Volvo Amazon: startprobleem, accu of dynamo of anders?

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Plaats reactie
fspanjer
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 03.02.2006 - 20:48
Locatie: Oirschot

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn Volvo Amazon '69 B20

Vorig jaar in de winter problemen gekregen met starten. Startmotor ging te traag rond. Accu vervangen (Varta), daarna OK. Wel viel me op dat de startmotor niet heel snel rondging, maar hij sloeg aan, dus OK.

Nu het kouder wordt weer problemen. Als ik de sleutel omdraai, draait startmotor traag en slaat de auto niet aan. Jumpstarter kreeg hem tot vandaag nog wel aan de gang (kouder nu), maar vandaag ging het mis. Met startkabels nog weggekomen gelukkig, maar ik twijfel heel erg.

Opvallende zaken:
- Acculampje gaat branden als ruitewissers of blower aanstaat
- Als ik gas geef gaan de lampen feller branden
- Dit is de 2e accu in 2 jaar.
- Bij de massaaansluiting op op de carroserie zat wit-groen poeder.
- Alle aansluitingen van massa en startmotor losgehad, schoongemaakt. Geen verbetering waarneembaar

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn en hoe ik eenvoudig analyse kan doen wat er aan de hand is?

Alvast bedankt, Frank
Volvo Amazon B18A, 1967
Volvo Amazon B20, LPG, 1969
Volvo V70 2.4T, 2000, HU-603, nivomat
MGB GT 1974
Mini Cooper 2009
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Groene poeder aanslag is te voorkomen door de polen en de klemmen in te smeren met vaseline zo voorkom je corrosie dus slecht contact. Verder zou ik is kijken welke dynamo je hebt. Als je die lange knots (gelijkstroom) hebt dan wordt tijd voor een modernere dynamo (wisselstroom) deze heeft een beter rendement en zijn er in verschillende amperage te koop zodat niet gelijk je ampere lampje gaat branden. Dat je ampere lampje gaat branden in deze tijd van het jaar is niet vreemd hoor. Je lampen gaan, ventilator en achterruit verwarming staan aan dus moet je dynamo er flink aan trekken om alles te voorzien van stroom en als je accu ook nog opgeladen moet worden dan zal deze idd steeds minder worden omdat je dynamo niet meer voldoet volgens mij. Daarnaast zijn korte ritjes funest voor de lading van een accu.

Zaak is om naar een garage te rijden en de dynamo door te laten meten. Dit kun je ook zelf, dit je nl zo:

Als je wilt weten of je dynamo het doet, moet je de spanning over de accu meten met lopende motor. Deze hoort ongeveer 14.8V te zijn; wat lager kan ook afhankelijk van de accesoires die aan staan. Als je 12V meet of lager doet je dynamo het absoluut niet.

Of als je lek stroom wilt meten dan moet je de stroom meten en niet de spanning. Dit doe je zo.

+ pool eraf halen multimeter in Ampere stand en 1 draad op je + pool en de andere draad op je + kabel.
Je ziet nu hoeveel ampere er gebruikt wordt in rust.. Dus zoals je hem neerzet als je hem niet gebruikt.
Nu zorg je er uiteraard voor dat alle verbruikers uit staan binnenverlichting radio etc. Klokje lekker aan laten niets aan doen.
Je zal nu als je een verbruiker hebt zekerweten meer dan 50mA meten op je meter. Ik gok zelfs 150mA aangezien hij na 1 nacht leeg is maar daar kan je een berekening op los laten adhv je accugegevens.
Nu trek je 1 voor 1 de zekering uit je zekeringkast en kijk je of het aantal amperes daalt wanneer je er een zekering uit trekt. Je mag max wel 50mA hebben daar zal die in 1 nacht niet op leeglopen.


Deze 2 tips komen van internet, google is je vriend :D succes.
fspanjer
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 03.02.2006 - 20:48
Locatie: Oirschot

Hallo,

Na een nacht aan de lader (viel me trouwens op dat de lader al na een half uur aangaf dat de accu vol was, terwijl hij toch echt bijna leegg was, dus die accu is verre van top), startte de Amazon net met de jumpstarter.

Even gemeten: de spanning met lopende motor over de accupolen is ruim 16V ! Dat lijkt me hoog. Zou dat kunnen verklaren waarom mijn accu na een jaar weer kapot is? En geeft dat aan dat de spanningsregelaar niet meer goed is?

De auto heeft 5 minuten gelopen, daarna uit en weer proberen te starten zonder jumpstarter, maar startmotor ging amper rond.

Lekstroom is het niet: na 3 weken stilstand start hij net zo makkelijk als na een dag.

Morgenvroeg toch maar naar de Volvospecialist (~10 km, hopen dat ie start en het dan haalt!) ...

Admiral: nog een diagnose aanscherping?
Volvo Amazon B18A, 1967
Volvo Amazon B20, LPG, 1969
Volvo V70 2.4T, 2000, HU-603, nivomat
MGB GT 1974
Mini Cooper 2009
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De spanningsregelaar is defect en heeft de accu gekookt door de te hoge spannings afgifte. Dus en een nwe spanningsregelaar en een nwe accu plaatsen.
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”