hoe werkt de awd XC70 classis met sneeuw/glad wegdek

Voor kenners: de "Roffel"
eric vermeer
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 29.03.2005 - 22:00
Locatie: alphen

Mijn R uit 1998 spint voor niet door of als hij spint in de sneeuw dan zijn het alle 4 de wielen
Dus ik denk dat de bus die tussen je bak en haakse overbrenging kapot is daar zullen de spiebanen van versleten zijn en dan vallen de kosten nog wel mee
volvo S70R 1998 B5234T4 M59
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

jouw R uit 98 kent hetzelfde principe dat de voorwielen eerst 1/3 slag moeten doordraaien tov de achterwielen alvorens de aandrijfkrachten naar de achterwielen geleid gaan worden
Volvo for life
renekrook
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 04.12.2010 - 11:27
Locatie: Almere

bart simpson schreef:jouw R uit 98 kent hetzelfde principe dat de voorwielen eerst 1/3 slag moeten doordraaien tov de achterwielen alvorens de aandrijfkrachten naar de achterwielen geleid gaan worden
Ok duidelijk, mijn voorwielen draaien absoluut meer dan 1/3 slag, ik zal dus verder moeten zoeken.
Tips voor een specialist op dit vlak?? Saris ??
Gr René
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Ga eens bij dealer langs en leg het probleem voor, dan weet je waarschijnlijk meer. Ja het kost geld, maar dat kost auto rijden ook

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
RoelNL
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 03.06.2010 - 16:25

Hoi Rene,

Zelf heb ik ook een R AWD uit 1998.
Als je een keer de auto op de brug mag zetten kun je kijken of je visco koppeling nog in orde is. Dit kun in eerste instantie zien of er vloeistof uit gekomen is mocht dit niet kunnen zien dan kun je het testen door aan de cardanas te draaien met de versnelling in zijn P (AT) of de 1e versnelling(HB). als de cardanas dan maar een klein beetje +- maar een halve centimeter kan draaien betekent het dat de visco nog in orde is.

De Haakse Overbrenging kun je testen door aan de as te draaien
die naar achteren(cardanas) gaat met de voor wielen op de grond, als je deze kan draaien dan betekent het dat HO naar de knoppen is..

Hopelijk heb je er wat aan.

Gr Roel
RoelNL
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 03.06.2010 - 16:25

OOOOOh ja vergeten te melden.

Heb je al eens naar je banden gekeken of deze alle 4 hetzelfde zijn qua merk, maat en profiel, daar is het awd systeem gevoelig voor.

je moet op de voorbanden altijd de banden met het meeste profiel plaatsen. Het verschil tussen voor en achter mag niet meer zijn dan 2,5 mm verschil.

Als je verschillende banden onder je auto hebt bijv. 205 55 16 kan de omtrek van een Continental toch anders zijn dan die van een Michelin, je zou dus kunnen zeggen dat er dan toch een verschil in profieldiepte ontstaat ook al is de maat toch hetzelfde.

Als je goed let op de banden (merk, maat, type) dan werkt het systeem prima en kan het lang meegaan, nadeel is dus als het werkt en er gaat een band lek moet je hopen dat het te repareren is en anders worden het 4 nieuwe banden helaas, maar dat is toch goedkoper dan een nieuwe HO of visco-koppeling.

Ik weet dat mijn awd systeem werkt en hoe deze in onderhoud is geweest.

Ik weet niet of de jouwe nu werkt en ik weet ook niet hoe de bestuurder voor jouw op het AWD-systeem gelet heeft. Het kan best dat er nu 4 gelijke banden van hetzelfde type merk, maat en profiel, maar heeft de eigenaar voor jouw dat ook gedaan of heeft hij bijv voor 2 nieuwe banden met 8 mm gedaan en achter nog gewoon de eerste bandjes met 3,5 mm profiel laten zitten. Zo ja dan is mogelijk heel het awd systeem naar de mallemoeren.

Maar ik wacht af. Voer eerst de tests maar eens uit zoals hiervoor beschreven, dan hoor ik wel verder.

Gr Roel
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”