Hallo,
Ik merkte bij mijn volvo dat het brandstofverbruik ineens erg omhoog ging.
Ik heb daarna het oliepijl gecontroleerd, dit was meer dan 2x hoger dan het maximum.
Ik heb bij mijn vorige volvo v50 tot 2x toe een motorblok gehad wat kapot draaide.
Dit kwam toen volgens de experts doordat de motor regenereerd wat dan niet lukt, daardoor bouwt de motor druk op en komt de motorolie vanuit het carter omhoog in de cilinders, dan loopt de auto op olie en gaat hij in het noodprogramma.
Kan ik eventueel dit probleem opsporen met uitlezen?
De vorige keren is dit uilezen ook gebeurd maar toen kwam dit probleem niet aan het licht.
Wie kan mij adviseren?!
hoog oliepijl volvo v50 2.0
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27508
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik zou de auto heel snel naar een garage brengen en ze daar gewoon laten kijken.
Met uitlezen zal je niet ver komen vrees ik
Met uitlezen zal je niet ver komen vrees ik
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Inderdaad zo snel mogelijk mee naar de garage voor je weer een blok hebt dat kapot draait.
Hoe komt het dat het regenereren niet lukt? Doe je vaak korte afstanden of weinig snelweg?
Hoe komt het dat het regenereren niet lukt? Doe je vaak korte afstanden of weinig snelweg?
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 17.12.2011 - 16:28
@ppFreddy, ik lees hier dat het vaak in het schermpje komt te staan dat de motor regenereerd. Ik heb dat nog nooit zien staan in mijn scherm.
Ik rij erg gevarieerd, snelweg alsook binnenwegen etc.
Maar wat kan een oorzaak zijn waardoor de olie zo omhoog komt?
Ik heb net aan de olie geroken en ik denk dat ik diesel ruik en ook is het heel erg dun.
Ik rij erg gevarieerd, snelweg alsook binnenwegen etc.
Maar wat kan een oorzaak zijn waardoor de olie zo omhoog komt?
Ik heb net aan de olie geroken en ik denk dat ik diesel ruik en ook is het heel erg dun.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27508
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dan komt er dus ergens diesel in je olie terecht.
Probleem hadden de D5 motoren ook, mogelijk dat de oorzaak in dezelfde hoek als bij die motoren gevonden kan worden
Probleem hadden de D5 motoren ook, mogelijk dat de oorzaak in dezelfde hoek als bij die motoren gevonden kan worden
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
En diesel on de olie is erg slecht voor de smering. De olie wordt veel te schraal waardoor het niet meer goed smeert.
Die roetfilters zijn gewoon een drama. En dan blijkt ook nog eens dat ze slecht zijn voor het milieu omdat ze de relatief onschuldige grove roetbrokken verbranden tot fijnstof. Komen ze nu pas achter....
Die roetfilters zijn gewoon een drama. En dan blijkt ook nog eens dat ze slecht zijn voor het milieu omdat ze de relatief onschuldige grove roetbrokken verbranden tot fijnstof. Komen ze nu pas achter....
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 17.12.2011 - 16:28
roetfilters zijn waardeloos!
Mn zwager heeft een v50 zonder en die heeft nooit problemen!
Zn auto is ook nog zuiniger ook.
Mn zwager heeft een v50 zonder en die heeft nooit problemen!
Zn auto is ook nog zuiniger ook.
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Voor zover ik weet komt het niet op het scherm hoor. Mijn V50 had geen roetfilter, de ex-V50 van mijn pa, zijn huidige V70 en de huidige V50 van mijn ouders hebben allemaal een roetfilter en geen problemen mee. Mijn XC60 ook geen problemen mee (en geen van die wagens geeft een melding van regenereren) Het enige waar je het soms aan kan merken is dat je op de snelweg aan constante snelheid plots je verbruik met de helft ziet toenemen. Het regenereren komt trouwens pas voor eens de boel voldoende warm gestookt is (ik dacht dat het filter pas begint te werken bij 800°C) Ga je bij een merkdealer/specialist of een "alle-merken-garage"?wietse1986 schreef:@ppFreddy, ik lees hier dat het vaak in het schermpje komt te staan dat de motor regenereerd. Ik heb dat nog nooit zien staan in mijn scherm.
Ik rij erg gevarieerd, snelweg alsook binnenwegen etc.
Maar wat kan een oorzaak zijn waardoor de olie zo omhoog komt?
Ik heb net aan de olie geroken en ik denk dat ik diesel ruik en ook is het heel erg dun.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 22.07.2011 - 16:21
Ik heb hetzelfde probleem gehad met de S40 van mn pa. De oorzaak was het additief van de roetfilter die leeg was. Telkens probeerde de auto te regeneren maar dit ging niet vanwege een te kort aan regeneratievloeistof. Tijdens elke regeneratie wordt er extra brandstof ingespoten. Doordat hij dit keer op keer doet lekt de diesel via je zuigerveren je carter in waardoor je olie niveau enorm stijgt. Doordat je olie nu vermengt wordt met diesel loopt je turbo ook gevaar om te sneuvelen door gebrek aan smering. Door het te hoge motoroliepeil kunnen je keerringen etc ook gaan lekken. Ik heb mijn pa's auto gemaakt door het roetfilter te vervangen, de regeneratievloeistof bij te laten vullen bij de dealer en tevens resetten (anders weet het systeem niet dat je additief bijgevuld is en denkt ie nog steeds dat het leeg is) en olie + filter vervangen. Een paar duizend km daarna heb ik de olie nog een keer ververst om er zeker van te zijn dat alles weer schoon was. Je kunt eventueel ook je motor even laten ''flushen''. Ik heb zelf een uitleesapparaat die bij mn pa zn s40 toen ook aangaf dat de roetfilter verstopt was (dit door gebrek aan regeneratievloeistof waardoor de roet nooit verbrand kon worden en uiteindelijk de roetfilter verstopte dus) In ieder geval zou ik even beginnen met de regeneratievloeistof bij te laten vullen en resetten + een olie en filter wissel. Als je roetfilter verstopt is gaat de auto ook in de noodloop. In de roetfilter zit een druksensor, als de druk te hoog is door een verstopt roetfilter gaat de auto in de noodloop omdat je anders je motor opblaast. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes ermee in ieder geval
Volvo s40 2.0d 2005 km stand 390.022