V70: aansluiting mistlamp voor aanhanger

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frispa
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 01.07.2006 - 19:43

Ik ben al enige tijd aan het zoeken op welke manier ik een draad kan bijtrekken bij de stekkerdoos van mijn trekhaak van mijn V70 (nieuw model) uit 2001, voor de mistlamp op mijn aanhanger.
Er wordt geroepen, dat ik een nieuwe kabelboom moet kopen, maar dat lijkt me sterk overdreven.
Ik heb de 7-polige stekker al vervangen voor een 13-polige en alle aansluitingen goed gekregen, behalve voor de mistlamp.

Weet iemand welke draad ik waar kan pakken, om die naar de doos door te trekken?
paQ
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 01.07.2006 - 11:10

als het goed is heb je op de 7 polige stekker een aansluiting 'over' (de onderste) waarop je dus bijv het mislicht kunt schakelen. Maar volgens mij hoef je aan de auto kant nieteens iets aan te passen toch?
Gebruikersavatar
frispa
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 01.07.2006 - 19:43

paQ schreef:Maar volgens mij hoef je aan de auto kant nieteens iets aan te passen toch?
Helaas is de mistlamp niet standaard geschakeld op een kabelboom voor een 7-polige stekker. Ik zie aan de multi wel andere draden zitten, die geen functie lijken te hebben op deze kabelboom. Mijn idee is zelfs, dat de roze draad de mistlamp is. Alleen meet ik daar niets op.
Een andere thread (over een handleiding montage trekhaak) leerde me dat er waarschijnlijk een softwarematige aanpassing gedaan moet worden. Kan iemand dat bevestigen?
Is er iemand die weet of de roze draad voor de mistlamp is? If so, dan kan ga ik 'm rechtstreeks aftappen van de stekker waar o.a. de mistlamp op zit, links achter. Ik krijg die stekker niet los, waardoor ik het niet kan meten.
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Uit welk jaar is jouw aanhanger en welk gewicht heeft dat ding?
Ik had zo ongeveer hetzelfde probleem maar ik heb dat ding helemaal niet nodig
Gebruikersavatar
frispa
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 01.07.2006 - 19:43

De aanhanger is van 2001 en geen idee hoe zwaar. Het is een bagawagentje.
Op meerder plaatsen op het internet (o.a. de ANWB (http://www.kck-online.nl/published/kck/ ... ns.nl.html)) staat dat aanhangers tot 750 kg (leeg gewicht + laadvermogen) een mistlamp nodig hebben.
Weet jij toevallig welke draad ik op de linker achterlichtunit moet hebben voor het mistachterlicht?
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Je hebt er een nodig. Die van mij is ouder en heeft hem niet nodig volgens de kampioen.
Je kan er de constantstroomdraad voor gebruiken
Gebruikersavatar
Oz-740
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 20.12.2004 - 17:28
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Bij 7 polige stekkers wordt de aansluiting gebruikt die voorheen diende voor permanente stroom mbt een koelkastje in een caravan oid ...

Info met tekeningetjes :idea:
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Contact nummer 2 wordt daar voor gebruikt. Zie de tekeningen op internet van de stekkers en de contactdozen.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Als je al een koelkast heb zet je er gewoon een fijn schakelaartje tussen
Gebruikersavatar
mawi
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 10.11.2005 - 12:08
Locatie: Brabant

hai frispa,

ook bezig met de mistachterlicht voor de caravan. Je hebt om spanning op de roze draad tekrijgen een relais nodig en een zekering. Het relais moet in de achterste module positie A en de zekering (geloof voor constante spanning) in positie 9 van de achterste module.
Nu kan je dmv software er voor zorgen dat je eigen mistachterlicht uitgaat bij gebruik mistachterlicht caravan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V50 2005
Gebruikersavatar
frispa
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 01.07.2006 - 19:43

DE GOEDKOPE/EENVOUDIGE OPLOSSING:
Ik heb de roze draad, die naar de linker achterlichtunit gaat, doorgeknipt. Vervolgens heb ik beide draden verlengd en naar de stekkerdoos gebracht. De stekkerdoos was bij mij al een 13-polige WEST met microswitch (je moet dus een doos met microswitch hebben). De verlengde draden heb ik op de buitenste aansluitpunten van de microswitch gezet (anders even doormeten). De middelste aansluiting van de microswitch gaat vervolgens naar punt 2 van stekkerdoos. En ... klaar.
Simpel en goedkoop ;-)
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dit is inderdaad de voordeligste oplossing. Werkt bovendien altijd! Draadje(s) trekken kan iedereen... :)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
HansD
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 13.07.2006 - 20:12
Locatie: Veluwe

Een nieuwe aanhanger met 7-polige stekker aangesloten op 7-polige contactdoos V70 laat het mistachterlicht constant branden (via permanente stroomdraad in contactdoos). De leverancier had de draad in de stekker even losgetrokken om het mistachterlicht uit te krijgen.

Vandaag even geregeld dat het met nul kosten en kleine moeite werkt zoals het moet.

Zoek de connector van de draadboom van de 7-polige contactdoos (stekker 1) in de bak van het reservewiel en trek hem los uit de contrastekker (stekker 2) in de hoofddraadboom. In stekker 1 zit een rood plaatje over de contactpennen gestoken. Haal dit er uit (aan de zijkant van de stekker zitten twee borglipjes). Nu kun je bij de vergrendelingslipjes van de individuele polen van stekker 1 en dat is nodig want nu moet de blauwe draad (=constante stroom draad in Volvo trekhaak draadboom) uit stekker 1 gehaald worden. Steek hem nu in het vrije gat dat tegenover de roze draad (mistlamp achter) in stekker 2 zit. Rode plaatje weer monteren in stekker 1, stekker 1 en 2 weer in elkaar en dat was het. Niks draden trekken, niks relais plaatsen of software upgrades. Het mistachterlicht op de aanhanger gaat nu tegelijkertijd aan met het mistachterlicht op de auto, althans bij mij.
Succes!
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Klink allemaal zo ingewikkeld dat het vast wel zal kloppen. Je hebt alleen 1 nadeel: Je eigen mistlicht blijft zo wel branden en dat weerspiegelt zo in je caravan. Beetje irritant natuurlijk!

Nog even ter aanvulling: Het enige wat in de wet staat vermeld is dat het mistlicht in-/uitschakelbaar moet zijn. Er staat dus NIET vermeld WAAR er geschakeld moet worden. Dat mag dus zowel in de auto, op de dissel, in de caravan of op de inmiddels verkrijgbare mistlampen met schakelaar! Je kunt zo dus ook je 7-polige aansluiting gewoon blijven gebruiken voor je koelkast en een draadje trekken (met schakelaar) naar het mistlicht van je caravan. Sla je 2 vliegen met 1 draadje, ehh ik bedoel in 1 klap.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”