Koekoekgeluid in het ventilatiesysteem?

Geleverd vanaf 2003
moosev50
3rd Gear member

Bossie, welk MY?
V50 2.0D Brilllant Bleu[Verkocht]
Bossie
1st Gear member

moosev50,

MY06

So far so good voor jou!
S40 Edition II - 2.4 140 - Scotia - Calcite Cream - Bi-Xenon - Arrow Nav - Parrot
RG68
1st Gear member

Heren,

waar vind je dat terug of je auto MY06 of MY07 is.
Mijn V50 is van april 2006, ik zou denken MY06?

Maar hij koekoekt wel :-(
================================================
VOLVO for life!
lancer
6th Gear member

MY2007, koekoekt dus wel. Gelukkig is het geen hard geluid. Ik heb er eigenlijk geen last van. De reden waarom ik dit gemaakt zou willen hebben is slijtage. Een kleppie wat continue staat te klapperen gaat natuurlijk minder lang mee dan een die het niet doet.
Bossie
1st Gear member

RG68,

Mijn S40 is van mei 2006 en is van MY06. Ik denk inderdaad jouw V50 ook. Een MY07 heeft o.a. een AUX-aansluiting.
S40 Edition II - 2.4 140 - Scotia - Calcite Cream - Bi-Xenon - Arrow Nav - Parrot
RG68
1st Gear member

Bossie,

ik heb idd geen aux aansluiting dus zal het wel MY06 zijn. Heeft MY07 ook last van een koekoek? of heeft alleen MY06 dat.
VOLVO for life!
Bossie
1st Gear member

Geen idee RG68. Volgens mij zijn er geen mensen met MY07 op dit forum die last van de koekoek hebben. Wellicht dus een MY06 probleem?
RG68
1st Gear member

Dan zal Volvo het waarschijnlijk met het MY07 model opgelost hebben.
Waarom wordt het dan niet voor ons MY06 opgelost.
Lijkt mij niet zo moeilijk, specs naast elkaar en vergelijken die handel. :idea:
VOLVO for life!
lancer
6th Gear member

RG68 schreef:Dan zal Volvo het waarschijnlijk met het MY07 model opgelost hebben.
Waarom wordt het dan niet voor ons MY06 opgelost.
Lijkt mij niet zo moeilijk, specs naast elkaar en vergelijken die handel. :idea:
Nee dus. MY07 heeft er ook last van. (De mijne i.i.g.)
rbergen
Starter

Volgens mij is het nog wel zo dat de MY05 modellen het probleem niet hebben. Misschien een idee om de specs van MY05 naast die van MY06/MY07 te leggen... :?:
RG68
1st Gear member

lancer schreef:Nee dus. MY07 heeft er ook last van. (De mijne i.i.g.)
Jemig, da's balen.
Gaat het hele verhaal van vergelijken ook niet op.
Het wordt tijd dat Volvo de specs eens naast elkaar gaat leggen van de modellen die het niet hebben tegen de modellen die het wel hebben.
VOLVO for life!
lancer
6th Gear member

rbergen schreef:Volgens mij is het nog wel zo dat de MY05 modellen het probleem niet hebben. Misschien een idee om de specs van MY05 naast die van MY06/MY07 te leggen... :?:
Correct. M'n vorige S40 had het niet.
mcwk
1st Gear member

Nou ik heb ook geprobeerd met die verschillende ventilatiestanden en dit werkt in principe wel maar als ik ´m later weer terug op auto zet begint het toch weer van voor af aan. De koekoek is weer terug. Denk toch dat dit probleem snel door Volvo moet worden opgelost. Ik heb alles geprobeerd maar zodra ik alles weer terugzet op auto begint het iedere keer weer.
V50 2.4i Momentum/Titanium Grey/Winter Line/Estate Line/17"; Sculptor &
V50 2.4 Edition 2 tuned by Rica/Brilliant blue/Season line/Sculptor
rbergen
Starter

Natuurlijk moet het snel door Volvo worden opgelost. Het is een productiefout die zich (bijna) direct na uitlevering manifesteert in een groot aantal van hun auto's.
Bovendien zal, zoals lancer al opmerkte, de reden voor het geluid - continue schakelen van een klep - leiden tot snellere mechanische slijtage van die klep, wat na de garantieperiode(!) andere problemen kan gaan geven.

Ik snap ook echt niet waarom het vinden van de oplossing zo lang moet duren, maar goed, nu begin ik mezelf te herhalen.
rbergen
Starter

Vandaag heb ik de reactie ontvangen op mijn brief van 12-7. Voor wie erin geinteresseerd is hierbij het relevante deel van de tekst:

"Het spijt ons te moeten vernemen dat u te maken heeft met een storend geluid vanuit het aircosysteem van uw Volvo V50. In antwoord op uw vraag wanneer hier een verbetering in te verwachten is, kunnen wij u informeren dat dit onderwerp reeds eerder gerapporteerd is aan Volco Car Corporation te Zweden. Men heeft ons inmiddels laten weten dat men een verbetering zoekt in de een aanpassing van de aansturingssoftware van de airo en deze in een laatste fase van ontwikkeling zit. Zoals te doen gebruikelijk zal deze software ook uitgebreid op functionaliteit getest dienen te worden, wat ook enige tijd met zich meebrengt. In dit stadium gaat men, echter onder voorbehoud van goed resultaat, uit van eind september 2006 waarop men verwacht deze software vrij te kunnen geven.

Zodra dit het geval is, zullen wij uiteraard meteen onze dealers hierover informeren opdat men deze software toe kan gaan passen waar nodig."

Concreet zijn ze dus nog steeds aan het proberen het met software op te lossen, en hoeven we die oplossing eigenlijk niet voor eind september te verwachten.
RG68
1st Gear member

Daar was ik al bang voor. Weer afwachten dus. :?
VOLVO for life!
rovolvo
2nd Gear member

Ik was ook van plan om een brief naar Volvo NL te schrijven over dit probleem. Nu lees ik dus dat men eindelijk met een software update komt. Op zich een goed bericht maar veel te laat. En dan ook nog maar afwachten of dat helpt??
Mijn auto is vorige week weer bij de dealer geweest nadat een stelmotortje al vervangen was. Gelukkig hoefde bij mij niet het hele dashboard eruit maar heeft men een paar uur op zijn rug gelegen onder het dashboard. Het is te hopen dat de monteur dunne vingers had want het lijkt mij geen prettige klus om uit te voeren. Maar ik ben allang blij dat ze mijn dashboard niet gesloopt hebben. Want dan ben je pas echt ongelukkig.
Helaas komt het geluid zo nu en dan toch weer terug. Als ik de luchtstroom wijzig met het bedieningspaneel is het even weg om later dan toch weer terug te komen. Soms gaat het een hele dag goed, soms een paar minuten. Ik heb wel gemerkt dat het bijregelen hoorbaar is zodra de buitentemperatuur al bijvoorbeeld 1 graad wijzigt in het control panel boven tussen km.teller/toerenteller of dat je in de brandende hitte bij een stoplicht stilstaat in plaats van rijdt.
Uiteraard zal ik mijn dealer medio september ook zelf benaderen of zij al wat meer weten van die update. We moeten dit probleem natuurlijk wel "warm" blijven houden om het opgelost te krijgen.
Ik ga voorlopig eerst met vakantie en kan dan mooi op een lange rit en warm land die airco goed testen.
arisvh
2nd Gear member

Ik had ook een blaffende hond in mijn airco zitten en de regelkleppen werkten niet meer .... Afgelopen donderdag bij de dealer geweest en de diagnose was: kleppen vervangen !!
Maandag om 8 uur gebracht en om 11 uur telefoon, auto klaar !! :shock:
DE UPDATE IS BESCHIKBAAR EN WERKT TOT NU TOE GOED !!
Kleppen werken weer, zonder te zijn vervangen, en ik heb de hond niet meer gehoord ...... :P
rovolvo
2nd Gear member

Hoi arisvh,

weet je zeker dat jouw dealer de bewuste update heeft uitgevoerd waarover rbergen in dit forum bericht van Volvo NL heeft ontvangen.
Het zou namelijk ook zo kunnen zijn dat het hele handeltje gewoon opnieuw gekalibreerd is en dat is wat anders dan die software update.
Die kalibratie is namelijk bij mij ook uitgevoerd en door het koelere weer is het geluid minder regelmatig hoorbaar. Zodra het weer boven de 25gr. wordt laat die klep weer van zich horen.
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat Volvo NL aan de ene klant schrijft dat er een update beschikbaar zou zijn pas eind september terwijl een paar dagen later alle dealers al zouden kunnen beschikken over de update en ze kunnen toepassen. Zijn wij dan hier in nederland de testpiloten??
Ik ben toch erg benieuwd hiernaar want als het echt om die bewuste update gaat wil ik het liefst vandaag nog naar mijn dealer voor de ingreep. Ik hoor het antwoord graag.
newfh
2nd Gear member

RG68 schreef:Bossie,

ik heb idd geen aux aansluiting dus zal het wel MY06 zijn. Heeft MY07 ook last van een koekoek? of heeft alleen MY06 dat.
Dat kloppende/koekoeksgeluid is bij Volvo Trucks wel bekend en met name bij de FM en FH versie 2 en heeft te maken met de kachelbediening/kraan die, doordat de temp. aut. wordt geregeld, telkens open en dicht gaat.....kan men weinig tot niets aan doen.
Heb met mijn V50 MY06 geen last van dat kloppend geluid wat van de kachelkraan/bediening komt, wel van een krakende koppeling, stoel, afscherming tussen binnenspiegel en voorruit en trillende portieren zodra er een beetje aan de lage tonen wordt gedraaid. Verder nu aam eerste beurt toe en moet eerlijk zeggen dat de 2.0D bijzonder goed bevalt, alleen brandstofverbruik valt nog beetje tegen maar zal wel aan de rechtervoet liggen.... :)
V50 2.0D, Black Sapphire, 17"; Sculptors, 16"; Clava's voor de winter, High performance sound, VDO Arrow navigatie, Achterspoiler.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”