steenslag: poetsen of spuiten?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
marissen
3rd Gear member

Ik heb het pasgeleden met zo'n 120 km/uur zelf ook meegemaakt dat mijn voorganger vol in de ankers ging. :evil: Reden was totaal onduidelijk want ik was nog maar net ingevoegd op de snelweg en zat net achter hem (op normale afstand).
Een waanzinnig gevaarlijke actie, ik kon het maar net afremmen. Als ik zo'n klootviool (en zo dachten ook 2 vrachtwagen chauffeurs er over gezien hun lichtsignalen en toeters) later bij verkeerslichten o.i.d. tegenkom stap ik echt wel ff uit om verhaal te halen :twisted: . Helaas zie je ze meestal niet weer..
Zeker als het erg druk is kan er zo'n 3 auto's verder naar achteren van alles misgaan. Deze mensen hebben geen reactietijd meer.

Er zijn allerlei manieren om je ongenoegen te laten blijken, maar in de ankers gaan slaat gewoon nergens op.
Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver
HANS144
2nd Gear member
Contacteer:

Ik heb ook nergens gezegd dat ik vol in de remmen ga!!!
Maar ik word af en toe wel schijt-ziek van die bumperklevers!!!
En als ze er nu iets mee opschoten...wel nee, 10 kilometer verder rijden ze nog vlak voor je :roll: :roll:
marissen
3rd Gear member

Ok, dan zitten we op één lijn :D
Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver
Canard
3rd Gear member

Ik ben vandaag naar Haans Autoschade (Tilburg) geweest om eens te kijken hoeveel overspuiten bij hun zou kosten.

(prijzen excl. BTW)
Motorkap € 585,-
Bumper € 290,- (incl. demonteren en 2 nieuwe bumperstrips ivm lichte schade)
Restyle (uitdeuken) van 2 kleine deukjes in 2 deuren € 125,-

Totaal dus € 1190,- incl. BTW.
Johnny V schreef:Ik zou hem spuiten want met al die pekel zal er alleen maar roestvorming ontstaan.
Die man daar vertelde dat de lakschade verder geen gevolgen zou hebben en dat als ik het over zou laten spuiten dat het puur cosmetisch is.
V40 1.8 Europa | phase II | 01-2001 | Peacock Green metallic
Johnny V
2nd Gear member

Johnny V schreef:Ik zou hem spuiten want met al die pekel zal er alleen maar roestvorming ontstaan.
Die man daar vertelde dat de lakschade verder geen gevolgen zou hebben en dat als ik het over zou laten spuiten dat het puur cosmetisch is.[/quote]

Gezien de steenslag op de foto zullen er best plekjes bij zitten waar de steen een klein barstje door alle laklagen heeft geslagen.
Gevolg is dat vocht en in deze tijd ook pekel bij kaal ijzer kan komen . Volgens mijn ervaring geeft dit roest.
Nu is het natuurlijk wel zo dat het wel even duurt voordat je motorkap is weggerot.
notenboom
2nd Gear member

ik zou je motorkap maar gewoon over laten spuiten.bij mij werd het bij tippen niks
BertjeB
3rd Gear member

kweetniet hoor maar zijn toch echt plekjes bij waar je door de lak heen bent, en die gaan echt roesten op den duur!! :evil:
en daarbij, in de winter gaat er water onder de lak kruipen en als dat weer bevriest(uitzetten) kun je je motorkap binnen no time kaal pellen als je pech hebt!
snap die vent niet...... :roll:

en poetsen en tippen bij dit soort kleuren en ook nog eens metallic...... :?
dan ben je een hele vent als je dat mooi voor elkaar krijgt(binnen redelijke tijd en met redelijke middelen!)

greetzzzz Bert.
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.

Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.

Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
Gmid
3rd Gear member
Contacteer:

Het is mogelijk, maar kost een hoop tijd, energie, precizie en geduld.

Benodigdheden:

- lakstiftje in exact dezelfde kleur
- enkele sateprikkers (leg ik zo uit)
- Lak cleaner (Het liefst Meguiars stap 1)
- Scratch X van Meguiars
- Een goed polijstmiddel (geen commandant, Meguiars is het meest geschikt)
- Goede wax (Meteen de hele auto doen)

Zorg eerst dat de motorkap helemaal clean is. Goed poetsen met de cleaner, zodat er ook geen vuil meer in (!!) de lak zit.

Doe een klein beetje verf aan het puntje van de sateprikker, en breng dit stipje voor stipje aan in één of enkele steenslag gaatjes. Net zo lang tot het putje helemaal opgevuld is. Niet meteen alle gaatjes doen, dan droogt het voordat je het goed kunt krijgen.
Omdat je het met een sateprikker doet, kun je zorgen dat de verf echt alleen in het putje komt, en niet ernaast. Vul zo stap voor stap het hele putje op.

Gebruik daarna (nog voordat het helemaal gehard is) de Scratch X, en een pad, en poets het oppervlak wat je net aangestipt heb helemaal glad. Scratch X is een speciaal spul, dit moet je net zo lang inpoetsen, tot het spul van wit naar transparant is geworden. Desgewenst herhalen, tot het oppervlakte honderd procent glad is. Ook de putjes moet niet meer te voelen zijn , en als het goed is ook niet meer zichtbaar zijn, omdat je door het poetsen gezorgd hebt dat er geen verf restjes rondom het putje zitten, maar alleen in het putje zelf.

Doe zo putje voor putje, of bij die motorkap van het plaatje vijf putjes tegelijk of zo. Elke keer meteen weer goed poetsen met scratch X, zodat het glad blijft voordat de verf gehard is.

Als je zo de hele motorkap hebt gedaan, en het voelt weer 100% glad aan, kun je met het polijst middel aan de slag. Dit is de laatste handeling om alles echt helemaal egaal glad te krijgen. Als dit helemaal klaar is zijn de putjes in ieder geval niet meer te voelen, en ook nauwelijks meer te zien. Natuurlijk als je met je neus er op gaat staan, zie je misschien kleine kleurverschillen, maar dit is vele malen minder dan gewoon lomp aanstippen.

Als laatste de auto gewoon helemaal in de wax zetten zoals een ieder natuurlijk ieder half jaar doet.. :twisted: :twisted:

Op deze manier moet het helemaal goed gaan. Kost wel wat aan materialen, dat Meguiars spul is niet goedkoop. Maar het is allicht goedkoper dan de motorkap spuiten, en je kunt het spul natuurlijk ook gebruiken voor de rest van de auto. Zodat de rest net zo mooi glanst als de motorkap die net gedaan is.
Johnny V
2nd Gear member

Bij mij op de zaak krijgen we binnenkort net zoiets . Dit ( de lak )wordt met een airbrush spuit op de steenslag plekjes gespoten . Na het opbrengen worden de plekjes met een doek met een bepaalde vloeistof gepoetst en dan blijft de lak in de putjes achter . De rest wrijf je weg. Hierna wordt het geheel gepolijst.
Het resultaat ziet er in vergelijk met bijtippen goed uit . En prijstechnisch is het ook interresant.
Ik zou zelf toch voor spuiten gaan , maar dat ligt er maar net aan hoe precies je bent en aan de beschikbare euro's.
Dus kort gezegd voor het oog leuk maar spuiten is in mijn ogen beter.
BertjeB
3rd Gear member

@gmid:
ik bewonder je uithoudings- en doorzettingsvermogen =D>
maar bij een motorkap met 30-50 of misschien wel meer plekjes.........geeft het toch te denken.

@johnny v:
dat heet spotrepair en werkt prima maar is ook best arbeidsintensief heb ik begrepen.
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.

Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.

Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
Caerbannog
5th Gear member
Contacteer:

NIET aanstippen, wordt lelijk, je krijgt een paddestoel dan.

Informeer eens bij eens schadehersteller naar het smart-chip systeem.
Dit valt inderdaad onder spotrepair, en is wat Johnny V noemt.
Dit is vrij goedkoop, en je ziet er bijna niets meer van. Natuurlijk is het minder mooi als volledig spuiten, maar ook veel goedkoper. Een schadehersteller hier in de buurt heeft het. (www.bospostema.nl)
Dit is voor jou alleen wel een beetje ver rijden.... Zoek op internet eens met de zoekwoorden "smartrepair" en "smartchip". Er is vast wel iemand in de buurt die het ook doet :)
Suk6!
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Rsport
3rd Gear member
Contacteer:

Spot repair, dat kun je ook altijd zien bij de grote beurt op veronica. Dat is gewoon het plekje bijspuiten/aanstippen en het te veel aan verf eraf poetsen.

Waarom zou je dat niet zelf kunnen doen voor vrijwel het zelfde resultaat maar voor veel minder kosten? ;)
Volvo 480 GT-Turbo 1995
Volvo V40 T4 1998
Volvo 460 1.7 GLE 1990
Volvo 850 TDI 1996
Volvo 480 Turbo 1994
Volvo 850 2.3 T5 automaat 1994
Volvo 460 2.0 Sports Line 1995
Volvo 460 1.8 1996
Volvo 460 1.6 1995
Volvo 480 GT-Turbo 1994
Volvo 480 Turbo 1993
Gmid
3rd Gear member
Contacteer:

BertjeB schreef:@gmid:
ik bewonder je uithoudings- en doorzettingsvermogen =D>
maar bij een motorkap met 30-50 of misschien wel meer plekjes.........geeft het toch te denken.
In uren poets ik meer dan dat ik in m'n volvo rijdt, dus daar zou het ook aan kunnen liggen. :D

:wink:
Caerbannog
5th Gear member
Contacteer:

Rsport schreef:Spot repair, dat kun je ook altijd zien bij de grote beurt op veronica. Dat is gewoon het plekje bijspuiten/aanstippen en het te veel aan verf eraf poetsen.

Waarom zou je dat niet zelf kunnen doen voor vrijwel het zelfde resultaat maar voor veel minder kosten? ;)
Je kan ook zelf gaan spuiten met een spuitbus en afplakken met kranten.
Ook papier, ook verf. Niet hetzelfde resultaat.

Je kan je natuurlijk ook opgeven voor de grote beurt met Jorinde!
Afbeelding
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Bottleneck
2nd Gear member

even dit topic weer uit het stof gehaald.. Net ook auto uitvoerig gewassen en laten glimmen (door een spulletje dat ook voor boten gebruikt wordt, goed spul!), en dan word je weer met je neus op de motorkap met steenslag gedrukt, héél irritant! Dat zijn van die dingen waarop je geen invloed hebt, net zoals een kras op mijn portier (welke lul heeft dat gedaan %$@#!).. En zojuist weer nieuwe lichte parkeerschade ontdekt op mn achterbumper (had ik maar een trekhaak...). Daar word je niet vrolijk van!
VOLVO S40 1.9 T4
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

tsja, voor mij is een auto toch in principe een gebruiksvoorwerp om van A naar B te komen, en dan maakt wat steenslag of een krasje ook niet uit; ook met mijn klassiekers die ik vaak voor rallywerk inzet ontkom ik niet aan krasjes etc., zie je van een paar meter toch niet, en als je erin zit al helemaal niet; kan ik me ook echt niet druk over maken, slecht voor je gezondheid, er zijn belangrijker zaken in 't leven......
Bottleneck
2nd Gear member

Hm, ik zie mn fiets als een gebruiksvoorwerp, maar mn auto gaat toch wat verder dan alleen dat. Anders had ik wel een Alto gekocht :razz: Af en toe spuit ik mn gal over krassen en steenslag (vooral als je net fanatiek je auto in de glim hebt gezet), das goed voor je gezondheid, effe afreageren ;)
VOLVO S40 1.9 T4
Amieke850
4th Gear member

Steenslag? Daar kan ik nou absoluut niet mee zitten, ik was/ poets mijn auto overigens ook heel weinig [exterieur!], eea geeft mijn robuuste Volvo eigenlijk wel een macho en stoer tintje... ja, ik zou bijna zeggen:
hoe viezer-hoe beter :tongue3:

Kijk, daar gaan we:

Afbeelding

Vies en vol met steenslag!
ANNEMIEKE'S
Afbeelding
850 GLE 2.5I
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”