dewae schreef:@edraket : ik stel voor je eens onverwacht op een ijskoude morgen, komende vanonder je zalig warm dekbed, je in een ijskoud zwembad te gooien en je er pas uit te halen nadat je de 100 meter vrije slag binnen een olympische record tijd hebt afgelegd.
Wedden dat je dit niet meer wil meemaken?
Bij huidige temperaturen (-10° en kouder) kan je de olie best vergelijken met een dikke brij van stroop, amper vloeibaar bij wijze van spreken.
Noch de olie, noch de oliepomp kan daadwerkelijk leveren waarvoor zij gemaakt zijn.
Olie en water : nagenoeg zelfde temperatuur? Foei.
Temperatuurmeter geeft relatief een snellere warmere temperatuur aan omdat je met een thermostaat werkt. Je koelwater wordt niet volledig rongestuurd zolang je koelwater niet een zekere waarde heeft bereikt. Op het moment dat dit wel gebeurt zie je, als je aandachtig je meter in het oog houdt, dat de temperatuur iets daalt zelfs..
Ik reed vroeger een mercedes 250 Diesel. Temperatuurmeter wees vrij snel aan dat het koelwater op temperatuur was.
Voertuig was wel uitgerust met een oliedrukmeter. Hieraan kon je zien dat bij warme olie, de druk daalde op stationair toerental.
In de winter was dit pas na ruim 25 km. Al de tijd voordien was het afzien voor de oliepomp om de dikke brij van olie rondgepompt te krijgen!
Jaag hem dan maar in toeren..... Ik zou niet graaag oliepomp spelen in die omstandigheden hoor!
Wie lief is voor, en een hart heeft voor mechanica ,spaart deze tijdens de eerste 25 km bij dit koude weer. Dus liefst geen hoge toerentallen en ook geen hoge snelheden, want de ijskoude rijwind koelt meer dan de warmtegeneratie van je motor.
PS :het menselijk lichaam is ook maar mechaniek.....denk daar maar eens over na hoe je je zelf zou voelen. (opwarming, stretchen, prestaties, cooling down, etc..)
Ik snap wel hoe het werkt hoor, maar een Volvo motorblok is ontworpen om ook te functioneren bij -15 graden. Anders zou het wel erg druk zijn in de werkplaats momenteel.
Thermisch is het verschil tussen 10 graden en -10 graden niet zo groot tov 100 graden bedrijfs temperatuur. Olie is echt geen dikke brij hoor, bij -10 is het nog steeds dun. Er zit 0W30 in de D5's.
Heb je de temperatuur van het koelwater en olie bij een D5 wel eens bekeken tijdens de opwarm fase? Ik wel en ik kan je verzekeren dat de olie en watertemperatuur gelijk zijn tijdens de opwarm fase, dus wat foei? Een D5 is iets anders als een Mercedes diesel van vroeger hoor!