Vanmorgen vertrok ik naar m'n werk, en merkte dat met momenten het leek alsof mijn ambriage bleef hangen, wanneer ik vol accelereer van 60 naar 110 in 4e versnelling, hoorde ik de motor in toeren gaan, mijn toerenteller klom mee, maar de auto versnelde niet... na enkele malen opnieuw te controleren (om zeker te zijn dat ik goed wakker was) ben ik teruggedraaid en recht naar de garage gereden... na een testrit met 'n mechanieker bleek het probleem verdwenen..... heb nu 70 000 km op de teller....
Iemand een idee? of ervaring hiermee?
Groetjes
Doorslippen?
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Rare Belgen
Lekt er ergens olie onder de auto? Rij je met je voet op de koppeling?

Lekt er ergens olie onder de auto? Rij je met je voet op de koppeling?
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3133
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Heb ik ook meegemaakt met mijn S40 1.8 en nog wel bij een lagere kilometerstand ook. (35.000) Was idd de koppelingsplaat versleten.
Gelukkig was dit niet mijn eerste auto bij de garage, dus er was geen discussie of ik wel kon rijden met een handbak. Ook het feit dat alleen de koppelingsplaat en niet het vliegwiel versleten was, wees richting een materiaalfout.
Gelukkig was dit niet mijn eerste auto bij de garage, dus er was geen discussie of ik wel kon rijden met een handbak. Ook het feit dat alleen de koppelingsplaat en niet het vliegwiel versleten was, wees richting een materiaalfout.
- Delanghe
- 2nd Gear member
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 14.01.2011 - 17:06
Voetje op de koppeling -> nooit! is een gewoonte dat ik van begin af al niet doe!
Olie ook niet.... heb vaste oprit.... nog geen lek ontdekt.
Het vreemde is dat het na de middag weg was....
is dit het begin ervan?
Ikzelf ken een beetje van auto's maar dat is nog van de tijd dat we de kabel van de koppeling (ambriage :razz: ) nog zelf bij moesten regelen.
Hoe werkt zo'n drukgroep?
groetjes
Olie ook niet.... heb vaste oprit.... nog geen lek ontdekt.
Het vreemde is dat het na de middag weg was....
is dit het begin ervan?
Ikzelf ken een beetje van auto's maar dat is nog van de tijd dat we de kabel van de koppeling (ambriage :razz: ) nog zelf bij moesten regelen.
Hoe werkt zo'n drukgroep?
groetjes
Volvo V60 CC D2 - 163pk
Volvo V40 D2 - Diplomat
Volvo S40 2.0D
VW Golf 5 19 Tdi
Volvo V40 1.9D
Volvo V40 D2 - Diplomat
Volvo S40 2.0D
VW Golf 5 19 Tdi
Volvo V40 1.9D
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19
Ik gok op het twee-massa vliegwiel. Die schijnen nogal wat te lijden te hebben met de 'dikke' diesels van tegenwoordig.
'T is puur een idee waar ik op kom van wat ik in mijn omgeving hoor met andere mensen die dieselen. Kennis van mij heeft een Fiat Diablo laten tunen voor wat meer vermogen om fatsoenlijk te caravannen in de bergen. Vóór het tunen geen probleem, na het tunen ging de Fiat dus door het vliegwiel/koppeling zodra er wat vermogen op werd gezet.
'T is puur een idee waar ik op kom van wat ik in mijn omgeving hoor met andere mensen die dieselen. Kennis van mij heeft een Fiat Diablo laten tunen voor wat meer vermogen om fatsoenlijk te caravannen in de bergen. Vóór het tunen geen probleem, na het tunen ging de Fiat dus door het vliegwiel/koppeling zodra er wat vermogen op werd gezet.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
- Delanghe
- 2nd Gear member
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 14.01.2011 - 17:06
Bij deze.... is niet enorm natuurlijk, maar wel storend!
In de eerste 5 seconden, van de moment ik de 2000 toeren passeer, springt ie 200 toeren omhoog (en het is ook de motor niet alleen de teller)
zat in 4e versnelling en GEEN voetje op ambriage...
http://users.pandora.be/delta/slip.mp4
en
http://users.pandora.be/delta/slip01.wmv
In de 2e zie je het iets beter!
In de eerste 5 seconden, van de moment ik de 2000 toeren passeer, springt ie 200 toeren omhoog (en het is ook de motor niet alleen de teller)
zat in 4e versnelling en GEEN voetje op ambriage...
http://users.pandora.be/delta/slip.mp4
en
http://users.pandora.be/delta/slip01.wmv
In de 2e zie je het iets beter!
Volvo V60 CC D2 - 163pk
Volvo V40 D2 - Diplomat
Volvo S40 2.0D
VW Golf 5 19 Tdi
Volvo V40 1.9D
Volvo V40 D2 - Diplomat
Volvo S40 2.0D
VW Golf 5 19 Tdi
Volvo V40 1.9D
- rona222
- 2nd Gear member
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 26.06.2007 - 09:02
- Locatie: Antwerpen
rare nederlanders die nooit van ambriage gehoord hebben http://nl.wikipedia.org/wiki/Koppeling_(aandrijving) :agrue:
XC60 D4 181 PK (Black Sapphire metallic) R-Design
V60 D3 136 PK (Bright Silver metallic) MY 2014
V60 1.6D Start & Stop (saville grey) momentum, motion, MY2012
V50 1.6D Start & Stop | black sapphire metallic | Business Pack | MY10
V60 D3 136 PK (Bright Silver metallic) MY 2014
V60 1.6D Start & Stop (saville grey) momentum, motion, MY2012
V50 1.6D Start & Stop | black sapphire metallic | Business Pack | MY10
- Delanghe
- 2nd Gear member
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 14.01.2011 - 17:06
was dit even? of was dit dan van langere duur? (meer dan 500toeren of niet?)Emmevi schreef:Ik gok op het twee-massa vliegwiel. Die schijnen nogal wat te lijden te hebben met de 'dikke' diesels van tegenwoordig.
'T is puur een idee waar ik op kom van wat ik in mijn omgeving hoor met andere mensen die dieselen. Kennis van mij heeft een Fiat Diablo laten tunen voor wat meer vermogen om fatsoenlijk te caravannen in de bergen. Vóór het tunen geen probleem, na het tunen ging de Fiat dus door het vliegwiel/koppeling zodra er wat vermogen op werd gezet.
alvast bedankt voor de reacties... kan ik de mecaniekers eens uithoren
Volvo V60 CC D2 - 163pk
Volvo V40 D2 - Diplomat
Volvo S40 2.0D
VW Golf 5 19 Tdi
Volvo V40 1.9D
Volvo V40 D2 - Diplomat
Volvo S40 2.0D
VW Golf 5 19 Tdi
Volvo V40 1.9D
- Elveka
- 2nd Gear member
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17.12.2008 - 22:51
- Locatie: Antwerpen
@rona222 : die rare nederlanders kennen misschien alleen de juiste schrijfwijze. Als je het dan toch in het Frans wil zeggen noem een koppeling dan "embrayage" !
Luc
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27167
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Of houd het gewoon in het Nederlands aangezien dit een Nederlands forum is 

'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19
@Delanghe; ik meen me te kunnen herinneren dat bij het vermogen erop zetten dat hij dan doorslipte. Bij het gas loslaten kreeg hij weer grip en kon hij onder normale condities wel rijden.
Bij rustig accelereren was er dus niets aan de hand.
Bij rustig accelereren was er dus niets aan de hand.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
- Delanghe
- 2nd Gear member
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 14.01.2011 - 17:06
heb geen gas gelost.... gewoon in 4e blijven doortrekken.... en sorry maar ik vind dit vreemd gedrag van de auto, heb 'm nu een jaar en tot voor kort deed hij dit niet...Wanneer je dan voorbij wil steken en even vlot wil zijn, houdt ie even in, wat wel erg vervelend kan zijn.
Vandaag 160km gereden, deed hij het niet.... Snap er dus niks van
Vandaag 160km gereden, deed hij het niet.... Snap er dus niks van
Volvo V60 CC D2 - 163pk
Volvo V40 D2 - Diplomat
Volvo S40 2.0D
VW Golf 5 19 Tdi
Volvo V40 1.9D
Volvo V40 D2 - Diplomat
Volvo S40 2.0D
VW Golf 5 19 Tdi
Volvo V40 1.9D
- oli4-86
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 27.03.2010 - 18:27
Hier dezelfde problemen
sinds een paar weken heb ik ook al ondervonden dat mijn V50 soms doorslipt , in 1ste , 2de en 3de versnelling niet , maar vanaf 4de gaat de toerenteller omhoog , weer omlaag en dan pas versnelt de auto ...
het rare is dat het niet altijd is , maar meestal tijdens een herneming op de autosnelweg , in 5de of 6de , van 90 km/h naar 120 doet hij het
2.0d en 73.000 km .
drukgroep versleten ? en wat kost zoiets om te laten vervangen ?
sinds een paar weken heb ik ook al ondervonden dat mijn V50 soms doorslipt , in 1ste , 2de en 3de versnelling niet , maar vanaf 4de gaat de toerenteller omhoog , weer omlaag en dan pas versnelt de auto ...
het rare is dat het niet altijd is , maar meestal tijdens een herneming op de autosnelweg , in 5de of 6de , van 90 km/h naar 120 doet hij het
2.0d en 73.000 km .
drukgroep versleten ? en wat kost zoiets om te laten vervangen ?
- dutchlimits
- 5th Gear member
- Berichten: 1827
- Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
- Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart
Ik weet voor 80% zeker dat dit koppeling (en/of delen eromheen) relatief is. Is behoorlijk prijzig om te laten fixen!
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 29.09.2006 - 13:00
- Locatie: Tessenderlo
Ik heb dezelfde ervaring bij mijn 1.6D
Heb dit fenomeen reeds 4 jaar ( vanaf 10dkm )en rijd nog steeds rond met die koppeling.
Wel opmerkelijk is dat ik dit fenomeen nagenoeg enkel in de wintermaanden ervaar.
Het lijkt alsof je aan het rijden bent met een automaat als die doorslipt...
wagen heeft nu 127dkm
Heb dit fenomeen reeds 4 jaar ( vanaf 10dkm )en rijd nog steeds rond met die koppeling.
Wel opmerkelijk is dat ik dit fenomeen nagenoeg enkel in de wintermaanden ervaar.
Het lijkt alsof je aan het rijden bent met een automaat als die doorslipt...
wagen heeft nu 127dkm
Volvo V50 MY06 1,6D Fasttech tuned
Momentum, Barentz Blue, 17inch Sculptor, Aluminium inleg, Spoiler, Parrot 3300 GPS, Trekhaak, Parkeersensoren, High performance audio, etc...
Momentum, Barentz Blue, 17inch Sculptor, Aluminium inleg, Spoiler, Parrot 3300 GPS, Trekhaak, Parkeersensoren, High performance audio, etc...
- oli4-86
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 27.03.2010 - 18:27
Inderdaad , dat is ook waarmee ik het kan vergelijken , verder heb ik geen enkel probleem met schakelen , en het rare is ook dat het alleen in de hoogste versnellingen is...
Het is geen enorm probleem , maar wel frustrerend !
hopelijk kan ik er ook nog een tijdje mee voort , 70k km is wel heel snel om de koppeling te vernieuwen ...
Het is geen enorm probleem , maar wel frustrerend !
hopelijk kan ik er ook nog een tijdje mee voort , 70k km is wel heel snel om de koppeling te vernieuwen ...