Opwarmen Volvo s60 D5

De grotere Volvo's
bassiej
2nd Gear member
Berichten: 190
Lid geworden op: 11.06.2010 - 14:02

Hallo,

Ik kwam in bepaalde topics over de S60 D5 tegen bij het opgloeien van de auto.

Ik herinner me van eerder dat je een auto op contact moest zetten (diesel) tot een lampje uitging en hem dan pas te starten.

Heeft de S60 D5 uit 2003 dit ook? Ik zie namelijk nergens een lampje die uitgaan na een aantal seconden.

Zoja: Hoelang moet ik hem voor laten gloeien?

Alvast dank!
Volvo S60 2.4T 200PK MY2002
Volvo S60 D5 163PK MY2003
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40794
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Voorgloeien is van vroeger.
Je zult zien dat het lampje vrijwel meteen uitgaat in de S60.
Starten en rijden is het beste voor je auto.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gast

duurt bij mijn V60D5 met een hele dag buiten in de vrieskou staan ongeveer 2 seconden. Vroeger (met de D24 blokken) was dat gemakkelijk 20 seconden.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20666
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Nou bij mijn D5 uit 2005 duurt het ook zo een 5 tot 10 seconden momenteel (-10 graden)
En als ie dan aanslaat maakt ie me toch een pokkeherrie. Die herrie is overigens na 30 seconden wel weg.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
chris2
3rd Gear member
Berichten: 477
Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35

Gloei ook altijd ff voor bij koud weer (tot de lampjes uit zijn) en dan starten en rijden, dieseltje maakt dan inderdaad meer herrie met een koude motor maar na een 10 min. weer helemaal de oude .
Volvo XC90 D5 2017 inscription
isomo
2nd Gear member
Berichten: 157
Lid geworden op: 19.12.2010 - 09:21

Heel belanrijk is om met dit voor ons toch extreem koude weer (deze morgen -10°), de motor niet in toeren te jagen.

Voor een Diesel (zeker als ie buiten overnacht, max 2.000t-min.)

Ik heb vastgesteld dat het toch zo'n 30 km duurde voordat de watertemperatuur op zijn normaal niveau stond.

Nog belangrijker : is de olie, zelfs na deze afstand voldoende op temperatuur? ik vrees van niet.

Trap dus hoegenaamd niet door bij deze temperaturen, matig snelheid (rijwind geeft een effect van -20° bij hogere snelheden).

Je wordt toch zelf niet graag in een ijskoud bad ondergedompeld wanneer je net wakker bent geworden.... Je volvo mechaniek ook niet bij wijze van spreken.

Alleszins veel sneeuwplezier dit week-end, want ook wij hier inBelgië werden getrakteerd op een mooi laagje
Volvo S60 D3 GT, MY 2011
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10547
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Het betoog van Isomo komt me bekend voor. Mijn auto heeft echt veel tijd nodig om het lekker warm te krijgen met deze temperaturen. Water temperatuur komt moeizaam omhoog. Olie zal dan nog wel wat langer duren. De GT schakelt rete snel naar een hogere versnelling met de nodige koude slip. Ik zorg er dus voor dat ie met deze temperatuurtjes geen kleine stukken draait.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Om het starten onder deze koude temperaturen te vergemakkelijken gewoon twee of drie keer achter elkaar voorgloeien. Dus als het lampje uitgaat, contact uit en opnieuw op contact zetten.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

Inderdaad niet heel verstandig om nu kleine stukken met een koude diesel te rijden. Bij langzamer rijden zoals vanmiddag duurt het zeker 15 km voordat de temp. meter tegen het midden staat.
Vandaag wel profijt gehad van de winterbanden.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10547
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Oceanracer schreef:Om het starten onder deze koude temperaturen te vergemakkelijken gewoon twee of drie keer achter elkaar voorgloeien. Dus als het lampje uitgaat, contact uit en opnieuw op contact zetten.
+1! Ik weet niet waarom het zo is, maar het werkt wellicht wel.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Hans oet Twent schreef:
Oceanracer schreef:Om het starten onder deze koude temperaturen te vergemakkelijken gewoon twee of drie keer achter elkaar voorgloeien. Dus als het lampje uitgaat, contact uit en opnieuw op contact zetten.
+1! Ik weet niet waarom het zo is, maar het werkt wellicht wel.
bij een diesel die in orde is,is dit niet nodig natuurlijk.
bovendien word de akku heel zwaar belast door iedere keer 3x voor
te gloeien.
en de akku heeft het zowieso al zwaar met deze temp.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Nodig is het niet, maar je merkt wel dat hij beter/mooier/gemakkelijker aanslaat. En die accu laadt bij mij tijdens de werkdag wel weer op. :-)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

zelfs die trekker van mij,die al vanaf afgelopen maandag stil stond,startte vanavond
na 1x voorgloeien in 1x.
en dat met bijna 4 en een halve ton op de teller.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

Bijna alle moderne diesels zijn hoog rendements auto's. Tijdens de eerste winter in mijn D5 heb ik moeten konstateren dat de opgewarmde motor binnen 5 km weer koud kan worden. Zelf bij -5

Ik heb, op de ouderwetse manier gewoon mijn radiator 30% dicht vanaf +10 en 95% dicht onder de 5%. Mijn motor warmt sneller op, ik krijg minder zout door mijn radiatoren en mijn standkachel hoeft niet altijd mee te loeien.

Ik gebruik hier plastic verpakkingsmateriaal voor, waterdicht en 2 cm dik. Het is wel eenbeetje frommelen.

Ook bij 0gr en 130kmh snelweg wordt het echt niet te warm...
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

Voorheen hadden auto's voorzieningen (bv. rubber afdeklap) om de radiator af te dekken, dat zouden ze weer bij diesels moeten leveren.

Iets zelf er tussen frommelen vind ik altijd wat riskant, als het loslaat en ergens tussen komt......
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9255
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Mijn auto heeft er ook 20 tot 30 km voor nodig om echt warm te worden.
Vorig jaar had ik de gril dicht geplakt, ga ik vandaag maar weer doen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5286
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

abbabak1 schreef:Bijna alle moderne diesels zijn hoog rendements auto's. Tijdens de eerste winter in mijn D5 heb ik moeten konstateren dat de opgewarmde motor binnen 5 km weer koud kan worden. Zelf bij -5

Ik heb, op de ouderwetse manier gewoon mijn radiator 30% dicht vanaf +10 en 95% dicht onder de 5%. Mijn motor warmt sneller op, ik krijg minder zout door mijn radiatoren en mijn standkachel hoeft niet altijd mee te loeien.

Ik gebruik hier plastic verpakkingsmateriaal voor, waterdicht en 2 cm dik. Het is wel eenbeetje frommelen.

Ook bij 0gr en 130kmh snelweg wordt het echt niet te warm...
Opwarmen duurt inderdaad veel langer. de truc van het afdekken van de radieteur heb ik nooit begrepen je hebt toch een thermostaat.... of zie ik iets over het hoofd
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

NielsV70 schreef:Opwarmen duurt inderdaad veel langer. de truc van het afdekken van de radieteur heb ik nooit begrepen je hebt toch een thermostaat.... of zie ik iets over het hoofd
Ja, men dekt niet de radiator afgifte van warmte af maar de koude luchtstroom de motorruimte in. Onze motoren hebben een thermostaat om de warmte van de motor af te voeren naar de radiator.
Gaat de thermostaat open is de radiator voldoende koud om die klus te klaren. Ook mijn beschermde.

Ik zou zeggen: Bij twijfel niet doen...en anders spaar je CO2 en brandstof :)
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9255
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Vorig jaar werkte het bij mij wel. Ik had er een stuk karton achter waardoor er geen koude lucht meer bij de radiator kwam. Auto was veel sneller warm, maar kon wel goed koelen. Pas toen het buiten weer zo'n 10 graden werd moest hij afkoelen thuis. Die fan bleef dan draaien nadat de motor uit was gezet.
abbabak1 schreef:...en anders spaar je CO2 en brandstof :)
Als ik dat bij mijn S60 doe, zou dat zo veel schelen qua brandstof verbruik? Dat ding is al zo zuinig.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

Natuurlijk, het snelst warm is het zuinigst. En je standkachel verbruikt altijd veel minder dan het warm rijden...

Hoeveel zuiniger weet ik niet, ik heb ergens een lijstje van een .SE uni die zegt dat je beter een 2 kW aan voorverwarming kan gebruiken dan koud wegrijden.
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”