Zuiger in remklauw vast. Doe-het-zelven of vervangen?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Waar haal je dat blauwe vet? Waar moet het precies op?

Heb zojuist voor de grote beurt onderdelen besteld op mister-auto.nl. Er scherp geprijsd volgens mij. Ook nieuwe schijven en blokken erbij.

Mijn garageman denkt de remklauw wel te kunnen herstellen. Ik wil (uit voorzorg) wel nieuwe rubbers etc plaatsen, dus een revisiesetje. Waar haal je zoiets? Vind niets op internet en de automaterialen zaak heeft het ook niet...
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

partsforvolvosonline. Heb ik goede ervaringen mee.
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Bedankt voor de tip, Iroll. Helaas hebben ze geen reparatiesetjes voor de S60/V70 klauwen. Ze hebben wel een reparatiesetje voor 850/S70/V70(classic). Daarbij staat 40mm. De zuiger van de S60 is (volgens mij) 42mm. Gaat het 40mm setje passen of wordt dit een no-go?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik dacht dat dit de set was die je nodig hebt. Maar als je zeker weet dat er een 42mm zuiger inzit gaat dat niet passen helaas. Neem anders even contact met ze op.
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Je zou hier eens na kunnen vragen:

http://www.ccparts.nl/home_nl.htm

ken ik vanuit mijn oldtimer-netwerk en de kwaliteit die geleverd wordt is zonder meer dik in orde!

Gr. Marc
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Iroll schreef:Ik dacht dat dit de set was die je nodig hebt. Maar als je zeker weet dat er een 42mm zuiger inzit gaat dat niet passen helaas. Neem anders even contact met ze op.
Bedankt. Had het zelf ook kunnen vinden zie ik. Was alleen zo dom om niet op de 2e pagina te kijken... ;)
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Doeke Dobma schreef:Waar haal je dat blauwe vet? Waar moet het precies op?
dat blauwe vet haal je bij een goede automaterialenzaak,en word gebruikt
bij momtage van de zuiger in de remklauw.
dus NIET voor je remblokken.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik vraag me ook af of deze revisieset gaat passen. De zuigers van mijn auto zijn in elk geval 42 mm.
Als je er op tijd bij bent zijn de rubbertjes meestal nog prima, maar hoeft de klauw van binnen alleen schoon gemaakt te worden en ingevet zoals Alex ook heeft gedaan.

Als de cup nog heel is zou ik die er zeker niet af halen omdat deze gelijmd zit op de klauw. Zou zo niet weten waarmee je de nieuwe moet vastzetten. meestal is alleen de o-ring versleten.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Nou, behalve dat er een lange levertijd op zit ga ik de gok ook niet nemen. Overal staat 40mm, terwijl bij nieuwe/revisieklauwen staat dat de zuiger 42mm is. De automaterialen zaak zegt ook dat het niet gaat passen. Ik vind het wel idioot. Zodra je dus wat klachten hebt aan je remklauw, hoppa nieuwe klauw à € 197 ex., terwijl repareren toch best mogelijk moet zijn. Ik blijf doorzoeken naar goede rubbers, maar anders de oude maar hergebruiken...

Dat ATE cilindervet, is dat noodzakelijk bij Volvo? Gebruikt de dealer het ook? Hoe doet de universelen garage het, gewoon beetje remolie erop?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ruildeel bij volvo kost 197 euro bruto ex btw
onderdeelnummer is 8251313
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Doeke Dobma schreef:Nou, behalve dat er een lange levertijd op zit ga ik de gok ook niet nemen. Overal staat 40mm, terwijl bij nieuwe/revisieklauwen staat dat de zuiger 42mm is. De automaterialen zaak zegt ook dat het niet gaat passen. Ik vind het wel idioot. Zodra je dus wat klachten hebt aan je remklauw, hoppa nieuwe klauw à € 197 ex., terwijl repareren toch best mogelijk moet zijn. Ik blijf doorzoeken naar goede rubbers, maar anders de oude maar hergebruiken...

Dat ATE cilindervet, is dat noodzakelijk bij Volvo? Gebruikt de dealer het ook? Hoe doet de universelen garage het, gewoon beetje remolie erop?
Als de cilinder zelf ingevreten is ook,dan is het monteren van een nieuwe zuiger onverstandig.
Daar kun je ook geen risico mee nemen met remmen,de kans op lekkage naderhand is natuurlijk groot!
Voor die 197 euro zou ik het risico niet nemen!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Doeke Dobma schreef:Nou, behalve dat er een lange levertijd op zit ga ik de gok ook niet nemen. Overal staat 40mm, terwijl bij nieuwe/revisieklauwen staat dat de zuiger 42mm is. De automaterialen zaak zegt ook dat het niet gaat passen. Ik vind het wel idioot. Zodra je dus wat klachten hebt aan je remklauw, hoppa nieuwe klauw à € 197 ex., terwijl repareren toch best mogelijk moet zijn. Ik blijf doorzoeken naar goede rubbers, maar anders de oude maar hergebruiken...

Dat ATE cilindervet, is dat noodzakelijk bij Volvo? Gebruikt de dealer het ook? Hoe doet de universelen garage het, gewoon beetje remolie erop?
Het is wel te vinden hoor. Zie hier:
http://www.ebay.de/itm/150534486484?ssP ... 1423.l2648

Dat vet moet je altijd gebruiken als je de zuiger uit de klauw haalt, dus inderdaad ook bij Volvo klauwen. ALs het cilindertje gepit is zou ik zoals Mario al opmerkte zeker een andere halen. Het loont de moeite om hem uit elkaar te halen om te controleren. Doe dan beide kanten. De kans dat de tweede ook "droog" begint te lopen is zeer groot. Je bent er dan waarschijnlijk voor 1 nog op tijd bij.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Ik heb uiteindelijk een nieuwe (ruil) klauw besteld. Ik heb contact gezocht met een remmenspecialist (via www.remmenservice.nl) en daar hebben ze me goed geholpen. Ze kunnen me alle onderdelen van de klauw los leveren maar gezien de prijs en de levertijd was dat niet erg interessant. Zij gaven zelf ook al aan dat er wel risico's zaten aan enkel nieuwe rubbers. Inderdaad moet je er heel zeker van zijn dat de zuiger en wand 100% in orde zijn. Blijkt dat niet zo te zijn, moet je nog een losse cilinder kopen. Ook zou ik nog een tube cilindervet moeten kopen, à 20 euro. Behalve directe kosten moet je niet vergeten dat je ook wel wat tijd moet besteden aan het reviseren. Ze boden me een ruilklauw aan voor 97,50ex, dus dat heb ik maar gedaan. Dan heb ik hem ook nog morgen in huis, maandag ga ik de grote beurt doen.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Is dat wel origineel? Vermoed van niet. Ik zou ze in dat geval wel alle twee doen. Je hebt anders kans dat je links/rechts remverschil krijgt omdat de klauwen toch ietsje anders zijn.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Vandaag grote beurt gedaan. Nieuwe remklauw erop, ging prima, doet het nu ook prima.

We wilden de remvloeistof verversen, maar de garageman zag dit niet zo zitten, want de ontluchtingsnippels zitten enorm vast. Hij is bang dat ze af gaan breken. Aan de ontluchtingsnippels te zien kreeg hij het idee dat er nog nooit ververst was...

Iemand een goed idee, hoe ze los te krijgen?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Een paar keer,verspreid over een paar dagen, in een goede kruipolie zetten. Eerst even met de staalborstel erlangs om de losse roest rondom te verwijderen.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ze breken inderdaad wel eens af. Heb er hier ook nog een paar liggen. Je kunt ook de remslang lossen om op die manier de olie erlangs te persen. Om nu maar niet meer te verversen...
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Ik ga het proberen met 'cold-shock' kruipolie. Dat heb ik gelezen op internet;)
Nippels schoon krabben met staalborstel en de kruipolie zijn werk laten doen. Net zolang herhalen totdat ze loskomen. Dan naar de garage om de remvloeistof te verversen.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
626Ronin
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 23.09.2014 - 13:44

Net als ik met boutkoppen van rem- of wielophangingsdelen wel doe, krijgen ontluchtingsnippels van mij ook eerst een tik met een hamer, recht op hun kop: dan breekt de roest los.
Gesloten

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”