koelwater temperatuur daalt bij (harder) remmen

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Terwijl ik rijd komt de auto mooi op temperatuur, maar eenmaal op temperatuur; als ik hard rem zakt de wijzer van het koelvloeistof zo terug naar 3/4 of 4/5. Weet iemand een mogelijke oorzaak?

Een andere obeservatie (mogelijk verbonden met deze);
Als ik de auto start dan laat hij heel kort zien dat er ABS REM service vereist, het verdwijnt zo snel dat ik m'n best moest doen het te lezen.

Ik was van plan over 2 weken m'n auto te laten uitlijnen en nog wat meer kleine zaken mee te nemen (waaronder dit).
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dit lijkt me een electrisch probleem. Het lijkt me erg sterk dat door het remmen koudere koelvloeistof verplaatst in de motor. Wellicht een massa kabel die niet goed vast zit of slecht wordt? Ik zou daar als eerst naar kijken. Meet de spanningen over de massa kabels bij draaiende motor. Je weet dan waar er evt een fout zit.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Kan een minder wordende accu ook zoiets veroorzaken?

Omdat die recentelijke helemaal leeg was door werkzaamheden aan de auto...
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Een slechtere accu kan bij starten zodanig in spanning dippen dat de ABS melding geprovoceerd wordt.

Echter het andere probleem is bij draaiende motor, dan zou vanwege de draaiende dynamo de spanning niet mogen dippen. Daar denk ik eerder aan datgene wat edraket ook beschrijft.

Kortom, 2 probleempjes volgens mij....

Succes met zoeken....

Marc
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Of de dynamo laadt niet meer helemaal goed bij. Meet de laadspanning stationair eens op de accupolen. Die moet tussen de 14,5v-13,8v zitten.
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Iroll, dat kan ik wel even proberen.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Kan dat niet helemaal rijmen met het zakken van de spanning tijdens het remmen. Kom ik toch terug op een spanningsval over een massa-of accu kabel. Ook daardoor kan de spanning op de accu tijdns stationair te laag zijn.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Spanning net gemeten;
motor uit 12,14 V
Stationair 14, 29 V

Massa kabel accu zat goed vast.

Welke plekken kan ik nog meer zoeken? Heeft het instrumentenpaneel niet een andere locatie voor de massa?
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Aan het schutbord aan de bestuurderszijde
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”