsmatig heb ik het idee dat het de Koppelomvormer is, maja dat kunnen we pas veel later merken. Wat mij wel op viel is dat het ene revisie bedrijf hele andere bedragen rekend dan de Volvo dealer, waar zit dat verschil in... mindere kwaliteit onderdelen?
Met harde ruk als ik van drive na reverse ga en als ik van reverse na drive ga, is op het moment dat ik dus stil sta en bijv. probeer in te parkeren. Start ik en rijdt ik voor en achteruit is er niets aan de hand, maar heb ik 10 minuten gereden (alles warm?) dan treed er vertraging op, soms wel 3 a 4 seconden voordat hij dan in drive of reverse knalt.
Met harde ruk als ik van drive na reverse ga en als ik van reverse na drive ga, is op het moment dat ik dus stil sta en bijv. probeer in te parkeren. Start ik en rijdt ik voor en achteruit is er niets aan de hand, maar heb ik 10 minuten gereden (alles warm?) dan treed er vertraging op, soms wel 3 a 4 seconden voordat hij dan in drive of reverse knalt.
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 18.09.2008 - 13:14
Heb dezelfde problemen bouwjaar 2002.
Foutmelding "versnellingsbak behoeft service" door de computer bij Volvo garage laten testen/resetten. Probleem opgelost. Dacht ik.
Opnieuw foutmelding laten resetten en afspraak gemaakt bij garage Volvo. De olie zou "verbrand" zijn. Klus van € 500 - € 600. Twee dagen later geen versnelling mmeer. Versnellingsbak kapot. Reparatiekosten:
€ 6400 incl BTW Iemand ervaring omtrent garantie/coulance regelingen???
Foutmelding "versnellingsbak behoeft service" door de computer bij Volvo garage laten testen/resetten. Probleem opgelost. Dacht ik.
Opnieuw foutmelding laten resetten en afspraak gemaakt bij garage Volvo. De olie zou "verbrand" zijn. Klus van € 500 - € 600. Twee dagen later geen versnelling mmeer. Versnellingsbak kapot. Reparatiekosten:
€ 6400 incl BTW Iemand ervaring omtrent garantie/coulance regelingen???
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Gezien de leeftijd van de auto ga je geen garantie of coulance krijgen lijkt me. Hoe onlogisch dat ook lijkt/voelt.
Ga eens praten met een garage/specialist over een ruilbak. Kan de helft schelen denk ik.
Ga eens praten met een garage/specialist over een ruilbak. Kan de helft schelen denk ik.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
Ga naar een automaat-specialist, voor ongeveer de helft moet je dan wel klaar zijn.
Welke Volvo-dealer wil je hier een poot uitdraaien? Of er moet meer aan de hand zijn......
Welke Volvo-dealer wil je hier een poot uitdraaien? Of er moet meer aan de hand zijn......
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40427
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Mods breakopabrabant schreef:Heb dezelfde problemen bouwjaar 2002.
Foutmelding "versnellingsbak behoeft service" door de computer bij Volvo garage laten testen/resetten. Probleem opgelost. Dacht ik.
Opnieuw foutmelding laten resetten en afspraak gemaakt bij garage Volvo. De olie zou "verbrand" zijn. Klus van € 500 - € 600. Twee dagen later geen versnelling mmeer. Versnellingsbak kapot. Reparatiekosten:
€ 6400 incl BTW Iemand ervaring omtrent garantie/coulance regelingen???
Opa, je bent hierover een nieuw topic begonnen.
het is beter daar ook door te gaan en het niet hier nogmaals te vragen.
Centraal houden svp, anders snapt niemand er nog iets van:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=399906
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70