Heb niet echt in de zoekfunctie iets kunnen vinden.
Vandaag in een 2005 R en 2002 T5 GT gereden en mij viel het op dat de bak feller lijkt te reageren dan de gewone AT. Bijvoorbeeld vanuit stilstand wegrijden grijpt de GT veel abrupter aan, ook in z'n achteruit. Ook na rustig rijden leek het niet te veranderen, dus veronderstel ik dan dat de GT geen "lerend" vermogen heeft zoals de normale AT. Bij mijn eigen T5 merk ik gelijk verschil als ik rustig rijdt of snel. Maar bij wegrijden vanuit stilstand, grijpt hij altijd hetzelfde (lees: rustig) aan. De GT lijkt dit dus altijd (?) snel te doen. Daardoor komt ie op mij wat minder relaxt over dan de normale AT.
Klopt het dat de GT geen "lerend" vermogen heeft en altijd op een fanatiekere/agressievere manier schakelt dan de normale AT?
De normale AT komt op mij nl. zoveel relaxter over bij accelereer en terugschakelen, terwijl ze beiden even snel zijn qua acceleratie?
gr. Edwin.
ps. bij de 2002 T5 viel mij op de gasklephuischeck op dat er een ander spruitstuk en totaal ander soort gasklephuis op zat?
Verschil automaat en GT
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
De Geartronic heeft wel degelijk een adaptieve functie. Hij past zich aan de gebruiker aan. Als dit de eerste auto is met een GT waarin je hebt gereden is dat wel een erg snelle conclusie. Mijn Geartronic schakelt zijdezacht.
Er kunnen dus meerdere oorzaken zijn voor dat stugge schakelen. Olie niet meer goed, vorige berijder had een zeer zware rechtervoet, schakelmechanisme versleten, enz....
Er kunnen dus meerdere oorzaken zijn voor dat stugge schakelen. Olie niet meer goed, vorige berijder had een zeer zware rechtervoet, schakelmechanisme versleten, enz....
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Mijn GT schakelt prima en zacht. Van de week in een 2003 R gereden en ook die GT deed het prima
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Het schakelen zelf, het schakelmoment zèlf zeg maar, is ook niet het twijfelpunt, dat ging bij beiden net zo zijdezacht als bij m'n eigen AT.
Waar ik echt veel verschil merkte was het wegrijden vanuit stilstand, dat ging bij de GT veel abrupter/feller/plotseling inééns, bij mijn AT gaat dat geleidelijker/soepeler.
Daarnaast vond ik de GT sneller terugschakelen bij het versnellen. Net alsof hij niet "op koppel" wil accelereren zoals bij mijn AT. Daarmee bedoel ik dat wanneer ik gas geef met bijv. 1/4 gaspedaal intrappen de AT niet terugschakeld maar gewoon versneld zonder terugschakelen? De GT schakelt gelijk terug en ook heel snel weer op? Ik heb nu met 3 GT's geredem, een 2006 D5, 2005 R en 2002 T5 en alledrie hetzelfde beeld?
Maar als de GT òòk adaptief is, kan het dan zijn dat de schakelelectronica anders, n.m.m. agressiever/nerveuzer, is dan de gewone AT?
En waarom zou dat dan zijn, de GT is i.i.g. niet sneller dan de AT, sterker nog ik heb de indruk dat de T5 AT sneller is dan de T5 òf R met GT.
Gr. Edwin.
Waar ik echt veel verschil merkte was het wegrijden vanuit stilstand, dat ging bij de GT veel abrupter/feller/plotseling inééns, bij mijn AT gaat dat geleidelijker/soepeler.
Daarnaast vond ik de GT sneller terugschakelen bij het versnellen. Net alsof hij niet "op koppel" wil accelereren zoals bij mijn AT. Daarmee bedoel ik dat wanneer ik gas geef met bijv. 1/4 gaspedaal intrappen de AT niet terugschakeld maar gewoon versneld zonder terugschakelen? De GT schakelt gelijk terug en ook heel snel weer op? Ik heb nu met 3 GT's geredem, een 2006 D5, 2005 R en 2002 T5 en alledrie hetzelfde beeld?
Maar als de GT òòk adaptief is, kan het dan zijn dat de schakelelectronica anders, n.m.m. agressiever/nerveuzer, is dan de gewone AT?
En waarom zou dat dan zijn, de GT is i.i.g. niet sneller dan de AT, sterker nog ik heb de indruk dat de T5 AT sneller is dan de T5 òf R met GT.
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8512
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Maar de ene auto is een T5 en de andere een R, die zullen toch ook een ander motorkarakter hebben ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Niet echt, de R klinkt luider en brult meer, ook de uitlaat hoor je meer, veercomfort is uiteraard ook heel anders, zeker in Advanced. Een echte Racebeleving. De T5 is veel stiller, maar qua snelheid geen verschil merkbaar. De R met GT zou volgens de brochure 0,2 seconden langzamer zijn dan een de T5 met AT? De 0-100 tijd van een T5 met GT weet ik zo even niet.BlackcurrantV70 schreef:Maar de ene auto is een T5 en de andere een R, die zullen toch ook een ander motorkarakter hebben ?
Qua beleving lijkt de R sneller, maar dat licht m.i. puur aan de combinatie van vering/geluid ed. De R MT is wel veel sneller. Maar daar gaat het mij niet om, wel om de duidelijke verschillen in schakel gedrag. Qua schakel gedrag reageerde de T5 GT hetzelfde als de R GT en beiden dus totaal anders dan een T5 AT, al dan niet in adaptieve relaxte of sport modus.
Ik dacht altijd dat de GT een AT met zelfschakelmogelijkheid was maar denk nu dat dit toch niet zo is. Zelfs in de adaptieve sportmodus is de AT minder fel dan de GT...Ik kan ook nergens vinden dat de GT ook adaptief is.
Toch wel even belangrijk om te weten bij het zoeken naar een T5 met AT of GT danwel R met GT.
gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!