Hallo allemaal,
Ik zal mij even voorstellen, Ik ben Koen Wiegink eigenaar van een volvo 440 turbo 1991.
De laatste tijd heb ik zo nu en dan problemen met starten. Mijn start motor doet of helemaal niets (je hoort alleen de relais die schakeld) of hij doet het gewoon. Meestal na een aantal keren proberen doet hij het wel, maar vanaf vandaag ook dat niet meer. Als ik de auto aandruk pakt de motor zo aan en loopt als een zonnetje. Het heeft echt alleen met die startmotor te maken denk ik.
p.s. de startmotor is pas nieuw gemonteerd
wie kan mij helpen.
groeten koen wiegink
vaag start probleem 440 turbo
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 23.10.2011 - 12:07
- Locatie: borne OV
V70 Black Sapphire Edition II, 2.4 140PK 2004
744 Turbo 16V B204GT M46 G80 1990
764 Turbo B230ET M46 1986
766 GLE V6 Limousine B280E AW71 1986
242 Turbo IC B21ET M46 1980
745 TDic Huiskamp verlengd D24TIC M90 1991
744 GLT 16V B234F AW72L Bilstein B6 1989
242 DL B20A BW35 1975
744 GLE 16V B234E M46 LSD 1989 + Add-on
764 Tic 16V B204GT M90 G80 1983
Volvo 740 GLT 2.3 1985 B230E RHD
Volvo 740 GLE 2.3 1985 B230F USA
Volvo 440 Turbo B18FT 1991 - Originele bodykit
744 Turbo 16V B204GT M46 G80 1990
764 Turbo B230ET M46 1986
766 GLE V6 Limousine B280E AW71 1986
242 Turbo IC B21ET M46 1980
745 TDic Huiskamp verlengd D24TIC M90 1991
744 GLT 16V B234F AW72L Bilstein B6 1989
242 DL B20A BW35 1975
744 GLE 16V B234E M46 LSD 1989 + Add-on
764 Tic 16V B204GT M90 G80 1983
Volvo 740 GLT 2.3 1985 B230E RHD
Volvo 740 GLE 2.3 1985 B230F USA
Volvo 440 Turbo B18FT 1991 - Originele bodykit
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Kijk de bedrading tussen accu en startmotor na, vooral de massakabel. En controleer of alle kabels goed aangesloten zitten op de startmotor. Andere mogelijkheid is het contactslot. Het komt vaker voor dat de contacten in het slot inwendig verbrand zijn en daardoor slecht contact maken. Als je met een lamplinks boven naar het slot kijkt zit er een klein gaatje waar een paperclip in past. Druk de paperclip er stevig in met de sleutel op contact en trek aan de sleutel het hele slot eruit om te kijken of het daar goed zit. Haal van te voren wel even de massa kabel van de accu om kortsluiting te voorkomen.
Kan natuurlijk ook zijn dat je pech hebt met je nwe(?) startmotor.
Kan natuurlijk ook zijn dat je pech hebt met je nwe(?) startmotor.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 23.10.2011 - 12:07
- Locatie: borne OV
hallo Iroll,
bedankt voor je snelle reactie!
Ik ga het slot even na kijken vanavond maar ik vermoed dat alles daar wel goed mee is. Het enige wat ik mij nog kan indenken zijn de kabels (voor al de massa) of dat de startermotor een klap met de hamer nodig heeft(startmotor defect).
hoe kan ik de bedrading het best nakijken? ze zeggen dat de massa kabel op de versnellingsbak soms cruciaal is.
koen
bedankt voor je snelle reactie!
Ik ga het slot even na kijken vanavond maar ik vermoed dat alles daar wel goed mee is. Het enige wat ik mij nog kan indenken zijn de kabels (voor al de massa) of dat de startermotor een klap met de hamer nodig heeft(startmotor defect).
hoe kan ik de bedrading het best nakijken? ze zeggen dat de massa kabel op de versnellingsbak soms cruciaal is.
koen
V70 Black Sapphire Edition II, 2.4 140PK 2004
744 Turbo 16V B204GT M46 G80 1990
764 Turbo B230ET M46 1986
766 GLE V6 Limousine B280E AW71 1986
242 Turbo IC B21ET M46 1980
745 TDic Huiskamp verlengd D24TIC M90 1991
744 GLT 16V B234F AW72L Bilstein B6 1989
242 DL B20A BW35 1975
744 GLE 16V B234E M46 LSD 1989 + Add-on
764 Tic 16V B204GT M90 G80 1983
Volvo 740 GLT 2.3 1985 B230E RHD
Volvo 740 GLE 2.3 1985 B230F USA
Volvo 440 Turbo B18FT 1991 - Originele bodykit
744 Turbo 16V B204GT M46 G80 1990
764 Turbo B230ET M46 1986
766 GLE V6 Limousine B280E AW71 1986
242 Turbo IC B21ET M46 1980
745 TDic Huiskamp verlengd D24TIC M90 1991
744 GLT 16V B234F AW72L Bilstein B6 1989
242 DL B20A BW35 1975
744 GLE 16V B234E M46 LSD 1989 + Add-on
764 Tic 16V B204GT M90 G80 1983
Volvo 740 GLT 2.3 1985 B230E RHD
Volvo 740 GLE 2.3 1985 B230F USA
Volvo 440 Turbo B18FT 1991 - Originele bodykit
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 23.10.2011 - 12:07
- Locatie: borne OV
Nee er zit geen startblokering op. (alhoewel nu wel even) Maar hij deed het vanmiddag weer. Vanavond ga ik de massakabel even nakijken en opschuren. hij is aardig groen uitgeslagen.
V70 Black Sapphire Edition II, 2.4 140PK 2004
744 Turbo 16V B204GT M46 G80 1990
764 Turbo B230ET M46 1986
766 GLE V6 Limousine B280E AW71 1986
242 Turbo IC B21ET M46 1980
745 TDic Huiskamp verlengd D24TIC M90 1991
744 GLT 16V B234F AW72L Bilstein B6 1989
242 DL B20A BW35 1975
744 GLE 16V B234E M46 LSD 1989 + Add-on
764 Tic 16V B204GT M90 G80 1983
Volvo 740 GLT 2.3 1985 B230E RHD
Volvo 740 GLE 2.3 1985 B230F USA
Volvo 440 Turbo B18FT 1991 - Originele bodykit
744 Turbo 16V B204GT M46 G80 1990
764 Turbo B230ET M46 1986
766 GLE V6 Limousine B280E AW71 1986
242 Turbo IC B21ET M46 1980
745 TDic Huiskamp verlengd D24TIC M90 1991
744 GLT 16V B234F AW72L Bilstein B6 1989
242 DL B20A BW35 1975
744 GLE 16V B234E M46 LSD 1989 + Add-on
764 Tic 16V B204GT M90 G80 1983
Volvo 740 GLT 2.3 1985 B230E RHD
Volvo 740 GLE 2.3 1985 B230F USA
Volvo 440 Turbo B18FT 1991 - Originele bodykit
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Check ook even de dunnere kabel met tussen connector die over de versnellingsbak/koppelingshuis naar de startmotor loopt, Die stuurt het relais aan.
Als je daar 12V op zet (connector even los maken) dan moet de startmotor direct gaan draaien (contact of niet maakt niet uit).
Uiteraard wel 12V op de draad naar de startmotor. En check op die draad juist/voldoende vast op je startmotor zit, het is een faston (vlakstekker)
Als je daar 12V op zet (connector even los maken) dan moet de startmotor direct gaan draaien (contact of niet maakt niet uit).
Uiteraard wel 12V op de draad naar de startmotor. En check op die draad juist/voldoende vast op je startmotor zit, het is een faston (vlakstekker)
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 23.10.2011 - 12:07
- Locatie: borne OV
Ik heb waarschijnlijk de boosdoener gevonden, de massakabel.
Als ik de auto probeerde te starten hoorde je alleen de tik van het relais. daardoor gaan alle lampen etc. wel wat minder branden. Dat is volgensmij een teken dat de stroom wel door de startmotor komt, maar geen massa heeft om het af tegeven waar door de stroom niet gaat lopen.
Gister heb ik de auto ergens binnen kunnen zetten en de massakabel gecontroleerd. deze was op heel veel plekken helemaal groen geoxideerd. Ik heb de hele kabel gedemonteerd en met een staalborstel helemaal kaal gemaakt. Ook heb ik de contactpunten op de versnellingsbak en aan de carroserie blank gemaakt. daarna heb ik de hele kabel goed ingesmeerd met kopervet en weer gemonteerd.
De auto startte direct.
Als ik de auto probeerde te starten hoorde je alleen de tik van het relais. daardoor gaan alle lampen etc. wel wat minder branden. Dat is volgensmij een teken dat de stroom wel door de startmotor komt, maar geen massa heeft om het af tegeven waar door de stroom niet gaat lopen.
Gister heb ik de auto ergens binnen kunnen zetten en de massakabel gecontroleerd. deze was op heel veel plekken helemaal groen geoxideerd. Ik heb de hele kabel gedemonteerd en met een staalborstel helemaal kaal gemaakt. Ook heb ik de contactpunten op de versnellingsbak en aan de carroserie blank gemaakt. daarna heb ik de hele kabel goed ingesmeerd met kopervet en weer gemonteerd.
De auto startte direct.
V70 Black Sapphire Edition II, 2.4 140PK 2004
744 Turbo 16V B204GT M46 G80 1990
764 Turbo B230ET M46 1986
766 GLE V6 Limousine B280E AW71 1986
242 Turbo IC B21ET M46 1980
745 TDic Huiskamp verlengd D24TIC M90 1991
744 GLT 16V B234F AW72L Bilstein B6 1989
242 DL B20A BW35 1975
744 GLE 16V B234E M46 LSD 1989 + Add-on
764 Tic 16V B204GT M90 G80 1983
Volvo 740 GLT 2.3 1985 B230E RHD
Volvo 740 GLE 2.3 1985 B230F USA
Volvo 440 Turbo B18FT 1991 - Originele bodykit
744 Turbo 16V B204GT M46 G80 1990
764 Turbo B230ET M46 1986
766 GLE V6 Limousine B280E AW71 1986
242 Turbo IC B21ET M46 1980
745 TDic Huiskamp verlengd D24TIC M90 1991
744 GLT 16V B234F AW72L Bilstein B6 1989
242 DL B20A BW35 1975
744 GLE 16V B234E M46 LSD 1989 + Add-on
764 Tic 16V B204GT M90 G80 1983
Volvo 740 GLT 2.3 1985 B230E RHD
Volvo 740 GLE 2.3 1985 B230F USA
Volvo 440 Turbo B18FT 1991 - Originele bodykit