juiste stand van krukas vinden

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Hallo,

Heb gezocht, geen antwoord kunnen vinden (op forum en internet)
Voor mijn 123 ignition te monteren zou ik mijn nokkenas in stand 1 moeten zetten.

Hoe doe ik dat (in de vrij met een dopsleutel de poelie verdraaien?) en hoe weet ik dat ie in de juiste stand staat? (ergens merktekens?)

Zoals je ziet kan ik alleen maar gissen, maar wil het graag zeker weten, de rest van het omwisselen zou kinderspel zijn.

B.v.d,
Martijn
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

op de krukaspoelie staat het obd merkteken.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Ik kan niet vinden (google) wat het obd merkteken is. Heb nog niet gekeken of ik het op de poelie zie staan, maar dat zal wel te zien zijn, maar dan rest mij de vraag: Wáár moet het teken staan om de door mij gewenste positie te krijgen? Of moeten er twee merktekens op één of andere wijze samen een bepaalde positie krijgen?
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

wat wordt er bedoeld met stand 1?
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

@ B-lennium: goede vraag. Door mijn gebrek aan kennis is mijn vraag waarschijnlijk onhandig geformuleerd. Maar het gaat er om dat de krukas in de juiste stand moet worden gezet voor het ontsteken van de 1e cilinder.
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Anders een bougie eruit draaien en de zuiger van de eerste cilinder bovenin zetten,er staat een klein streepje op de krukaspoelie als het goed is..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Hoef/kan ik dit dan niet checken met een voelermaatje/klepstelplaatje onder het kleppendeksel? (als ik nu echt raar praat, hoor ik het wel.) Kleppen zijn 5000km geleden gesteld, blijft de pakking heel na demontage?

Of kan inderdaad gewoon de 1ste cilinder bovenin zetten?
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Welke motor hebben we het eigenlijk over? Zit de oude verdeler er nog op? Hoop het wel, dat maakt het een stuk eenvoudiger om uitteleggen!
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Van cilinder 1 de zuiger bovenin zetten,,de kleppen van cilinder 4 staan dan op tuimelen en lichten,open dicht dus,dan staat cilinder 1 op ontsteken,daar moet je dus de ontsteking op afstellen.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

B23 en alles zit er nog op, auto rijdt dagelijks.

Voor de belangstellende: heb net ook een link met foto's van de auto gepost. (heeft verder niks met dít topic te maken)
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=964988#964988
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Laatst ben ik ook bezig geweest met het uitlijnen van de distributie van m'n B23. Zie de foto's op mijn blog voor de standen en merktekens.
http://www.oudevolvo.nl/blog/2011/11/30 ... utie-b23e/
Volgens mij wordt met "stand 1" de situatie zoals op foto 1 en 2 bedoeld.
De rotor van de verdeler wijst dan naar rechtsvoor (links als je voor de auto staat), daar waar de bougiekabel op de verdeelkap zit die naar cilinder 1 gaat.
Als je de bougie van cilinder 1 eruit draait, kun je dan met een schroevendraaier voelen dat de zuiger boven is.
De nokken van die cilinder staan dan in een V naar boven (maar dan moet wel het deksel eraf).
Als de plastic kap van de distributieriem er nog op zit, zie je daar onderaan merktekens en moet hij op 0 staan.

Mooie auto heb je trouwens!
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Bedankt voor de link en het compliment, ook een leuke site trouwens 'oudevolvo', daar staat ook het e.e.a. over de 123 ontsteking, was er al eerder bij uitgekomen bij het zoeken naar info en ervaringen.
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Nou het zit erin, kwam er toch niet helemaal zelf uit, heb het maar door mijn monteur laten afmaken. Hij loopt nu al rustiger, hoewel hij nog niet perfect afgesteld staat. Woensdag gaat hij aan de co-meter, zal het wel helemaal goed komen. Nu vindt hij een koude start niet zo leuk, daarna, heerlijk rustig, er zal dus nog wel verbetering te halen zijn.
Helaas heb ik niet kunnen meekijken toen monteur eraan heeft gewerkt, ook ik moet af en toe op mijn werk verschijnen. Kan verder dus geen verslag uitbrengen. Behalve dat het tandwieltje moeizaam van de oude ontsteking te krijgen was, heb het, zacht metalen, spietje eruit moeten boren.
Toch bedankt voor het meelezen,- denken en eventueel reageren.
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”