Beste forumleden,
Niet zo lang geleden bestookte ik jullie nog met vragen over een mogelijke 2.4T met meer dan 3 ton op de teller. Mijn zoektocht naar een nieuwe Volvo sluimert door. De ervaringen met mijn huidige V70 classic (3 ton gepasseerd), de betrouwbaarheid en het uitmuntende weggedrag laten alle andere merken links liggen. Uitgebreide oriëntatie leidt mij nu naar een S60, i.p.v. een V70. De ruimte is uiteraard niet te vergelijken, maar voor ons gezin is een sedan ook interessant, zeker gezien de aanschafprijs van een dergelijke wagen met ca. 2 ton op de teller en zo'n 10 jaar oud.
Nu heb ik een algemene vraag. Wij rijden om en nabij de 22.000 km per jaar. Een automaat zou ik zeer prettig vinden, maar zelf schakelen is niet uit den boze. Hoe houdt een automaat zich t.o.v. een handgeschakelde bak en hoe uit zich dit in verbruik? En wat is, eveneens qua verbruik, het interessantste: een 2.4 (140 of 170 pk), een 2.4T (200 pk) of misschien beter een D5 (163 pk).
Kortom: welke combinatie van motor en transmisie zouden jullie mij aanbevelen. Ook nu weer ben ik nieuwsgierig naar jullie oordeel.
Daarnaast nog een specifieke vraag: zit er achter een HU-803-radio altijd een high-performance geluidssysteem?
Ten slotte: wat kan ik in alle redelijkheid qua prijs verwachten bij inruil of particuliere verkoop van een goed onderhouden donkerblauwe V70 2.5 Europa met iets meer dan 3 ton op de teller?
Met vriendelijke groet,
VRW
Aankoop Volvo S60
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 01.10.2008 - 22:47
Bij Johan Ensink in Goor zag ik deze wagen staan: http://tinyurl.com/723rsje. Dit geeft misschien een indicatie van wat ik zoek. Kent iemand de dealer (er staat meer moois) en kent iemand de auto (al dan niet persoonlijk).
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9317
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Verbruik van een D5, de mijne doet 1:18,4 (gemiddeld over 75.000km dus wel betrouwbaar). Dat is een handbak.
HU-803 is dacht ik standaard met HP (en PA200 zeker?), niet standaard met premium luidsprekers en PA300 versterker.
HU-803 is dacht ik standaard met HP (en PA200 zeker?), niet standaard met premium luidsprekers en PA300 versterker.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Discovery
- 5th Gear member
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
- Locatie: Delft
Met 22k zeker een diesel gaan rijden. 2.4d is al een prima motor, kom je makkelijk mee in het verkeer en bij rustige rijstijl doet die 1:20+. D5 iets hoger verbruik, maar dat krijg je weer terug door het extra koppel en hoger vermogen. Automaat zorgt voor een flink meerverbruik, maar is wel een stuk comfortabeler. Benzine zou ik links laten liggen, wordt veel duurder in kosten per km.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 01.10.2008 - 22:47
Wat ik ook belangrijk vind, is dat de motor bij, laten we zeggen 120 km/u mooi stil is. De 2.4d zal ongetwijfeld meer toeren maken bij deze snelheid dan de D5. Merk je dat in het aantal decibels in de auto?Discovery schreef:Met 22k zeker een diesel gaan rijden. 2.4d is al een prima motor, kom je makkelijk mee in het verkeer en bij rustige rijstijl doet die 1:20+. D5 iets hoger verbruik, maar dat krijg je weer terug door het extra koppel en hoger vermogen. Automaat zorgt voor een flink meerverbruik, maar is wel een stuk comfortabeler. Benzine zou ik links laten liggen, wordt veel duurder in kosten per km.
De auto wordt vooral gebruikt voor woon-werkverkeer en dat zijn ritjes van zo'n 15 km heen en terug met voornamelijk 70- en 80-km-wegen. Doe je hier een dieselmotor plezier mee?
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9317
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
D5 handbak zit bij 80km op 1600rpm, bij 100km ong 2050-2100rpm, 120km is zo'n 2500-2600rpm.
Laatste (en eerste) keer dat ik meer reed in een 2.4D heb ik er op gelet, en die deed hetzelfde.
70/80km per uur doe ik met mijn D5 constant, dat spaart wel wat roet zeggen ze, maar dat kan je er wel uit blazen als je de snelheid verdubbelt.
Dankzij die 80km/u rijdt de mijne 1 op 18.
22dkm zou ik ook met een diesel doen, en 2e hands prijs zal voor 2.4D en D5 niet veel verschil maken.
Oja geluid. Bij 120 hoor je de motor wel, maar het irriteerd me niet of zo. Ik hoor meer wind over de voorruit en spiegels dan de motor.
Laatste (en eerste) keer dat ik meer reed in een 2.4D heb ik er op gelet, en die deed hetzelfde.
70/80km per uur doe ik met mijn D5 constant, dat spaart wel wat roet zeggen ze, maar dat kan je er wel uit blazen als je de snelheid verdubbelt.
Dankzij die 80km/u rijdt de mijne 1 op 18.
22dkm zou ik ook met een diesel doen, en 2e hands prijs zal voor 2.4D en D5 niet veel verschil maken.
Oja geluid. Bij 120 hoor je de motor wel, maar het irriteerd me niet of zo. Ik hoor meer wind over de voorruit en spiegels dan de motor.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Ik betwijfel dat een 2.4D binnen meer lawaai maakt dan een D5.
Ik wil je nog wel een tip meegeven vanuit de praktijk van de handel. Let vooral op de technische staat van de auto en pas daarna op de uitrusting. Hetzelfde geld ook voor kleuren e.d. Zo'n HP audio klinkt geweldig, maar als je er op de vluchtstrook naar moet luisteren is ook niet alles
Wat je voor je oude auto terug kan verwachten bij particuliere verkoop is vaak net zo veel als je er zelf voor zou willen betalen bij particuliere aankoop
Succes!
Ik wil je nog wel een tip meegeven vanuit de praktijk van de handel. Let vooral op de technische staat van de auto en pas daarna op de uitrusting. Hetzelfde geld ook voor kleuren e.d. Zo'n HP audio klinkt geweldig, maar als je er op de vluchtstrook naar moet luisteren is ook niet alles

Wat je voor je oude auto terug kan verwachten bij particuliere verkoop is vaak net zo veel als je er zelf voor zou willen betalen bij particuliere aankoop

Succes!
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Jeroen Spock, daar weet jij wel een antwoord op.Ik betwijfel dat een 2.4D binnen meer lawaai maakt dan een D5.
Helemaal mee eens maar: onderschat de 2.4D NIET, dat rijdt "Volvo", zoals vroeger met de good old B23!2.4d is al een prima motor, kom je makkelijk mee in het verkeer en bij rustige rijstijl doet die 1:20+. D5 iets hoger verbruik, maar dat krijg je weer terug door het extra koppel en hoger vermogen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
2.4d 130pk GT met de juiste tuning kan ik je zeer aanraden, zelf 1 op 18, en zeker probleemloos.
Zou zeker in zo'n auto geen roerstok nemen.
Suc6
Zou zeker in zo'n auto geen roerstok nemen.
Suc6
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
- mehrzahl
- 3rd Gear member
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
- Locatie: Etten-Leur
Ik lees hier verbruikscijfers die een Polo Bluemotion nog zouden doen verbleken. 1:18 en 1:20?? Ik haal met een S60 D5 handbak 1:14.5; en met een V70 2.4D GT6 haal ik 1:12,8 (klik maar eens op de benzinepompjes in mijn signature). En dat zijn realistische waarden. Wie rijdt er een hele tank leeg met de cruise op 80 km/h? Een ritje van 15 km met een diesel per ritje is veel te weinig, dan komt hij niet eens op temperatuur.
BTW...een V70 classic met de bullitproof 2.5 met maar 3 ton op de klok, die is net op de helft van zijn levensduur. Waarom rijd je die niet op?
BTW...een V70 classic met de bullitproof 2.5 met maar 3 ton op de klok, die is net op de helft van zijn levensduur. Waarom rijd je die niet op?
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Ik heb in der tijd met mijn D5 S60 elk verbruik tussen 1:5 en 1:20 gehaald. Het is maar net wat je met je voet doet 

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 01.10.2008 - 22:47
Omdat ik wel heel erg mijn best moet doen om 1 op 11 te rijden. Dat wil zeggen dat ik in het algemeen 1 op 10 haal en dat vind ik te veel.mehrzahl schreef:Ik lees hier verbruikscijfers die een Polo Bluemotion nog zouden doen verbleken. 1:18 en 1:20?? Ik haal met een S60 D5 handbak 1:14.5; en met een V70 2.4D GT6 haal ik 1:12,8 (klik maar eens op de benzinepompjes in mijn signature). En dat zijn realistische waarden. Wie rijdt er een hele tank leeg met de cruise op 80 km/h? Een ritje van 15 km met een diesel per ritje is veel te weinig, dan komt hij niet eens op temperatuur.
BTW...een V70 classic met de bullitproof 2.5 met maar 3 ton op de klok, die is net op de helft van zijn levensduur. Waarom rijd je die niet op?
Een snelle berekening levert op dat een diesel mij zo'n €700,- per jaar scheelt, dat betekent dus ca. €60,- per maand. Vermoedelijk rijd ik met een diesel ook gemakkelijk wat meer.
Ik hoop met een wat nieuwere auto er behalve in verbruik er ook in kilometers op vooruit te gaan. Je begint te merken aan de rammeltjes en kraakjes dat de 'good old classic' 15 jaar oud is en 3 ton heeft gelopen.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21203
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Hahaha idd ik let er niet meer op, dat brandstof verbruik..mehrzahl schreef:Ik lees hier verbruikscijfers die een Polo Bluemotion nog zouden doen verbleken. 1:18 en 1:20?? Ik haal met een S60 D5 handbak 1:14.5; en met een V70 2.4D GT6 haal ik 1:12,8 (klik maar eens op de benzinepompjes in mijn signature). En dat zijn realistische waarden. Wie rijdt er een hele tank leeg met de cruise op 80 km/h? Een ritje van 15 km met een diesel per ritje is veel te weinig, dan komt hij niet eens op temperatuur.
BTW...een V70 classic met de bullitproof 2.5 met maar 3 ton op de klok, die is net op de helft van zijn levensduur. Waarom rijd je die niet op?
Ik ben zeer in mijn nopjes met het standkacheltje, stoelverwarming en het koppel van het blok nadeel van dit alles is het brandstofverbruik.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 01.10.2008 - 22:47
De afstand van huis naar werk moet ik iets bijstellen, daar komt nog zo'n 10 km bij op. Ik rijd dus ca. 25 km heen en terug.mehrzahl schreef:Ik lees hier verbruikscijfers die een Polo Bluemotion nog zouden doen verbleken. 1:18 en 1:20?? Ik haal met een S60 D5 handbak 1:14.5; en met een V70 2.4D GT6 haal ik 1:12,8 (klik maar eens op de benzinepompjes in mijn signature). En dat zijn realistische waarden. Wie rijdt er een hele tank leeg met de cruise op 80 km/h? Een ritje van 15 km met een diesel per ritje is veel te weinig, dan komt hij niet eens op temperatuur.
BTW...een V70 classic met de bullitproof 2.5 met maar 3 ton op de klok, die is net op de helft van zijn levensduur. Waarom rijd je die niet op?
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
mijn s60 had een gt5 denk ik maar de meeting was met een rit naar Berlin en terug, vergeet niet dat ik ook Rica tuning had en een K&N luchtfilter, mijn huidige xc60 gt6 2.4d-175pk is een echt wel minder zuinig en met pijn en moeite is 1 op 16 haalbaar, motor is nog geheel orgineelmehrzahl schreef:Ik lees hier verbruikscijfers die een Polo Bluemotion nog zouden doen verbleken. 1:18 en 1:20?? Ik haal met een S60 D5 handbak 1:14.5; en met een V70 2.4D GT6 haal ik 1:12,8 (klik maar eens op de benzinepompjes in mijn signature). En dat zijn realistische waarden. Wie rijdt er een hele tank leeg met de cruise op 80 km/h? Een ritje van 15 km met een diesel per ritje is veel te weinig, dan komt hij niet eens op temperatuur.
BTW...een V70 classic met de bullitproof 2.5 met maar 3 ton op de klok, die is net op de helft van zijn levensduur. Waarom rijd je die niet op?
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 01.10.2008 - 22:47
Iemand zei eens (of schreef op dit forum) dat een 170 pk zuiniger is dan een 140 pk omdat de auto iets meer vermogen heeft om die 1500 kilo voort te bewegen. Klopt dit, of is dit een fabeltje?euerw schreef:mijn s60 had een gt5 denk ik maar de meeting was met een rit naar Berlin en terug, vergeet niet dat ik ook Rica tuning had en een K&N luchtfilter, mijn huidige xc60 gt6 2.4d-175pk is een echt wel minder zuinig en met pijn en moeite is 1 op 16 haalbaar, motor is nog geheel orgineelmehrzahl schreef:Ik lees hier verbruikscijfers die een Polo Bluemotion nog zouden doen verbleken. 1:18 en 1:20?? Ik haal met een S60 D5 handbak 1:14.5; en met een V70 2.4D GT6 haal ik 1:12,8 (klik maar eens op de benzinepompjes in mijn signature). En dat zijn realistische waarden. Wie rijdt er een hele tank leeg met de cruise op 80 km/h? Een ritje van 15 km met een diesel per ritje is veel te weinig, dan komt hij niet eens op temperatuur.
BTW...een V70 classic met de bullitproof 2.5 met maar 3 ton op de klok, die is net op de helft van zijn levensduur. Waarom rijd je die niet op?
En bij een automaat: is een geartronic meer of minder duurzaam dan een 'gewone' automaat? En hoeveel scheelt een automaat in verbruik? Ik lees hier dat een 170 pk at 1 op 12 haalt...
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
1:18 op een ritje naar Berlijn, nou dan haal ik echt niet haha, meer 1:5, zeker vanaf Maagdenburg.
Maar zoals ik boven al aangaf, het ligt meer aan de bestuurder dan aan de auto
Maar zoals ik boven al aangaf, het ligt meer aan de bestuurder dan aan de auto

- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
klopt kon heen en terug niet echt doorrijden ivm de drukteDawnBlueED schreef:1:18 op een ritje naar Berlijn, nou dan haal ik echt niet haha, meer 1:5, zeker vanaf Maagdenburg.
Maar zoals ik boven al aangaf, het ligt meer aan de bestuurder dan aan de auto

XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
- mehrzahl
- 3rd Gear member
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
- Locatie: Etten-Leur
Misschien is het veelzeggender als je de verbruikscijfers van een groep bestuurders met dezelfde auto vergelijkt:
S60 D5 hand: gemiddeld 6,7l/100 km
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... owerunit=2
S60 D5 auto, 7,5l/100 km (+12%):
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... owerunit=2
Voor de V70 is dat 7,0 (hand) en 7,7l (auto)/100km. Ik ben dus heel erg gemiddeld qua verbruik! Die 1:18 en 1:20, daar zou ik niet mee rekenen.
Even een achterkant van een sigarendoosje: voor de Classic ben je dan 4600 Euro per jaar kwijt aan benzine + MRB, voor een S60 D5 hand 3700, en aut 3950. Het verschil is nog een paar honderd euro minder omdat het onderhoud van een D5 duurder is (o.a. olie). Tel daar het risico van een andere auto bij op (en het meeste onderhoud heb je tussen 2 en 3 ton is mijn ervaring), en ik denk dat je qua kosten er niet op vooruit gaat.
Blijft over dat je graag een andere auto wil - emotie wint het altijd van ratio.
Oh ja BTW: een 170 pk automaat haalt gemiddeld géén 1:12. Sorry.
S60 D5 hand: gemiddeld 6,7l/100 km
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... owerunit=2
S60 D5 auto, 7,5l/100 km (+12%):
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... owerunit=2
Voor de V70 is dat 7,0 (hand) en 7,7l (auto)/100km. Ik ben dus heel erg gemiddeld qua verbruik! Die 1:18 en 1:20, daar zou ik niet mee rekenen.
Even een achterkant van een sigarendoosje: voor de Classic ben je dan 4600 Euro per jaar kwijt aan benzine + MRB, voor een S60 D5 hand 3700, en aut 3950. Het verschil is nog een paar honderd euro minder omdat het onderhoud van een D5 duurder is (o.a. olie). Tel daar het risico van een andere auto bij op (en het meeste onderhoud heb je tussen 2 en 3 ton is mijn ervaring), en ik denk dat je qua kosten er niet op vooruit gaat.
Blijft over dat je graag een andere auto wil - emotie wint het altijd van ratio.
Oh ja BTW: een 170 pk automaat haalt gemiddeld géén 1:12. Sorry.
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html