Installatie iMIV classic op HU850 in '05 V70

In deze subrubriek vindt je alles over iMIV en apparaten uit dezelfde categorie
nikske
3rd Gear member

Hoi allen,

heb me eindelijk een imiv-adapter gekocht, kwam eind vorige week toe, en ik kon me al heel de tijd niet inhouden om hem te installeren.

Hier zit ik dan, in de koffer met m'n laptop in de koude (amper 2 graden), de zijkant gedemonteerd, en een kanjer van een vraag.

Ik wil alles aansluiten, lijkt een fluitje van een cent, ook logisch wat waar moet komen, tot ik zie dat ik een HU-aansluiting op m'n imiv-classic mankeer!

Ik heb nochtans alle specificaties doorgegeven en alle verwachtingen van wat ik ermee wil doen, maar ben nu even de kluts kwijt.

En al zeker wanneer ik http://www.volvoforum.nl/viewtopic.php?t=31748 bekijk want hier staat dan wel weer een HU-aansluiting, net zoals in de handleidingen.

Ik heb een HU-850 met tv-tuner (die te supprimeren valt) en DVD-RTI.

Bovendien heb ik nog een platte groene stekker vanuit m'n auto die ik nergens meer kan in stoppen. Maar dat is misschien normaal ....

Wie kan me uit de koude helpen? :)

Groetjes,

Nik
2015 Volvo V60 D2 ps - 2003 Volvo S60 2.4i
Ben
Executive Member
Contacteer:

Om te beginnen zou ik niet in de kofferbak blijven zitten maar gewoon binnen wachten tot er antwoord komt.
Volvotech is regelmatig op het forum dus het zal niet al te lang duren voor je een antwoord krijgt.
Je kunt Volvotech ook even een mailtje sturen :-)
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
nikske
3rd Gear member

Even wat fotomateriaal toevoegen:

Waar de DVD-speler zat:
2 din-stekkers, welke is de TV-tuner en welke is Melbus?
Afbeelding

DVD-speler, mogelijks verkeerd aangesloten aan de iMIV:
Afbeelding

Geen HU-aansluiting:
Afbeelding

Afbeelding

Dus ik heb wat kabelstekkers waarvan ik niet meer weet welke waar moet....
(voornamelijk de platte groene uit m'n wagen en de din-stekkers)
nikske
3rd Gear member

Ben schreef:Om te beginnen zou ik niet in de kofferbak blijven zitten maar gewoon binnen wachten tot er antwoord komt.
Volvotech is regelmatig op het forum dus het zal niet al te lang duren voor je een antwoord krijgt.
Je kunt Volvotech ook even een mailtje sturen :-)
inderdaad, ondertussen ben ik weer in de warmte gekropen :)
Mailtje is reeds verstuurd hoor, maar omdat het zondag is probeer ik hier ook even. Ed en Bob verdienen ook hun rust 8)
nikske
3rd Gear member

ik zit me hier verrot te zoeken om toch voort te kunnen en we leren bij (denk ik) :)

Ik dacht dat die platte groene kabel stroomtoevoer was NAAR m'n DVD (of signaaltoevoer). Zit ik op de site van Volvo wat inbouwhandleidingen te lezen van al wat in m'n auto zit wat ermee te maken kan hebben (RTI, DVD voor de RTI, tv-tuner). En ineens valt m'n euro: die platte stekker is waarschijnlijk stroomtoevoer of signaaltoevoer voor m'n TV-tuner, die ik toch niet meer kan gebruiken. Dus dat die platte groene stekker los hangt te bengelen is niet erg.

Nu nog 't probleem van de HU-aansluiting die ik niet vind. Of een kronkel in m'n hersenen die niet juist ligt :)
nikske
3rd Gear member

Het lijkt alsof dat ik de linkse din-kabel op de eerste foto nu gewoon in m'n DVD moet terugplaatsen .... ?
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Zie mail van net; melbus is tegenwoordig niet meer dubbel uitgevoerd op de imiv, sluit deze aan op de 13 polige van de rti computer.
En zoals in email; groen plat en melbus 13pin(meest centrale op de unit) kunnen er uit want tv tuner is 'obsolete'...
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
nikske
3rd Gear member

dankjewel, en dat op een zondag! Super!

:sunny:
nikske
3rd Gear member

en terug vanuit m'n koffer :)

Het werkt!!!

Dankjewel en 't is ferm de moeite. Nu alles mooi monteren (volgens de handleiding eerst testen en dan pas kabels wegsteken) en dan kan ik beginnen spelen met de geruikershandleiding van de iMiv!

Thanks!

Fotoreportage volgt nog ;)
nikske
3rd Gear member

aan de slag!
en met mooie eland-badge erbij :)

Afbeelding

eerste stappen van de handleiding:
Afbeelding

Dolf, onze kater, is ook wel benieuwd wat baasje daar allemaal uitspookt:
Afbeelding

Afbeelding

Even een dringende vraag posten op dit forum :)
Afbeelding

Zo moet het, en niet anders!
Afbeelding

Achteraf gezien heel logisch, maar ik dacht dat de iMIV tussen HU en DVD/RTI zat + de ontbrekende aansluiting tov de handleiding = verwarring en niet durven.
Maar dankzij de snelle hulp hier toch vooruit geraakt (was gewoon bang een en ander verkeerd aan te sluiten en 't spel om zeep te helpen)
Afbeelding

Eerste zitting weg, nu gaan we pas echt de auto afbreken
Afbeelding

en de tweede....
Afbeelding

Deze mogen naar het museum!
Afbeelding

Deze kunnen best een hulpje van de schroevendraaier gebruiken, en zoals in de handleiding: alleen aan de kromme gedeeltes trekken!
Afbeelding

Afbeelding

Deze mogen eveneens naar de eeuwige stofdozen:
Afbeelding

Het nut ontging me even voor de volgende stap, maar even later werd het duidelijk, de console losmaken zodat ze omhoog getild kan worden.
Afbeelding

Asbakje wegnemen door open te klikken, even naar links trekken en verder naar beneden trekken en vervolgens op het kadertje ervan bovenaan naar beneden te drukken, en met een klein rukje naar achter komt die er uit.
Afbeelding

vuilbakje van de stekker schuiven
Afbeelding

ik stak twee schroevendraaiers onder de console om deze omhoog te houden zodat de stekker er onder door kon getrokken worden (m'n helpende handen waren druk in de weer met koken en spelen)
Afbeelding

en daar is ie!
Afbeelding

maar de lastigste klus komt nog: 't tapijt... Best bijkomend de plastieken dorpelbekleding losmaken (kleine ruk naar boven op drie plaatsen) zodat het tapijt meer speling krijgt.
Afbeelding

Hieronder moet hij tevoorschijn komen...
Afbeelding

Ik heb m'n volledige arm kunnen eronder steken, op een 5-tal cm van waar de stekker doorgestoken werd, dus 't viel nog mee. Maar zonder bloed is 't me ook niet gelukt :)
Afbeelding

En nu ... dik tevreden! (en de handleiding van de iMIV eens bestuderen)
Ben
Executive Member
Contacteer:

Mooie beschrijving !
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
nikske
3rd Gear member

thx

en nu ook met beeld:

Afbeelding

Afbeelding

klik op onderstaande afbeeldingen voor video:

Afbeelding

Afbeelding
nikske
3rd Gear member

Even een update, ik gebruik hem nu bijna een maand:

nog steeds super tevreden! Ik doe veel km's, en zit ook wel eens in de file. Dan is die film-modus toch wel een ware zegen! En af en toe is er eentje naast me die probeert mee te kijken :)

MP3's: gaat super. Alleen is ie soms z'n kluts kwijt als je de ipod uit de auto haalt en terug plaatst, maar da's eigenlijk logisch.

Video: als ik op m'n installatie op tv zet, en ik bekijk een film, leg de auto stil, start nadien weer, is het beeld verstoord. Even een ander filmpje selecteren en terug de oorspronkelijke en 't is in orde.

Na elk filmpje stopte ook de weergave (had een 40-tal videoclips). Vervelend, maar was snel opgelost door een videolijst te maken en de random-functie op de ipod uit te zetten.

Foto's: worden ook prachtig weergegeven, en via itunes mooi overgezet. Slideshow-functie van de ipod werkt goed.

De externe DVD-spelers (achter de hoofdsteunen) heb ik ondertussen ook reeds aangesloten (op de AUX/Video) en ook dat werkt prima! Met behulp van een splitter kan ik nu een film afspelen op de 2 schermpjes achteraan én op m'n RTI-scherm en bovendien heb ik nu geluid door al m'n luidsprekers (weg dus met dat schel geluid uit die bakjes achter m'n oren).

Kortom, meer dan dubbel en dik z'n geld waard!!! Dagelijks genot!
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Tell me more:

Video: als ik op m'n installatie op tv zet, en ik bekijk een film, leg de auto stil, start nadien weer, is het beeld verstoord. Even een ander filmpje selecteren en terug de oorspronkelijke en 't is in orde.
www.volvotech.eu

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
nikske
3rd Gear member

Dus, contact aan (of motor aan, om het even), en ik bekijk een film.
Wanneer ik de auto volledig afzet en verlaat, en even later start ik opnieuw (en verander niks, dus audio-installatie op TELEVISION en iPod Classic op afspelen van een film), is er een storing in het beeld: zoals je vroeger een slecht beeld had op tv; beeld schuift naar omhoog, in 5 delen, met schuine strepen door.
Ik probeer er eens een foto van te nemen.

Als ik dan gewoon op m'n iPod een ander filmpje selecteer en terug het vorige, is de storing weg (eigenlijk al bij de eerste verandering, maar wil uiteraard verder kijken waar ik gestopt was).
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Zet je ipod een op ntsc?
Dan heb je als het goed is het beeld wat je beschrijft.
Dan procedure auto uit en weer aan.
Heb je dan wel goed beeld ineens?
(totdat je de film start/stopt natuurlijk)
www.volvotech.eu

nikske
3rd Gear member

ga ik deze middag eens proberen, dankje. Ik houd je op de hoogte.
nikske
3rd Gear member

Op NTSC had ik geen beeld, verstoord donkergrijs beeld.
Heb wel audio op TELEVISION laten staan, en op m'n aangesloten iPOD veranderd van PAL naar NTSC. Ga het vanavond eens proberen zonder contact aan, op NTSC, en dan contact aanzetten.
Heb al gemerkt dat dat een verschil kan uitmaken.
nikske
3rd Gear member

Ach, ik zag dat ik vergeten had te antwoorden :oops:

Op deze manier werkt het wel! NTSC voor het aanzetten van de auto.

Bedankt!
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Maar onthoudt de iPod niet dat je PAL wil? En video-out active, onthoudt de iPod dat wel?
www.volvotech.eu

Plaats reactie

Terug naar “iMIV-adapter - V50-S60/V70/XC70 tot MY07”