Op marktplaats staan (al een tijdje) deze onderstaande advertentie:
Mijn vraag is: past deze zo in mijn b20 a moter en heeft het veel zin om deze nokkenas te plaatsen om een standaard setup licht te kietelen?
Graag hoor ik van jullie, misschien zit de adverteerder er wel bij:)
Groetn
http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/o ... nd=10&fs=1
Scherpe nokkenas
- Iroll
- 6th Gear member
Dit is waardeloos voor dagelijks gebruik omdat het vermogen en koppel hoog in de toeren zit. Stationair loopt het ook erg rommelig en onregelmatig en je zal er dure dubbele Webers/Dell Orto's oid op moeten zetten (40 of 45) wil je het aan het lopen krijgen en het vermogen eruit halen. Met de kleine kleppen van een B20A kop is het ook geen goede combo en van het verbruik zal je helemaal niet blij worden. Dit is alleen leuk voor snelheidsrally's of op het circuit.
Met tunen hangt alles af van de componenten, je kan niet zomaar alleen een snellere nokkenas plaatsen. Die kan alleen zijn werk goed doen als ook de brandstof toevoer erop aangepast is en de afvoer van de gassen.
Met tunen hangt alles af van de componenten, je kan niet zomaar alleen een snellere nokkenas plaatsen. Die kan alleen zijn werk goed doen als ook de brandstof toevoer erop aangepast is en de afvoer van de gassen.
- Boele
- 4th Gear member
De beste man had overigens wel een complete weberset te koop voor 550euro. Dan gaat het al een stuk beter.
Als je een scherpe snelle nokkenas wilt, zou ik eens bij Tinustechniek kijken. Hij heeft scherpe nokkenassen die beter zijn ontworpen door vernieuwde technieken.
Als je een scherpe snelle nokkenas wilt, zou ik eens bij Tinustechniek kijken. Hij heeft scherpe nokkenassen die beter zijn ontworpen door vernieuwde technieken.
Groeten, Boele
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
- whitehorsekart
- 5th Gear member
Ben is tegenwoordig http://www.tinustuning.nl voor motortuning en kijk eens hier: http://www.tinustuning.nl/1-onderdelen-nokkenassen.html
(Alle andere upgrades etc. gaan via http://tinustechniek.nl)
(Alle andere upgrades etc. gaan via http://tinustechniek.nl)
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
-
- 4th Gear member
Een 300 duratie nokkenas is echt voor race/rally gebruik.
Ik ben in afwachting van een 280 graden as, dit is op het randje voor straat gebruik.
Samen met een bewerkte kop en programeerbare injectie hoop ik een leuk straat/race blok te bouwen
Ik ben in afwachting van een 280 graden as, dit is op het randje voor straat gebruik.
Samen met een bewerkte kop en programeerbare injectie hoop ik een leuk straat/race blok te bouwen
-
- 2nd Gear member
Dat wordt dus een echte volvo drag race,
Als ik het forum zo gevolgd heb winnen jullie het beiden:p
Ik denk dat ik op het moment blij moet zijn met +- 60pk denk ik:)
In elk geval bedankt voor jullie reacties!
Tegen de tijd dat ik jullie bij kan houden heb ik ook zelf ook een langlopend restauratie topic.
Groeten
Als ik het forum zo gevolgd heb winnen jullie het beiden:p
Ik denk dat ik op het moment blij moet zijn met +- 60pk denk ik:)
In elk geval bedankt voor jullie reacties!
Tegen de tijd dat ik jullie bij kan houden heb ik ook zelf ook een langlopend restauratie topic.
Groeten
-
- 4th Gear member
Drag race? een paar rondjes zandvoort zul je bedoelen 
Ik weet 'toevallig' dat volvo classics in Barneveld nog een 'snelle' nokkenas heeft liggen voor een B20, de as is gebruikt maar in goede staat. misschien leuk om eens mee te experimenteren

Ik weet 'toevallig' dat volvo classics in Barneveld nog een 'snelle' nokkenas heeft liggen voor een B20, de as is gebruikt maar in goede staat. misschien leuk om eens mee te experimenteren
- Boele
- 4th Gear member
Zandvoort? Dan doe ik mee! 

Groeten, Boele
-
- 2nd Gear member
lijkt me erg leuk om zoiets aan te pakken, ik heb even gemailt om te horen wat het ongeveer kosten moet.
Door studie is mijn hoofddoel eerst om de 144 op de weg te houden.
Al veel onderdelen vervangen. (Remblokken+schijven, sportveren, schokdempers, reactiearmrubbers, motor steunen, dynamo, startmotor, waterpomp, stoelen(uit een 460) bekleding (uit een 740), uitlaat. ed
Nu eigenlijk zover dat ik mij wou concentreren op de buitenkant maar als de prijs meevalt dan denk ik wel dat ik hem bestel, vanochtend eruit getrokken door een renault twingo (nieuw dieptepunt).
ik laat het wel even horen hoe het gegaan is. ik probeer wat foto's te uploaden. dan weten jullie ook waar ik aan sleutel:)
zijn er ook nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
mijn compressie bijvoorbeeld. die zit op de achterste op 9.1 en verder naar voren loopt het op naar ongeveer 9.8.
Groeten!
Door studie is mijn hoofddoel eerst om de 144 op de weg te houden.
Al veel onderdelen vervangen. (Remblokken+schijven, sportveren, schokdempers, reactiearmrubbers, motor steunen, dynamo, startmotor, waterpomp, stoelen(uit een 460) bekleding (uit een 740), uitlaat. ed
Nu eigenlijk zover dat ik mij wou concentreren op de buitenkant maar als de prijs meevalt dan denk ik wel dat ik hem bestel, vanochtend eruit getrokken door een renault twingo (nieuw dieptepunt).
ik laat het wel even horen hoe het gegaan is. ik probeer wat foto's te uploaden. dan weten jullie ook waar ik aan sleutel:)
zijn er ook nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
mijn compressie bijvoorbeeld. die zit op de achterste op 9.1 en verder naar voren loopt het op naar ongeveer 9.8.
Groeten!
-
- 2nd Gear member
Hier een foto
Nog met oude velgen, nu zitten er 14 inch stalen velgen onder van een 240
Nog met oude velgen, nu zitten er 14 inch stalen velgen onder van een 240
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 2nd Gear member
En het blok
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 2nd Gear member
Fraaie slangenkuil (niet ongewoon na 40 jaar improviseren). Mist er een aansluiting voor de carterventilatie op het spruitstuk, vandaar dat-ie naar onder de auto verdwijnt?
Comp van 9,1 tot 9,8 bar is wel te laag (11-13 is de norm) maar genoeg om van A naar B te komen.
Deze cil.kop is van het late type, heeft soms de grotere 44 mm kleppen (niet dat dat veel uitmaakt met één carb).
Comp van 9,1 tot 9,8 bar is wel te laag (11-13 is de norm) maar genoeg om van A naar B te komen.
Deze cil.kop is van het late type, heeft soms de grotere 44 mm kleppen (niet dat dat veel uitmaakt met één carb).
-
- 2nd Gear member
Dat met die carterventilatie is opgelost.
Die slangen warboel wil ik nog eens aanpakken, vooral de koelslangen,
die worden ook minder heb ik het idee.
dubbele carbs staan ook nog op de verlanglijst, of een b20e,
hoort officieel ook in mijn volvo thuis. ligt eraan wat alles gaat kosten.
de cilinderkop is afkomstig uit Geldermalsen, daar haalden ze de kop net van een import auto om een gaskop te monteren ivm de verkoopbaarheid. Toevallig was ik daar ( vanuit drachten.) en heb hem toen voor € 50 meengekregen. welke kleppen 'horen' er normaal in te zitten dan?
de motor zelf komt uit mijn eerste auto. die was na 675xxx km helaas in te verre staat van ontbinding)
wellicht om na het antwoord op mijn vraag over de nokkenas een id om een topic over de auto te beginnen.
groetn
Die slangen warboel wil ik nog eens aanpakken, vooral de koelslangen,
die worden ook minder heb ik het idee.
dubbele carbs staan ook nog op de verlanglijst, of een b20e,
hoort officieel ook in mijn volvo thuis. ligt eraan wat alles gaat kosten.
de cilinderkop is afkomstig uit Geldermalsen, daar haalden ze de kop net van een import auto om een gaskop te monteren ivm de verkoopbaarheid. Toevallig was ik daar ( vanuit drachten.) en heb hem toen voor € 50 meengekregen. welke kleppen 'horen' er normaal in te zitten dan?
de motor zelf komt uit mijn eerste auto. die was na 675xxx km helaas in te verre staat van ontbinding)
wellicht om na het antwoord op mijn vraag over de nokkenas een id om een topic over de auto te beginnen.
groetn
Fiat panda 1995
144 1971 758264km
144 grand luxe 1972
Audi a2 1.4
Volvo v40 2.0t phase 2
144 1971 758264km
144 grand luxe 1972
Audi a2 1.4
Volvo v40 2.0t phase 2
-
- 2nd Gear member
De oudere B20 koppen hebben inlaatkleppen van 42 mm. Vooral in combinatie met LPG ben ik zeer tevreden met de B20A (met B20B koppakking voor wat betere compressieverhouding), haal er nog moeiteloos 140 km/u mee en alle 2 cilinderdiesels laat ik staan bij het stoplicht.
- Boele
- 4th Gear member
Bedoel je met twee cilinder diesels de 45km autootjes? :twisted:Grijze144 schreef:en alle 2 cilinderdiesels laat ik staan bij het stoplicht.
Groeten, Boele
-
- 2nd Gear member
O.a. die ja. Ik wilde eigenlijk schrijven "alle auto's met minder dan 4 cilinders" maar daarover heb ik toch wat twijfels.
De 144 is een beest in het diepst van mijn gedachten, maar verder heel gewoon met roest en ventilatieklachten. Vrij naar Drs P.
De 144 is een beest in het diepst van mijn gedachten, maar verder heel gewoon met roest en ventilatieklachten. Vrij naar Drs P.
-
- 2nd Gear member
Past de K nokkenas voor een 240 ook in mijn b20 blok?
http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/v ... ck=1#photo
http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/v ... ck=1#photo
Fiat panda 1995
144 1971 758264km
144 grand luxe 1972
Audi a2 1.4
Volvo v40 2.0t phase 2
144 1971 758264km
144 grand luxe 1972
Audi a2 1.4
Volvo v40 2.0t phase 2
- Boele
- 4th Gear member
Neen, die ga je er niet in krijgen.
Groeten, Boele