olieverbruik 2.0T

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
acecombat
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 01.08.2011 - 16:22

Hey allemaal,

Vandaag op deze mooie zonnige dag de auto een wasbeurt gegeven. Vooraf de olie weer eens gepijld en deze was 2 van de 4 kruisjes.

In november had ik een melding oliepeil laag en toen heeft de dealer het blok met een halve liter bijgevuld. Toen had ik 8000 kilometer gereden sinds de laatste verversing. Nu inmiddels weer 4000 kilometer erop zitten.

Mijn vraag is of dit oliegebruik normaal is voor een turbomotor? We hebben hier ook een S60 2.4 140 pk benzine en die verbruikt nauwelijks olie. Kan het type olie er ook mee te maken hebben? Aanbevolen door Volvo zou er 0-w-30 olie in moeten zitten bij een dealer onderhouden auto.
Volvo S60 2.0T PS Momentum MY2011, maart 2011
Volvo C70 2.4 170PK Summum MY2007, oktober 2006
Volvo S60 2.4 140PK Edition MY2004, mei 2003
Volvo S60 2.0T Edition 2 MY 2006, juli 2005
Opel Astra G, GL, april 2000
witte480
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 12.10.2008 - 20:48

Kan je volgens mij niks van zeggen. Hoe rijd je met de auto? Altijd rustig? Korte stukjes?
Volvo 854 Alter I 2,5 20V 601
Volvo 244 DL 1981 B230FD
Gebruikersavatar
blastaway
5th Gear member
Berichten: 2348
Lid geworden op: 31.05.2007 - 08:06
Locatie: Maastricht

Mijn e doet het niet veel beter. Geen zorgen maken! Is normaal.
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
Gebruikersavatar
acecombat
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 01.08.2011 - 16:22

Ik rij per rit gemiddeld 30 km. Ik wil met optrekken nog weleens het gaspedaal goed intrappen, maar hou mij daarna voornamelijk aan de toegestane snelheid en schakel dan over op cruise control. Dus meestal is het vlot optrekken en daarna cruisen.
Volvo S60 2.0T PS Momentum MY2011, maart 2011
Volvo C70 2.4 170PK Summum MY2007, oktober 2006
Volvo S60 2.4 140PK Edition MY2004, mei 2003
Volvo S60 2.0T Edition 2 MY 2006, juli 2005
Opel Astra G, GL, april 2000
Gebruikersavatar
Ab S
5th Gear member
Berichten: 1037
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

acecombat schreef:..In november had ik een melding oliepeil laag en toen heeft de dealer het blok met een halve liter bijgevuld...
Deze begrijp ik niet helemaal: Als je melding "oliepeil laag" krijgt, dan zit je onder of rond het minimum. Min-max komt overeen met 1.5L. Dus vraag ik me af waarom dealer maar 0.5L heeft bijgevuld.

Ik zou zelf peilen (als de auto minstens een nacht heeft stil gestaan), dan bijvullen tot iets onder max en na 2000 km (of eerder als je het niet vertrouwt) opnieuw meten. Zeker niet wachten tot je een melding krijgt.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

geen zorg. elke motor gebruikt olie, bij je andere is de gebruikte olie aangevuld door andere vloeistoffen condens, benzine etc
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 2328
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

Ab S schreef:
acecombat schreef:..In november had ik een melding oliepeil laag en toen heeft de dealer het blok met een halve liter bijgevuld...
Deze begrijp ik niet helemaal: Als je melding "oliepeil laag" krijgt, dan zit je onder of rond het minimum. Min-max komt overeen met 1.5L. Dus vraag ik me af waarom dealer maar 0.5L heeft bijgevuld.

Ik zou zelf peilen (als de auto minstens een nacht heeft stil gestaan), dan bijvullen tot iets onder max en na 2000 km (of eerder als je het niet vertrouwt) opnieuw meten. Zeker niet wachten tot je een melding krijgt.
mijn garage vult ook altijd maar bij tot de helft tussen min en max van de peilstok. anders bevorder je het olieverbruik
heb een halve liter per 3000km nodig
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
Ab S
5th Gear member
Berichten: 1037
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

acecombat schreef: Toen had ik 8000 kilometer gereden sinds de laatste verversing.
..als je halve liter bijvult van minimum zit je op een derde (0.5L op 1.5L) van het bereik op de peilstok, niet op de helft. Persoonlijk vind ik een derde aan de lage kant. Ik zou vanaf minimum een liter bijvullen, dan zit je op 2/3 van de peillstok. Alles bij koude motor na nachtje stilstaan.

PS: Als ik het goed begrijp is je verbuik 1.5L (= max tot min) per 8000 km, dus 1L op 5300 km. Ik zou me - zoals ook andere forummers zeggen - geen zorgen maken, maar wel in d egaten hoduen of het niet toeneemt door zelf tussentijds peilen. Heb je onder de auto gekeken of je lekkages ziet?

succes en veel rijplezier met de mooie (oude model!) S60!
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Philken schreef:...mijn garage vult ook altijd maar bij tot de helft tussen min en max van de peilstok. anders bevorder je het olieverbruik
M.a.w. als je het oliepeil op het maximum niveau houdt dan gaat hij steeds méér olie verbruiken .........
Hebben ze je dat ook uitgelegd want ik ben wel erg nieuwsgierig waar ze deze wijsheid vandaan hebben.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
Ab S
5th Gear member
Berichten: 1037
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

..Als je over maximum bijvult, wordt de oliedruk te hoog en dan kan er olie lekkage optreden langs de O-ringen. In principe moet je gewoon tot maximum (koude motor) kunnen bijvullen. Ik vul meestal bij tot een paar mm onder maximum en merk geen verschil in oliegebruik als peil hoog of lager staat (neemt lineair met gereden kms af).
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Ab S schreef:..Als je over maximum bijvult, wordt de oliedruk te hoog .......
Het lijkt er misschien op dat ik probeer de boel te stangen of uit te dagen maar dat is beslist niet zo.

Dat als er teveel olie in je carter zit dat dan de oliedruk op zou lopen heb ik ook nooit begrepen.

De oliepomp heeft een maximum opbrengst in ltrs/min (?) en ik begrijp dus niet dat, indien een voorgeschreven olievoorraad van bijv. 5 ltr. die door teveel bijvullen 5.5 of 6 liter zou bedragen, de oliedruk op doet lopen. De maximum opbrengst die de oliepomp door zijn fysieke eigenschappen kan leveren wordt daardoor toch niet groter ?!

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
Ab S
5th Gear member
Berichten: 1037
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

gsx750r schreef:...De maximum opbrengst die de oliepomp door zijn fysieke eigenschappen kan leveren wordt daardoor toch niet groter ?!

Rob
Precies begrijpen doe ik het ook niet. Stel dat het een gesloten systeem is (wat het niet is, omdat er carterventilatie is), en je maakt het volume kleiner door te veel olie in het carter, dan wordt de druk hoger (PV=const)...
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

Om een of andere reden daalt het oliepeil van de bovenste drie kruisjes sneller dan erna. Constant op max willen houden kost dan meer olie dan constant in het midden willen houden.

Te veel olie kan trouwens schadelijk zijn.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

Klok horen luiden en klepel niet zien hangen.
Bij een te hoog olieniveau kan de krukaskeerring gaan lekken omdat de olie te hoog in het carter staat en de kruktap, die normaal afdicht tegen spatolie, vol in de olie staat.
De krukas gaat ook teveel door de olie draaien wat weer extra weerstand geeft en meer olie op de cilinderwanden terecht spat, waardoor hij deze olie weer gaat verbranden.
Ook kan bij bepaalde motoren de carterdruk niet weg en perst hij het met de olie in de inlaat waardoor een diesel op hol gaat en de motorolie als brandstof gebruikt.
In een carter heerst er ook altijd druk door de op en neer gaande zuigers.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 2328
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

lemmer schreef:Klok horen luiden en klepel niet zien hangen.
Bij een te hoog olieniveau kan de krukaskeerring gaan lekken omdat de olie te hoog in het carter staat en de kruktap, die normaal afdicht tegen spatolie, vol in de olie staat.
De krukas gaat ook teveel door de olie draaien wat weer extra weerstand geeft en meer olie op de cilinderwanden terecht spat, waardoor hij deze olie weer gaat verbranden.
Ook kan bij bepaalde motoren de carterdruk niet weg en perst hij het met de olie in de inlaat waardoor een diesel op hol gaat en de motorolie als brandstof gebruikt.
In een carter heerst er ook altijd druk door de op en neer gaande zuigers.
dat is idd de uitleg van de garagist maar aangezien ik de juiste uitleg niet meer wist, wijselijk mijn mond gehouden erover :wink:
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

lemmer schreef:Klok horen luiden en klepel niet zien hangen.
Het is overigens "De kok horen fluiten want die wist niet waar de lepel hing" maar dat maakt verder niet.
Jouw uitleg klinkt zeer plausibel en logisch. Bij al deze dingen had ik nog nooit stilgestaan.

Bedankt !

Nu nog van deze of gene antwoord op mijn vraag over het al of niet bijvullen tot maximum en ik ben weer helemaal 'in de olie' .......

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Vergeet niet dat er ook nog condens in de olie komt. Zeker in de winter en na een paar korte ritten waarbij het water niet kan verdampen. Vul je dus tot aan max dan zit je met wat condens in de olie erbij snel over de max.
Ik vul altijd tot 3/4 tussen min - max, altijd al zo gedaan.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Klok horen luiden en klepel niet zien hangen.

Het is overigens "De kok horen fluiten want die wist niet waar de lepel hing" maar dat maakt verder niet.

Hmmmm, hier is het:
De melk horen klotsen, maar niet weten waar de uier hangt.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
acecombat
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 01.08.2011 - 16:22

Hey allemaal,

ik zie dat mijn verhaal flink wat reacties heeft opgeleverd. Het blijft een lastig met olie maar goed ik zal het verhaal volledig vertellen.

Eind november 2011 rij ik richting Zwolle als aan het eind van de dijk Enkhuizen-Lelystad de boordcomputer meldt oliepeil laag, bijvullen. Bij een parkeerplaats gestopt de auto uitgezet. Na een minuutje opnieuw opgestart en geen melding. Rij weer een stukje en de melding komt opnieuw. Bijna aangekomen in Zwolle besluit om daar naar de dealer te gaan (furness). Aangezien het nog in de garantieperiode is en ik een volvo card heb wordt er niet moeilijk gedaan. De auto wordt ff doorgemeten en er wordt ongeveer een halve liter bijgevuld. De monteur zegt dat het nogal precies luistert hoeveel olie je bijvult. Voor de rest heeft hij geen sporen kunnen vinden dat de auto lekt, en als de bijgevulde olie warm is dan moet de melding van de boordcomputer weg vallen, maar ik krijg toch het advies contact op te nemen met me eigen dealer (Ton van Kuyk, Alkmaar). Dus vrijdagmiddag met TvK contact opgenomen en ik kon maandag langskomen. Op de maandag is de auto doorgemeten en er is niets bijzonders gevonden. Alleen een slangetje voor overdruk op de koppakking is gescheurd en dat moest vervangen worden.

Ik vind het achteraf jammer dat ik vlak daarna het olie zelf niet heb gepeild. Een maand geleden zat het peil tussen de twee en drie kruisjes en afgelopen week op twee kruisjes. De auto staat geregeld meerdere dagen stil, maar nooit ligt er olie onder en het motorblok is ook niet vet.
Volvo S60 2.0T PS Momentum MY2011, maart 2011
Volvo C70 2.4 170PK Summum MY2007, oktober 2006
Volvo S60 2.4 140PK Edition MY2004, mei 2003
Volvo S60 2.0T Edition 2 MY 2006, juli 2005
Opel Astra G, GL, april 2000
BarBaar
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 13.04.2010 - 11:35

Mijn auto is vandaag voor onderhoud naar de garage. Werd net gebeld over de te maken kosten. Dat was even schrikken.

Het was mij al opgevallen dat de auto iets aan olie verbruikt, maar niet schokkend. Reden blijkt een lekkend rubber te zijn bij de krukas (??). Ik ben niet geel technisch, dus weet niet exact wat het is.

Wel duur grapje, 400 euro..
Had: Volvo C30 2.0D Momentum MY08, Cosmic White met een koffie kleurtje :) . 17";, verlaging, Spoilerset, High Performance audio, sportpedalen, sportstuur.
Heeft:Volvo S60 2.0T Momentum 2005, Lunar Gold, beige leer, HU850, GROM, 17"; Orestes/16"; imitatie in de winter, sunroof!
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”