Basis is dat hij 5 cilinders heeft, voor de rest kan een benzine geen basis voor een diesel vormen.MarioC70 schreef:Volgens de documentatie die ik hier bij Volvo lees,is het een apart ontwikkelde diesel motor van volvo die D5,er staat ook nergens dat hij ontwikkeld is op basis van de 5 cilinder benzine motor.JCF schreef:Ik bedoelde uiteraard Volvo's eerste EIGEN dieselmotor, niet de ingekochte motoren. En de basis van het blok is wel degelijk de 5 cl bzninemotor uit 1991, dus ontworpen in de jaren voor 1991, en dat is technisch gezien al weer even terug..
Het is beslist geen slechte motor, dat niet, maar mijn punt betreft de 'laufkultur', en die is, zowel voor de diesel vijcylinder als de benzinevarianten bij stationairloop zeker niet rustig. Staande voor een stoplicht loopt een Renault clo 1.4 16V een stuk stiller, bij de 2.4 van de V70 hoef je niet op de toerenteller te kijken of je motor nog loopt...
Overigens hebben deze motoren dus twee gezichten, want zodra je rijdt, zijn het heerlijk soepele en stille motoren met veel koppel bij lage toeren, en nog zuinig ook. Dus verfijnd en onrustig tegelijk, heel apart.
Ik mag aannemen dat de documentatie van volvo aardig klopt.
Alle motoren hebben een basisnergen voor het jaar 1900.