Startprobleem 440 2.0i GLT

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Nevada
Starter

Hallo,
Mijn vader heeft een 440 2.0i automaat uit 1994.
Sinds enige tijd had hij het volgende probleem: als hij de sleutel in de startstand draaide, dan gebeurde er niks, de auto wilde niet starten.
Alle andere dingen deden het wel normaal.
Ik heb toen gemeten op de startmotor en deze kreeg wel gewoon 12V bij een startpoging, dus gingen we ervan uit dat de startmotor defect was en hebben we deze vervangen.
Het probleem was toen opgelost, maar nu na een dikke week is precies hetzelfde probleem er weer terug.
Ik heb nog de kans niet gehad om de auto te bekijken en uit te meten, maar het lijkt me sterk dat de nieuwe startmotor alweer kapot zou zijn.
Is dit een bekend probleem en wat zou er nog aan de hand kunnen zijn?
Ik dacht zelf aan een ander probleem nu, wat wel dezelfde symptomen geeft zoals bvb de startonderbreker die defect zou kunnen zijn.
Iroll
6th Gear member

Kan de startonderbreker zijn, of de startblokkering van de automaat. Dat is een schakelaar onder de pook om te voorkmen dat hij start in iets anders als P of N.
Maar je zegt dat er wel 12v bij de startmotor aankomt, dan ik zou eerst eens de massakabel van accu naar startmotor helemaal nalopen. Ook de massa aansluiting op de bak, die gaan oxideren waardoor er slecht contact is. Die aansluiting zit onder het luchtfilterhuis. Is een veel voorkomend euvel en gelukkig simpel optelossen.
Nevada
Starter

Bedankt.
Van die automaat startblokkering kan ik natuurlijk niet zeggen of hij er wel altijd op let of de auto in "P" staat.
Dat van die massakabel ga ik eens nakijken (en het forum op de hoogte houden van de oplossing, natuurlijk)!
Iroll
6th Gear member

Van die automaat startblokkering kan ik natuurlijk niet zeggen of hij er wel altijd op let of de auto in "P" staat.
Het gaat er niet om of de auto alleen in P of N start, maar dat hij OOK niet start in P of N als die stuk is of los zit. In dat geval krijgt de startmotor nl geen 12v in P en N.
Nevada
Starter

Het blijkt dan toch de massa geweest te zijn.
Dik twee weken geleden gedemonteerd, schoongemaakt, beetje WD40 er aan en sindsdien geen problemen meer.
We dachten eerst dat we de startmotor voor niks hadden vervangen, maar na testen bleek deze toch ook defect te zijn.
Twee problemen in dezelfde kring dus, dan ga je al eens in je haar krabben.
Maar goed, nieuwe batterij en startmotor én een propere, goede massaverbinding betekenen weer veel rijplezier...
Nevada
Starter

En het probleem is weer terug.
Een probleem dat ik op mijn 25 jarige ervaring met auto's nog nooit of te nimmer ben tegengekomen blijft op deze Volvo hardnekkig de kop op steken. Zouden de Franse genen er voor iets tusen zitten?
Als ik de tijd heb nog maar eens de contacpunten afschuren. Ik vraag me af hoe schoon en blank Volvo het nodig heeft om goed contact te maken. Dit is gewoon belachelijk!Hoe je er kan in slagen om de verbinding tussen een kabel en het blok middels een gewone bout verkeerd te laten gaan is me een raadsel.
Iets zegt me dat er na deze geen nieuwe Volvo zal komen bij m'n pa...
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”