Versnellingsbak

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
geurtv
Starter

Goedemorgen,

Ik ben nieuw hier, en ben hier terecht gekomen vanwege een probleem met m'n versnellingsbak.

Ik heb een 460 GLE E2, met een handgeschakelde 5-bak uit 1994.
Al enige weken ging af en toe de achteruitrijverlichting niet branden als ik 'm in de achteruit zette.
Ook pakte de versnellingsbak af en toe de achteruit niet, maar ging dan vooruit in plaats van achteruit.
Even een keer vrij zetten, en opnieuw in de achteruit zetten, was dan de oplossing.
Nu wil hij helemaal niet meer achteruit rijden, maar terwijl de pook in de achteruitstand staat, blijft hij vooruit gaan, in de eerste versnelling.
Aan de pook en de schakelstang is niets bijzonders te zien, en ook waar de schakelstang bij de versnellingsbak komt, ziet alles er goed uit.
Ook het mechanisme wat de stangbeweging doorgeeft aan de versnellingsbak ziet er goed uit, en functioneerd naar behoren, met dien verstande, dat er maar een miniem verschil zit tussen de 1, en de achteruit, voor wat betreft, in hoeverre de pin in de versnellingsbak gedrukt wordt, dat is hooguit 2 mm.
Ik heb alle verbindingen gecontroleerd op speling, en dat zit er niet in.
Het in de achteruit zetten gaat zwaar, en als ik hem weer in de vrijstand zet, nog zwaarder, net alsof hij kleeft.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Alvast bedankt

M.vr.groet,

Geurt
erik-hakkers
2nd Gear member

Misschien nieuwe olie in de bak proberen?

En wat voor geluid maakt de bak als je in de 5 rijdt? (als dat nog kan)
volvo 480 forum
volvo 480 1.7 es 1987 kleurcode 305

volvo s70 2.5 10v 1998
geurtv
Starter

Nieuwe olie wil ik zeker doen, maar ik weet niet zeker waar de vuldop zit, is dat de imbusplug die laag aan de linkervoorzijde van de versnellingsbak zit?

In de 5 maakt hij geen bijzondere geluiden, alle versnellingen functioneren verder goed, het schakelen is allemaal niet heel soepel, maar het werkt wel naar behoren, behalve de achteruit dan.
erik-hakkers
2nd Gear member

Idd inbus aan de voorzijde en aan de onder/achterkant zit een bout om de oude olie uit te laten.

maar als je eerst eens de inbus losdraait moet je kijken als er wel olie uit komt,(ga uit van wel)
volvo 480 forum
volvo 480 1.7 es 1987 kleurcode 305

volvo s70 2.5 10v 1998
Iroll
6th Gear member

Achterste motorsteun (oftewel versnellingsbaksteun) is ws gescheurd en daardoor is de hydraulische olie eruit gelopen. Resultaat is dat de bak iets scheef hangt en daardoor zo raar schakelt. Remedie is de steun vervangen, die zit tussen subframe en versnellingsbak.
geurtv
Starter

Ik heb vanavond even gekeken naar die steun, maar zo op het oog is er niks aan te zien.
Het rubber wat er tussen zit, zit echter zodanig ingebouwd dat de steun er uit halen, waarschijnlijk de enigste mogelijkheid is, om te kunnen controleren of die inderdaad gescheurd is.
Dat ga ik morgen doen, en dan laat ik weten of dat inderdaad zo is.

Bedankt alvast
MarioC70
6th Gear member

De moer van de vijfde versnelling is losgelopen blijkbaar,dan schakelt hij niet meer in z,n achteruit of zeer moeilijk.het dekseltje aan de zijkant van de bak demonteren en kijken of de moer en de bout van het andere tandwiel wat je ziet vastzitten!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
geurtv
Starter

Ook deze neem ik mee in de overwegingen, ik ga er zeker naar kijken.
Bedankt voor de tip, morgenavond hoop ik er meer over te kunnen zeggen
Iroll
6th Gear member

Losgelopen tandwiel had je dan gemerkt in zijn 5 en aan het lawaai, ik denk niet dat die het is.
Ik heb precies hetzelfde gehad in zijn 1 en achteruit, steun vervangen en hij schakelt weer als vanouds.
Het is lastig te zien of de steun gescheurd is. Het is vaak maar een klein scheurtje. Vanonderaf kan je 'm beter bekijken.
MarioC70
6th Gear member

Als de vijfde versnellingmoer losloopt of een stukje losloopt,gaat de hoofdas naar binnen en dan komen de schakelstangen in een positie dat hij niet meer schakelt of moeilijk in de achteruit.
MarioC70
6th Gear member

Schakelstang aan de bak goed gemonteerd,het boutje van boven naar beneden ivp andersom?
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”