Hallo,
Ik kwam in bepaalde topics over de S60 D5 tegen bij het opgloeien van de auto.
Ik herinner me van eerder dat je een auto op contact moest zetten (diesel) tot een lampje uitging en hem dan pas te starten.
Heeft de S60 D5 uit 2003 dit ook? Ik zie namelijk nergens een lampje die uitgaan na een aantal seconden.
Zoja: Hoelang moet ik hem voor laten gloeien?
Alvast dank!
Opwarmen Volvo s60 D5
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40794
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Voorgloeien is van vroeger.
Je zult zien dat het lampje vrijwel meteen uitgaat in de S60.
Starten en rijden is het beste voor je auto.
Je zult zien dat het lampje vrijwel meteen uitgaat in de S60.
Starten en rijden is het beste voor je auto.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
duurt bij mijn V60D5 met een hele dag buiten in de vrieskou staan ongeveer 2 seconden. Vroeger (met de D24 blokken) was dat gemakkelijk 20 seconden.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20666
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Nou bij mijn D5 uit 2005 duurt het ook zo een 5 tot 10 seconden momenteel (-10 graden)
En als ie dan aanslaat maakt ie me toch een pokkeherrie. Die herrie is overigens na 30 seconden wel weg.
En als ie dan aanslaat maakt ie me toch een pokkeherrie. Die herrie is overigens na 30 seconden wel weg.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35
Gloei ook altijd ff voor bij koud weer (tot de lampjes uit zijn) en dan starten en rijden, dieseltje maakt dan inderdaad meer herrie met een koude motor maar na een 10 min. weer helemaal de oude .
Volvo XC90 D5 2017 inscription
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 19.12.2010 - 09:21
Heel belanrijk is om met dit voor ons toch extreem koude weer (deze morgen -10°), de motor niet in toeren te jagen.
Voor een Diesel (zeker als ie buiten overnacht, max 2.000t-min.)
Ik heb vastgesteld dat het toch zo'n 30 km duurde voordat de watertemperatuur op zijn normaal niveau stond.
Nog belangrijker : is de olie, zelfs na deze afstand voldoende op temperatuur? ik vrees van niet.
Trap dus hoegenaamd niet door bij deze temperaturen, matig snelheid (rijwind geeft een effect van -20° bij hogere snelheden).
Je wordt toch zelf niet graag in een ijskoud bad ondergedompeld wanneer je net wakker bent geworden.... Je volvo mechaniek ook niet bij wijze van spreken.
Alleszins veel sneeuwplezier dit week-end, want ook wij hier inBelgië werden getrakteerd op een mooi laagje
Voor een Diesel (zeker als ie buiten overnacht, max 2.000t-min.)
Ik heb vastgesteld dat het toch zo'n 30 km duurde voordat de watertemperatuur op zijn normaal niveau stond.
Nog belangrijker : is de olie, zelfs na deze afstand voldoende op temperatuur? ik vrees van niet.
Trap dus hoegenaamd niet door bij deze temperaturen, matig snelheid (rijwind geeft een effect van -20° bij hogere snelheden).
Je wordt toch zelf niet graag in een ijskoud bad ondergedompeld wanneer je net wakker bent geworden.... Je volvo mechaniek ook niet bij wijze van spreken.
Alleszins veel sneeuwplezier dit week-end, want ook wij hier inBelgië werden getrakteerd op een mooi laagje
Volvo S60 D3 GT, MY 2011
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10547
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Het betoog van Isomo komt me bekend voor. Mijn auto heeft echt veel tijd nodig om het lekker warm te krijgen met deze temperaturen. Water temperatuur komt moeizaam omhoog. Olie zal dan nog wel wat langer duren. De GT schakelt rete snel naar een hogere versnelling met de nodige koude slip. Ik zorg er dus voor dat ie met deze temperatuurtjes geen kleine stukken draait.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Om het starten onder deze koude temperaturen te vergemakkelijken gewoon twee of drie keer achter elkaar voorgloeien. Dus als het lampje uitgaat, contact uit en opnieuw op contact zetten.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
- Locatie: Sassenheim-Teylingen
- Contacteer:
Inderdaad niet heel verstandig om nu kleine stukken met een koude diesel te rijden. Bij langzamer rijden zoals vanmiddag duurt het zeker 15 km voordat de temp. meter tegen het midden staat.
Vandaag wel profijt gehad van de winterbanden.
Vandaag wel profijt gehad van de winterbanden.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10547
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
+1! Ik weet niet waarom het zo is, maar het werkt wellicht wel.Oceanracer schreef:Om het starten onder deze koude temperaturen te vergemakkelijken gewoon twee of drie keer achter elkaar voorgloeien. Dus als het lampje uitgaat, contact uit en opnieuw op contact zetten.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
bij een diesel die in orde is,is dit niet nodig natuurlijk.Hans oet Twent schreef:+1! Ik weet niet waarom het zo is, maar het werkt wellicht wel.Oceanracer schreef:Om het starten onder deze koude temperaturen te vergemakkelijken gewoon twee of drie keer achter elkaar voorgloeien. Dus als het lampje uitgaat, contact uit en opnieuw op contact zetten.
bovendien word de akku heel zwaar belast door iedere keer 3x voor
te gloeien.
en de akku heeft het zowieso al zwaar met deze temp.
geen glans zonder wrijving
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Nodig is het niet, maar je merkt wel dat hij beter/mooier/gemakkelijker aanslaat. En die accu laadt bij mij tijdens de werkdag wel weer op. 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- abbabak1
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
- Locatie: bergneustadt
Bijna alle moderne diesels zijn hoog rendements auto's. Tijdens de eerste winter in mijn D5 heb ik moeten konstateren dat de opgewarmde motor binnen 5 km weer koud kan worden. Zelf bij -5
Ik heb, op de ouderwetse manier gewoon mijn radiator 30% dicht vanaf +10 en 95% dicht onder de 5%. Mijn motor warmt sneller op, ik krijg minder zout door mijn radiatoren en mijn standkachel hoeft niet altijd mee te loeien.
Ik gebruik hier plastic verpakkingsmateriaal voor, waterdicht en 2 cm dik. Het is wel eenbeetje frommelen.
Ook bij 0gr en 130kmh snelweg wordt het echt niet te warm...
Ik heb, op de ouderwetse manier gewoon mijn radiator 30% dicht vanaf +10 en 95% dicht onder de 5%. Mijn motor warmt sneller op, ik krijg minder zout door mijn radiatoren en mijn standkachel hoeft niet altijd mee te loeien.
Ik gebruik hier plastic verpakkingsmateriaal voor, waterdicht en 2 cm dik. Het is wel eenbeetje frommelen.
Ook bij 0gr en 130kmh snelweg wordt het echt niet te warm...
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
- Locatie: Sassenheim-Teylingen
- Contacteer:
Voorheen hadden auto's voorzieningen (bv. rubber afdeklap) om de radiator af te dekken, dat zouden ze weer bij diesels moeten leveren.
Iets zelf er tussen frommelen vind ik altijd wat riskant, als het loslaat en ergens tussen komt......
Iets zelf er tussen frommelen vind ik altijd wat riskant, als het loslaat en ergens tussen komt......
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9255
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Mijn auto heeft er ook 20 tot 30 km voor nodig om echt warm te worden.
Vorig jaar had ik de gril dicht geplakt, ga ik vandaag maar weer doen.
Vorig jaar had ik de gril dicht geplakt, ga ik vandaag maar weer doen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5286
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Opwarmen duurt inderdaad veel langer. de truc van het afdekken van de radieteur heb ik nooit begrepen je hebt toch een thermostaat.... of zie ik iets over het hoofdabbabak1 schreef:Bijna alle moderne diesels zijn hoog rendements auto's. Tijdens de eerste winter in mijn D5 heb ik moeten konstateren dat de opgewarmde motor binnen 5 km weer koud kan worden. Zelf bij -5
Ik heb, op de ouderwetse manier gewoon mijn radiator 30% dicht vanaf +10 en 95% dicht onder de 5%. Mijn motor warmt sneller op, ik krijg minder zout door mijn radiatoren en mijn standkachel hoeft niet altijd mee te loeien.
Ik gebruik hier plastic verpakkingsmateriaal voor, waterdicht en 2 cm dik. Het is wel eenbeetje frommelen.
Ook bij 0gr en 130kmh snelweg wordt het echt niet te warm...
- abbabak1
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
- Locatie: bergneustadt
Ja, men dekt niet de radiator afgifte van warmte af maar de koude luchtstroom de motorruimte in. Onze motoren hebben een thermostaat om de warmte van de motor af te voeren naar de radiator.NielsV70 schreef:Opwarmen duurt inderdaad veel langer. de truc van het afdekken van de radieteur heb ik nooit begrepen je hebt toch een thermostaat.... of zie ik iets over het hoofd
Gaat de thermostaat open is de radiator voldoende koud om die klus te klaren. Ook mijn beschermde.
Ik zou zeggen: Bij twijfel niet doen...en anders spaar je CO2 en brandstof

- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9255
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Vorig jaar werkte het bij mij wel. Ik had er een stuk karton achter waardoor er geen koude lucht meer bij de radiator kwam. Auto was veel sneller warm, maar kon wel goed koelen. Pas toen het buiten weer zo'n 10 graden werd moest hij afkoelen thuis. Die fan bleef dan draaien nadat de motor uit was gezet.
Als ik dat bij mijn S60 doe, zou dat zo veel schelen qua brandstof verbruik? Dat ding is al zo zuinig.abbabak1 schreef:...en anders spaar je CO2 en brandstof
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- abbabak1
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
- Locatie: bergneustadt
Natuurlijk, het snelst warm is het zuinigst. En je standkachel verbruikt altijd veel minder dan het warm rijden...
Hoeveel zuiniger weet ik niet, ik heb ergens een lijstje van een .SE uni die zegt dat je beter een 2 kW aan voorverwarming kan gebruiken dan koud wegrijden.
Hoeveel zuiniger weet ik niet, ik heb ergens een lijstje van een .SE uni die zegt dat je beter een 2 kW aan voorverwarming kan gebruiken dan koud wegrijden.
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9