Olielekkage V70

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
tonberg
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 10.12.2011 - 22:33

Hoi Iedereen,

Graag wil ik even de problemen met mijn V70 bij jullie neerleggen voor advies en handige tips, maar ik zal eerst even het verhaal vertellen.

11-12-2011
De V70 gekocht. Een V70 modeljaar 2005, automaat, AWD met een D5 onder de kap en 6 maanden BOVAG garantie.

19-12-2011
Mijn V70 opgehaald bij de verkoper. Bij aankomst thuis bleek de auto behoorlijk olie te lekken tussen het blok en de versnellingsbak.

20-12-2011
Verkoper gebeld enmijn klacht voor gelegd, op zijn verzoek een inspectie laten doen door een volvo dealer, hieruit bleek dat de krukas keerring kapot was en er niet mee verder gereden kon worden. Dit verhaal door gegeven aan de verkoper, en deze zou de v70 laten ophalen.

21-12-2011
V70 is opgehaald en een vervangende auto gebracht. Nouja vervangende auto ?? Dit was een Nissan Micra uit 1995 die de meest wazige geluiden maakte, maar vooruit ik was er even mee gered.

28-12-2011
Een verontwaardigde mail gestuurd naar de verkoper, dat de reparatie wel erg lang duurde en de vervangende auto eigenlijk geen doen was. Ik wilde een datum weten wanneer de V70 nu eindelijk gereed zou zijn.

29-12-2011
De verkoper kon me geen datum noemen wanneer de V70 gereed zou zijn, en stelde voor dat hij een auto zou huren en de vervangende auto zou omruilen. Die zelfde dag nog werd de Nissan opgehaald en een 1 jaar oude Kia Venga gebracht.

05-01-2012
Eindelijk de V70 is gereed en is netjes terug gebracht. Echter de auto staat nu te schudden/trillen als de motor stationair loopt. De automaat in een andere stand zetten maakt geen verschil. De V70 rijd verder prima en schakeld ook keurig.

06-01-2012
Het schudden/trillen gemeld bij de verkoper. Deze vertelde mij dat alles onder de motorkap los is geweest en dat de motorsteunen zich nog even moeten zetten. Mocht dit met een weekje niet weg zijn, dan weer even contact opnemen.

Voor zover ik begrepen heb uit de vele telefonische contacten zijn de volgende zaken uitgevoerd;
  • het motorblok is er volledig uit geweest
  • Na het terug plaatsen van het blok en de automaat, is er blijkbaar iets misgegaan en is de automaat gesneuveld.
  • Weer alles gedemonteerd, en de automaat naar een revisie bedrijf gebracht voor reviesie.
Ik wil de naam van de verkoper hier nog niet neerzetten. Aangezien de klacht nogsteeds loopt en de verkoper tot opheden alle problemen heeft opgelost.

Graag zou ik van jullie een advies willen van hoe ik hier het beste mee om kan gaan en wat een mogelijke oorzaak kan zijn van het schudden/trillen van de auto.
Gast

Dit kan niet bij een Volvo-specialist zijn gebeurd, want idd als je de automaat er weer achter zet, moet je wel op een paar punten letten.
Ik vraag mij ook af het wel de kering is geweest. Meer waarschijnlijk is de "vriesstop" die ook in die omgeving zit.
Is een bekend probleem.

Dat de motorsteunen zich nog even moeten zetten, is het grootste onzin verhaal wat ik de laatste tijd heb gehoord.
Garagehouders moeten zich gaan schamen om dergelijk verhalen in de wereld te helpen.

Waar het trillen door wordt veroorzaakt is zo niet te zeggen, maar dat er iets goed fout is duidelijk.
Ik verdenk toch weer een onjuiste montage van de bak.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

De motor demonteren om een krukaskeerring te vervangen lijkt me niet de meest voor de hand liggende procedure,kortom,degeen die deze reparatie gedaan hebben,zijn niet echt op de hoogte met de Volvo materie.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
tonberg
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 10.12.2011 - 22:33

AlexV70 schreef:Dit kan niet bij een Volvo-specialist zijn gebeurd, want idd als je de automaat er weer achter zet, moet je wel op een paar punten letten.
Ik vraag mij ook af het wel de kering is geweest. Meer waarschijnlijk is de "vriesstop" die ook in die omgeving zit.
Is een bekend probleem.

Dat de motorsteunen zich nog even moeten zetten, is het grootste onzin verhaal wat ik de laatste tijd heb gehoord.
Garagehouders moeten zich gaan schamen om dergelijk verhalen in de wereld te helpen.
.
Je heb gelijk het bleek inderdaad het "stopje" te zijn.
Volgens de volvo-dealer was het de oliekeerring. Maar je heb gelijk dit is geen volvo-specialist.
AlexV70 schreef:Waar het trillen door wordt veroorzaakt is zo niet te zeggen, maar dat er iets goed fout is duidelijk.
Ik verdenk toch weer een onjuiste montage van de bak.
En trillen is misschien niet de juiste benaming, waar het eigenlijk het meeste op lijkt is als je bij een handgeschakelde auto deze in de versnelling zet, je voet op de rem houd en de koppeling half laat op komen bij een stationair draaiende motor.

Maar zou door een onjuist gemonteerde bak, ook geen problemen geven tijden het rijden ??? Want op probleem bij stationair draaien na, rijd de auto geweldig.
tonberg
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 10.12.2011 - 22:33

MarioC70 schreef:De motor demonteren om een krukaskeerring te vervangen lijkt me niet de meest voor de hand liggende procedure,kortom,degeen die deze reparatie gedaan hebben,zijn niet echt op de hoogte met de Volvo materie.
Ik vind het ook een beetje overdreven om voor zoiets de motor te demonteren, maar dit hebben ze meerdere malen door de telefoon gemeldt. Het kan natuurlijk ook een smoesje zijn om te verklaren waarom deze reparatie zolang moest duren.
tonberg
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 10.12.2011 - 22:33

Ik heb ook ergens gelezen dat de motorsteunen aangesloten zitten op het vacuumsysteem van de auto.

Wat voor klachten krijg je als het vacuumsysteem lek is ??
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dat de motor niet lekker oppakt bij lage toeren en ook erg onrustig loopt.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

tonberg schreef:Ik heb ook ergens gelezen dat de motorsteunen aangesloten zitten op het vacuumsysteem van de auto.

Wat voor klachten krijg je als het vacuumsysteem lek is ??
Ik meen ooit gehoord te hebben dat je dan ook een melding op de BC krijgt.
tonberg
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 10.12.2011 - 22:33

Ik heb net even het oliepeil gecontroleert van de motor en de bak.
De motor staat netjes op peil, maar van de bak staat het olie niveau volgens mij veel te hoog.

Ik heb deze gecontroleerd met een koude motor, ik heb hem zelfs niet gestart. Het olie niveau staat ongeveer 2 á 3 cm boven het streep "Cold", het staat iets boven het streepje "Hot".

Kan dit de bovenstaande problemen veroorzaken ???
tonberg
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 10.12.2011 - 22:33

Ik heb net even het oliepeil gecontroleert van de motor en de bak.
De motor staat netjes op peil, maar van de bak staat het olie niveau volgens mij veel te hoog.

Ik heb deze gecontroleerd met een koude motor, ik heb hem zelfs niet gestart. Het olie niveau staat ongeveer 2 á 3 cm boven het streep "Cold", het staat iets boven het streepje "Hot".

Kan dit de bovenstaande problemen veroorzaken ???
Alwin S60
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 15.01.2011 - 10:51

Hallo Ton,

Hert olieniveau van een automaatbak kan alleen op de juiste manier worden gecontroleerd met draaiende motor.
Volvo S60 2.4 170pk intro edition, 17" Thor Black-Chrome Zomer, 16" Mimas Winter, Spaceball, 270.000+km
tonberg
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 10.12.2011 - 22:33

Alwin S60 schreef:Hallo Ton,

Hert olieniveau van een automaatbak kan alleen op de juiste manier worden gecontroleerd met draaiende motor.
Oeps foutje.
Maar helaas dan staat het oliepeil goed, dus zo simpel is de oplossing niet.

Ik sta open voor nieuwe suggesties.
tonberg
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 10.12.2011 - 22:33

Heeft er nog iemand suggesties wat er mis kan zijn met de volvo?
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dat is op afstand haast niet te beoordelen. Ik denk dat je het beste naar een onafhankelijk bedrijf kunt rijden (bijvoorbeeld een Volvo-dealer) en hem laat kijken/luisteren/voelen en hem ook het hele verhaal vertelt. Kost vast een paar tientjes, maar dan weet je wel waar je aan toe bent.

Vervolgens kun je met een gedegen verhaal terug naar de verkoper. Hij heeft er een zootje van gemaakt, zo lijkt het, dus hij zal het ook weer moeten oplossen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
tonberg
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 10.12.2011 - 22:33

Ik heb de verkoper zojuist even een mailtje gestuur met alle problemen/klachten en het verzoek dit op te lossen en hiervoor een datum aan te geven wanneer hij de volvo gaat repareren en hier een maximale termijn voorgesteld.

Het door een onafhankelijk bedrijf laten onderzoeken wil ik op dit moment nog niet doen, het zet dan waarschijnlijk de verhoudingen op scherp en ik wil de verkoper alle kansen geven om het zelf op te lossen.

Op de volvo staat nu nog 5 maanden bovag garantie, en de verkoper is tot opheden niet in gebreke gebleven. Wel laat ik alle communicatie via mail verlopen, dit is misschien wat onpersoonlijker, maar dan heb ik het hele verhaal wel vast liggen. En mochten de klachten niet goed worden opgelost, kan ik het hele verhaal zo naar de bovag toe schuiven.

Ik hoop echter dat het niet zover komt en dat ik over een paar weken volledig van de volvo kan gaan genieten.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Die second opinion kan inderdaad altijd nog.

Succes met de afhandeling.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
tonberg
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 10.12.2011 - 22:33

De Volvo is inmiddels weer terug van de garage.

Echter heeft deze het probleem niet geheel kunnen verhelpen, maar zoals de verkoper aangegeven had heeft hij met het afstellen van de motorsteunen een heel groot gedeelte van het trillen en schudden opgelost.

Tevens heeft hij een afspraak gemaakt bij een automaten specialist bij mij in de buurt, waar ook de oliepomp en de koppelomvormer van de bak gereviseert zijn. Daar moet ik van de week even langs voor het bijstellen van de oliedruk op de koppelomvormer, dan zou het probleem volledig opgelost moeten zijn.

Alles bij elkaar genomen mag ik nog steeds niet mopperen, ondanks dat de volvo even wat problemen geeft. Welke waarschijnlijk voor een groot deel zijn veroorzaakt door onvoldoende kennis van de volvo van de verkoper. De verkoper probeert het allemaal nog steeds netjes op te lossen.

Verder neemt hij nu ook de problemen met de navigatie serieus en heeft hij de DVD speler opgestuurd voor revisie. Dit na diversen pogingen om dit met een schoonmaak dvdtje proberen op te lossen.
Gast

Ondanks jouw problemen mag je idd niet mopperen dat jouw garage deze garantie zo goed oppakt.
Over welk garagebedrijf praten we hier? Want die heeft nmm wel een + verdiend.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Goed dat de verkoper de problemen serieus heeft genomen en fijn dat hij ook zijn best doet het naar behoren op te lossen. Gelijk ook voor hem een leermoment dat een Volvo anno nu toch net even anders is...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
tonberg
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 10.12.2011 - 22:33

AlexV70 schreef:Ondanks jouw problemen mag je idd niet mopperen dat jouw garage deze garantie zo goed oppakt.
Over welk garagebedrijf praten we hier? Want die heeft nmm wel een + verdiend.
We hebben het over CB auto's uit Alphen aan de Rijn.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”