Sinds 6 januari een berijder van een nieuwe V50 limited edition Start/Stop. Deze rijd prima alleen de temperatuur is niet comfortabel. De ECC blaast steeds na ongeveer 30 minuten zeer koude lucht uit, ongeacht welke temperatuur ik bij het starten van de auto instel. Dit kan ik alleen maar verhelpen door de ingestelde temperatuur 5 graden hoger te zetten. Na 20 minuten weer koude lucht, weer temperatuur 5 graden omhoog om de koude luchtte compenseren, etc.. Kortom niet comfortabel en ik kan natuurlijk niet de temperatuur oneindig hoger in blijven stellen.
Het lijkt erop dat het systeem heel abrupt op een temperatuur schommeling reageert. Bij Start te warme lucht inblazen en daarna heftige correctie met koude lucht. Ik zou verwachten dat daarna (indien weer te koud) er weer warme lucht zou komen, maar helaas. Zelfs 5 minuten met open ramen rijden bij 8 graden werkt niet. Airco aan/uit zetten maakt ook niet uit. Contact Aan/uit zetten heeft ook geen effect.
Een lange rit is dus niet comfortabel meer. Toevallig sprak ik een andere klant bij de Volvo dealer en deze had exact hetzelfde probleem en was er al ruim 2 maanden mee aan het tobben. Hij had zelfs een losse temperatuurmeter gebruikt en deze heeft bevestigd dat er een verschil is van 5 graden.
Ik ben bij de dealer langs geweest en deze heeft de kleppen bijgesteld. Helaas was dit niet de oplossing. Zelf denk ik dat de temperatuurvoeler niet juist is of dat de sofware ism de sensoren niet goed werkt. De dealer heeft aangeven dit heel vervelend te vinden, en zegt dat bij hoe meer auto's dit zich voordoet hoe sneller Volvo dit probleem zal moeten oplossen....kortom ik moet blijkbaar geduld hebben en met koude voeten en vingers in de auto zitten. Dat wil ik natuurlijk niet.
Wie heeft soortgelijke ervaring en tips hoe dit opgelost kan worden.
ECC na 30 min koud en 5 graden verschil
- ovlov058
- 4th Gear member
Lijkt of de temperatuurvoeler op de ene of andere manier te warm word.
Voelt de ECC warm aan?
Heb hetzelfde gehad, er zat stof rond de voeler en aanzuigventilatortje, waardoor de warmte in de ecc-unit bleef hangen, deze dacht dat de auto te warm was en bleef koude lucht blazen
Kan natuurlijk dat een nieuwe volvo zijn temperatuur ergens anders meet.
Voelt de ECC warm aan?
Heb hetzelfde gehad, er zat stof rond de voeler en aanzuigventilatortje, waardoor de warmte in de ecc-unit bleef hangen, deze dacht dat de auto te warm was en bleef koude lucht blazen
Kan natuurlijk dat een nieuwe volvo zijn temperatuur ergens anders meet.
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93

855 2.0 20V 93

-
- 1st Gear member
Heeft jouw V50 ook een klein roostertje in het dashboard met een ventilatortje en sensor er achter?
Mijn V70 MY2001 heeft dat wel en aan de sensor hangt vaak een plukje stof wat de ECC in de war brengt, ik dacht deze week het stof weg te blazen maar dat kwam dus op het asje van het ventilatortje en die stopte met draaien. Het gevolg was dat er koude lucht uit de roosters kwam terwijl het buiten 8 graden was.
Normaal hoor je het ventilatortje zachtjes draaien, ook als je de motor net hebt afgezet.
Het is een inductie aangedreven motortje en er komt dus geen foutmelding, het systeem denkt dat het ventilatortje nog draait en lucht langs de sensor trekt, de sensor heeft het warm en gaat de temperatuur in de auto naar beneden brengen.
Ik heb het dashboard opengemaakt, ventilatortje opengemaakt en schoongemaakt en het stof van de sensor verwijderd. (voorzichtig, de sensor is heel kwetsbaar!) Nu draait ie weer en werkt alles prima.
Let op:
1. contact uitschakelen
2. 10 minuten wachten
3. min-pool los
4. reparatie uitvoeren
5. Sleutel in stand ll
6. min-pool weer vastzetten
Lees even je handleiding erop na wat voor jouw auto de instructie is voor het plaatsen van een nieuwe accu, daar staat hoe je te werk moet gaan. Als je niet volgens de instructie werkt kan je ECC ontregeld raken en moet er nieuwe software worden geladen of de regelunit worden vervangen!
Luuk
Mijn V70 MY2001 heeft dat wel en aan de sensor hangt vaak een plukje stof wat de ECC in de war brengt, ik dacht deze week het stof weg te blazen maar dat kwam dus op het asje van het ventilatortje en die stopte met draaien. Het gevolg was dat er koude lucht uit de roosters kwam terwijl het buiten 8 graden was.
Normaal hoor je het ventilatortje zachtjes draaien, ook als je de motor net hebt afgezet.
Het is een inductie aangedreven motortje en er komt dus geen foutmelding, het systeem denkt dat het ventilatortje nog draait en lucht langs de sensor trekt, de sensor heeft het warm en gaat de temperatuur in de auto naar beneden brengen.
Ik heb het dashboard opengemaakt, ventilatortje opengemaakt en schoongemaakt en het stof van de sensor verwijderd. (voorzichtig, de sensor is heel kwetsbaar!) Nu draait ie weer en werkt alles prima.
Let op:
1. contact uitschakelen
2. 10 minuten wachten
3. min-pool los
4. reparatie uitvoeren
5. Sleutel in stand ll
6. min-pool weer vastzetten
Lees even je handleiding erop na wat voor jouw auto de instructie is voor het plaatsen van een nieuwe accu, daar staat hoe je te werk moet gaan. Als je niet volgens de instructie werkt kan je ECC ontregeld raken en moet er nieuwe software worden geladen of de regelunit worden vervangen!
Luuk
-
- Starter
Bedankt voor jullie input. Ik ga volgende week contact opnemen met de garage, omdat ik vind dat zij het moeten oplossen (is een nieuwe auto !).
Vorige week heb ik de recirculatie aangezet en daarmee werd het wat comfortabeler en kwam er tenminste geen koude lucht binnen. Lijkt er dus op dat er iets mis is met het (automatisch?) afsluiten van de buitenluchtinlaat als het binnen op temperatuur is. Door de recirculatie aan te zetten wordt het helemaal afgesloten en blijkbaar werkt dat deel wel.
Vorige week heb ik de recirculatie aangezet en daarmee werd het wat comfortabeler en kwam er tenminste geen koude lucht binnen. Lijkt er dus op dat er iets mis is met het (automatisch?) afsluiten van de buitenluchtinlaat als het binnen op temperatuur is. Door de recirculatie aan te zetten wordt het helemaal afgesloten en blijkbaar werkt dat deel wel.